Betfor och måltidsfördelning

P

Picasso

Har ett litet praktiskt problem. Behöver blötlägga pelleterad betfor själv, dvs kan i praktiken bara ge det till morognmålet eftersom jag i princip alltid är i stallet em eller kväll. Och min pålle tycker att Krafft Groov är väldigt gott MEN bara om den är torr, blötlagd tillsammans med betforen är den nästan litet äcklig och inte riktigt ätbar (och även jag som matte håller med om att det luktar litet märkligt på morgonen, begriper inte att det skulle bli dåligt så fort men det luktar onektligen litet skumt). Och till slut: Stallet jag har hästen i tillåter bara EN egen burk till varje mål.
Alltså: Om jag vill ge betfor så blir det bara betfor det målet (och hö förstås) och som det är blir det alltså så till morgonmålet. Grooven får hon då uppdelat på middag-kväll. Kunde jag välja när ett rent betformål skulle infalla så skulle jag välja middag eller kväll, men då hinner jag inte få betforen färdig (kommer till stallet sen kväll ibland).

Är det olämpligt att fodra som jag nu gör? Om så är fallet, någon som har tips om hur jag skall göra?

PS. Vet att det går snabbare med strimlad betfor men samma pålle tycker inte om den. Jag vet , det är samma sak, trodde inte heller på vad jag såg men nu har jag provat så många gånger att det är bara att inse faktum - hon tycker inte om den strimlade. Tur att inte alla mina hästar varit så här, fast det kunde ju varit värre :)
 
Sv: Betfor och måltidsfördelning

Skulle du inte kunna prata lite snällt med de som fodrar på morgonen om det inte är ok om du blötlägger betfor i en spann och sedan när det sugit till sig lite, sätta en lite mindre spann i betforspannen med krafften i? Hoppas att du förstod vad jag menade :smirk:. Jag menar, om dom nu kanske tycker att det är jobbigt att fodra med flera spannar (spänner) så blir detta ju ungefär som "2 in 1".
Om dom fortfarande är negativa mot det så undrar jag också som ovanstående, måste hästen ha betfor eller den kan klara sig utan?
Om du är där sena kvällar så borde du kunna blanda betfor på kvällen och ändå fodra det på middagen dagen efter utan att det blir dåligt.
 
Sv: Betfor och måltidsfördelning

Betfor för magen, pålle har haft kolik någon gång tidigare och sedan mått bra när man varit noga med att hålla igång magen. Och då brukar det ju vara bra med betfor. Har fungerat mycket bra på mina hästar tidigare. De har dock inte varit så knussliga med serveringen om man så säger...
 
Sv: Betfor och måltidsfördelning

Varför skulle man inte kunna fodra så??? Man måste inte ge betfor ihop med nåt annat. Om jag var du skulle jag fortsätta att fodra som du gör eftersom det inte verkar finnas nån annan lösning heller.

m.
 
Sv: Betfor och måltidsfördelning

min häst får betfor på mogonen å hippo basic på kvällen..... hon e glad för det! (fast ibland så slänger jag ner en näve basic efteråt så att hon städar ur d mesta klegget i krubban)

så hade jag varit som du hade jag bara haft betfor på morgonen (el middan). kvällen är nog ingen lyckad idé för att ha betfor blötlaggd i ca 24 timmar kan gå åt skogen... (egen erfarenhet där man fått slänga den pga jäsning) å så kraften på dom andra målen...


hmmm nu har jag svamlat tillräkligt...... hoppas nån begrep...
 
Sv: Betfor och måltidsfördelning

Klart du kan ge bara betfor ett mål!

Det enda som skulle kunna ställa till problem är ju om du ger så stor kraftfodergiva att den MÅSTE delas på 3 ggr...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 833
Senast: Tofs
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 142
Senast: ako
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 599
Senast: mackan
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 610
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp