Betfor och Korn

Linduzz

Trådstartare
Min häst fick betfor, korn, och havre förut.. Sen hade stallägaren nån skum människa som kunda "prata" med hästarna och testade på nått skumt sätt att min pålle inte skulle tåla betofor och korn och att hon hade för mkt fosfor i sig.. Allstå kan man tro på en sån skum männska?

Sv: Betfor och Korn

Du känner din häst bäst.

Tycker du att din häst ser ut att må dåligt av det foder du har gett den? Ser den bra ut i hullet? Lagom pigg? Ingen kolik eller fång?

Är det inga problem så är det heller inga problem med maten den får.

Det kan vara ganska lättt att ställa en sådan diagnos då spanmål innehåller endel fosfor. Det du skulle kunna göra är att ge lite tillskott på kalcium för att få en balans.

Men det beror helt å hållet på i vilken mängd du ger också och vilket värde fodret har naturligtvis.

Du känner din häst bäst.

Tycker du att din häst ser ut att må dåligt av det foder du har gett den? Ser den bra ut i hullet? Lagom pigg? Ingen kolik eller fång?

Är det inga problem så är det heller inga problem med maten den får.

*Hon har alltid sett ut att må bra av det..
*Alltid vart bra i hullet eller ja tills jag köpte henne :)
*Hon är alltid pigg
*Aldrig haft kolik eller fång

Enda sättet att kunna svara på det är att du räknar på foderstaten. Stämmer innehåller av fosfor, kalcium och Ca/P-kvot med hästens behov enligt schablonvärdena så är det sannolikt inget problem. Hästpratare i all ära, men vissa saker bör man ta med en stor nypa salt.

Tillägg: Betfor är relativt Ca-rikt jämfört med korn.

Bra! Du kan ju också fundera över vilken foderfirma som hästprataren var representant för...

Skum person. Men hur kom det sig att hon "pratade" med din häst. Var det du som ville det eller gjorde de det utan att du visste.
Kunde hon inte berätta något mera om din häst?

Linduzz skrev:
Min häst fick betfor, korn, och havre förut.. Sen hade stallägaren nån skum människa som kunda "prata" med hästarna och testade på nått skumt sätt att min pålle inte skulle tåla betofor och korn och att hon hade för mkt fosfor i sig.. Allstå kan man tro på en sån skum männska?

Jag säger som de andra som svarat, du känner din egen häst bäst. Ser den ut att må bra och uppför sig som vanligt under träning och inte har börjat bli mer ojämn i sidorna så mår din häst bra av fodret.
Jag har däremot ett allmänt tips till alla och som faktiskt stämmer som jag fått av en riktigt bra hästmänniska. Om en häst "skummar" när den blir svettig så har den proteinöverskott. Kan vara bra att tänka på eftersom höskörden blev så bra i somras.::idea:

Lillefot skrev:
Jag har däremot ett allmänt tips till alla och som faktiskt stämmer som jag fått av en riktigt bra hästmänniska. Om en häst "skummar" när den blir svettig så har den proteinöverskott. Kan vara bra att tänka på eftersom höskörden blev så bra i somras.::idea:
Hm, ursäkta att jag är skeptisk. Det är möjligt att det stämmer, men för att jag ska köpa det påståendet så skulle jag vilja ha den biologiska förklaringen till det först.

Stallägaren ville att jag skulle kolla hästen min. Stallägaren pratade med ming "låtsas pappa" som givetivs tyckte att de var okej.. och då hade ja inte så mkt att säga till om

hon berättade oxå att min häst slickade för mkt på saltstenen och det påverkade njurarna :crazy:

Tror inte hon representerade nått.. men däremot tyckte hon att hästen min skulle gå på minimalt med kraft ( kraffts blåa säck) min häst skulle heller inte få äta fibergi eller sådant tyckte hon

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 100
Senast: Lickety
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
3 035
Senast: arabia
·
Foder & Strö Har surfat bak 15 sidor här på Foder forumet på buke utan att direkt hitta nån hjälp (bortsett ifrån att ringa foderrådgivare på SLU...
Svar
19
· Visningar
1 556
Senast: mahlmt
·
I
Hästmänniskan Som rubriken säger känner jag mej ganska klyven just nu.. Har haft en häst på foder i över ett halvår. Vi är som gjorda för varandra och...
Svar
8
· Visningar
1 400
Senast: ilovemyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama