Betfor, maxgiva per utfodringstillfälle!

Natasja

Trådstartare
Är det någon som vet hur stor mängd betfor man som mest kan ge per utfodringstillfälle till en häst?

Rekommenderad maxgiva per dag är vad jag förstått ca 0,4 kg / 100kg häst.

En veterinär har nämligen påstått (har hört i andra hand) att man inte kan ge mer än 2 liter uppblött betfor per gång, jag uppskattar det till ca 0,2 kg strimlad torr betfor. Anledningen till detta kulle vara att hästens magsäck är så liten!!!

Sv: Betfor, maxgiva per utfodringstillfälle!

Är du säker på att det du hört är 0.4kg per DAG? Jag skulle snarare tro att det är 0.4kg per 100kg häst! Och kanske t o m per utfodringstillfälle - för så är iaf rekommendationen för all kraftfoder = max 0.4kg per 100kg häst och utfodringstillfälle.

Låter som inte troligt det där som du hört.

Om anledningen till det är att magsäcken är så liten undrar jag hur det går till när hästen äter många kilo hö, kraftfoder mm per mål. Det tar ju mycket större plats. Dessutom innehåller betfor en del vätska, och hästar kan dricka en himla massa lite vatten åt gången. Så det lät konstigt. Visst är magsäcken liten, men det borde inte vara orsaken till att just 2 liter är max. Men veterinärer säger en del konstigt ibland. Jag tror de förenkar vissa saker för mkt ibland när de ger folk instruktioner så de istället förlorar lite trovärdighet, fast de bara menar väl och det de sagt inte är fel, utan bara lite klumpigt uttryckt.

Är du säker på att det du hört är 0.4kg per DAG? Jag skulle snarare tro att det är 0.4kg per 100kg häst! Och kanske t o m per utfodringstillfälle - för så är iaf rekommendationen för all kraftfoder = max 0.4kg per 100kg häst och utfodringstillfälle.

Låter som inte troligt det där som du hört.

Jag hade skrivit 0,4 kg / 100 kg häst och dag, (det var en omräkning i mitt huvud för en siffra jag hört eller läst på något mer trovärdigt ställe än denna veterinär), 2 kg betfor / dag som maxgiva och då antog jag att det var en 500 kg häst, men det kan ha varit något annat de avsåg.

Jag tror ju inte på denna veterinär som anser att de inte ska äta mer än två liter uppblött betfor, vet ej om h*n avsåg tillfälle eller dag, men tror ej att h*n hade någon vetenskaplig grund till detta uttalande.

Därför vill jag höra om någon har något vetenskapligt att komma med.

Nu har jag kollat vad Christina Planck skrivit om betfor! "Det finns ingen uttalad rekommendation om hur mycket betfor man kan utfodra per dag"

Maximalt 0,4 kg kraftfoder/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.

Maximalt 200 g stärkelse och 75 g fett/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.

KÄLLA: Hästen, Näringsbehov/Fodermedel/SLU

Jag hade skrivit 0,4 kg / 100 kg häst och dag, (det var en omräkning i mitt huvud för en siffra jag hört eller läst på något mer trovärdigt ställe än denna veterinär), 2 kg betfor / dag som maxgiva och då antog jag att det var en 500 kg häst, men det kan ha varit något annat de avsåg.

DEt låter ju mer troligt. Låter logiskt att ge max 2kg betfor (torrvikt) per dag till en 500kg häst.

fast blir verkligen 0,2 kg torr betfor så mycket som 2 liter uppblött?? brukar det inte svälla tre gånger sin vikt? i så fall borde det inte bli mer än 0,6 kg uppblött och det blir väl inte mer än en halvliter? bara en fundering.

Det sväller inte tre gånger sin vikt utan tre gånger sin volym! 0,2 kg torr betfor är ca 6,5 dl, 6,5*3 är 19,5, dvs nästan 2 liter!

jaha där ser man...jag som vägde min torra betfor till 200 g och det blev inte många dl....måste jag ju ut och väga om!
har för mig att hans lilla halvliter mått blev 0,2 torrt....:crazy:

jaha där ser man...jag som vägde min torra betfor till 200 g och det blev inte många dl....måste jag ju ut och väga om!
har för mig att hans lilla halvliter mått blev 0,2 torrt....:crazy:

Men om du blötlägger dina 0,2 kg torr betfor (som du mätt till 0,5 liter), inte använder du väl bara 0,6 kg vatten till det (6 dl)! Jag tror att du använder 1,5 liter vatten till en halvliter torr betfor (strax under 2 hg, gissar jag)!

nej...nu missuppfattade du mig. jag menade att det blev ca en halvliter blött. just nu har jag precis börjat med betfor igen så nu blandar jag en tredjedel av den med en skopa vatten plus en skvätt till för att det inte ska bli för lite. men jag hade för mig att den där tredjedelen blev 200g....men jag kanske minns fel...ska kolla ikväll.

att min tredjedel skopa vägde ca 100 g... och det blir ca en hel skopa blött, dvs en halvliter...så jag mindes nog fel...
fast jag tror inte att min tredjedel blev 3 dl i och för sig...(tänkte på att dina 200g blev 6,5 dl...men det har jag inte kollat...)

Liknande trådar

Foder & Strö Är det ngn vänlig själ som kan hjälpa mig att räkna på om detta blir för mycket potatisprotein på ett utfodringstillfälle? (Hästen...
Svar
3
· Visningar
718
Senast: janna
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
19
· Visningar
2 047
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 480
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka