Betfor & Lusern

D

Daun

Jag har hört att man inte ska blanda betfor & lusern tillsammans men fick inget svar på varför.
Någon som vet något om detta?
Skulle gärna vilja vet mer om detta. :)

Sv: Betfor & Lusern

Aldrig hört (därmed inte sagt att det inte är så ;))

Om man har tillräckligt med vatten borde det gå...:confused:

Sara

Tycker också att det låter så konstigt så jag var tvungen att kolla om någon har hört något om det. :)

Jag har blandet det, främst för att jag inte kunde blöta själv till alla måltider, utan jag blandade i förväg, sedan fick det stå några timmar...

Ingen häst dog på de åren jag fodrade med detta i alla fall.

Jag har hört att man inte ska blanda betfor & lusern tillsammans men fick inget svar på varför.
Någon som vet något om detta?
Skulle gärna vilja vet mer om detta. :)

Jag har inte hört något om det. Jag blandar betfor och lusern själv. Vilken typ av lusernfoder menar du, pellets eller strå?

Det finns ett foder som heter Fibre-Beet som är just betfiber (betfor utan tillsatt melass) blandad med lucern/alfalfa. http://www.fibre-beet.co.uk/. Läggs i kallt vatten i 45 min/varmt vatten i 15 min - 1 del beet/3 delar vatten.

Senast ändrad:

Tycker att det låter intressant. Undrar oxå som Natasja, finns det nån återförsäljare här i Sverige?

Jag har blandat lusern o betfor till min fångis i 2 år o inte har hon varken dött eller blivit sjuk, inga nya fånganfall heller

Japp, jag köpte det på Casey Foder i Ystad http://www.caseyfoder.com/. Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade...tror det var runt 160 kr för 25 kg (men är inte riktigt säker). På hemsidan står det bara om speedi-beet...men de säljer även fibre-beet ... som är en ny version av speedi-beet (sockerfri betfiber) blandat med lucern. Min pålle gillar det jättemycket :d.

Casey Foder har i sin tur en del återförsäljare runt om i landet.

Senast ändrad:

jag ger hippo alfa och betfor till min och han mår kanon :)
Tänkte bara fråga om fibre-beet ger samma effekt alltså fast i samma foder i ställe för i två? Min e svår o få upp i hull därför jag frågar om alfan :angel:

Tänkte bara fråga om fibre-beet ger samma effekt alltså fast i samma foder i ställe för i två?
Det borde ju ge samma effekt...fast jag har nyss hittat fodret så jag vet inte. Sedan kan man ju fundera på pris/prestanda....det brukar ju vara rejäla påslag om man lägger på ett förädlingsled som i detta fall. Att själv mixa betfiber + lucern är kanske mycket mer kostnadseffektivt än att köpa denna färdigblandade produkt. Har inte kommit så långt att jag kollat det ännu :)

jätte intressant att detfinns i alla fall! Tack för tippset :) Hamnar på 220 med betfor och hippon..men iofs så räcker ju betforen väldigt länge..
Tänkte att det borde ge samma effekt, tippsat min kompis om den hemsidan nu och hon e bättre på foder än jag :) fanns tom en återförsäljare där jag bor så definitivt värt och kolla upp :banana:

Blandade till min häst en period och hon dog inte ;) Mådde väldigt bra och satte muskler fint osv :D

Ger i dagsläget min islänning Lusernhack med betfor morgon & kväll och han mår bra & lever. //Linda

Det enda jeg kan komma på är att båda betfor och lusern innehåller mycket kalcium och lite fosfor, så det kan bli fel i ca/p-balansen om man inte räknar på detta och evt. tilsätter fosfor. Annars kan jeg inte se något fel på att ge båda (såvida man som SaraXX säger, använder nog vatten).
Jag ger just nu betfor, lusern och majs...

Tack för alla svar, då ska man nog våga att blanda dessa två då...självklart med en massa vatten :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka