Betfor - grovfoder??

Pancakes

Trådstartare
Kom upp i en annan tråd att betfor är grovfoder. Jag har aldrig hört talas om detta innan och kollade i "Hästens biologi, utfodring och avel" där Christina Planck skrivit kapitlet kring hästens foder. Där ligger betfor under kraft -> sockerfodermedel och inte grovfoder, vilket är vad jag lärt mig.

I den andra tråden hävdas att betfor bryts ner i grovtarmarna och därmed är ett grovfoder.

Input? Vilka är de senaste tillförlitliga rönen? Känns ju som att man vill hålla sig uppdaterad :)

Sv: Betfor - grovfoder??

Jag kan ju passa på att fortsätta länka då...

Men den har ju också långsam energi genom att betfibern efter som den bryts ner i grovtarmen och där verkar stabiliserande på microorganismerna, menar Linda.

från http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/betfor.html

Fördelarna med det klassiska fodermedlet Betfor är många. Betfor är rikt på energi men fritt från stärkelse som i för stora mängder kan ge hästen fodersmältningsproblem. Istället innehåller Betfor socker och pektiner, lättsmälta fibrer, med en stimulerande effekt på mikroberna som bryter ner fodret i grovtarmen. Detta är mycket fiffigt då det förbättrar hästens näringsupptag och underlättar för tarmfloran vid foderbyten. Jämfört med havre har Betfor visat sig ge lägre mjölksyranivåer i musklerna och öka hästens uthållighet vid arbete. Uppblött Betfor är dessutom en bra vätskekälla och är därför bra att ge i samband med transporter och tävling.

från http://home.swipnet.se/horsehage/betfor.htm

nu orkar jag inte leta mer :p

Jag kan bara svara för mig själv.

Jag klassar inte betfor som ett grovfoder. Jag läser in mer än var fodret till största delen bryts ner i begreppet grovfoder, bland annat hur lång ättid det har. Jag räknar tex inte lusernpellets som grovfoder men däremot lusernhack.

Så du har din egen tolkning alltså?

Saker i krubban=kraftfoder
saker på golvet=grovfoder

Har jag fattat dig rätt då?

Delvis kl men ville kommentera inlägget ändå.

Jag har fått lära mig att grovfoder ska utgöra det "grova jobbet" av vad en häst behöver, dvs de mer naturliga födomedlena som hö,silage,halm,lucern etc. Egentligen borde det döpas om till basfoder eller grundfoder...

Resterande är kraftfoder/mineralfoder dvs sånt som man tillsätter om det fattas något i foderstaten som gör att hästen inte enbart kan leva av grovfodret.

Till ämnet:

Har aldrig hört att betfor skulle vara ett grovfoder?
Varför? Skulle hästarna leva av detta naturligt?
Jag får inte ihop det..och att kalla ett grovfoder för just grovfoder för att det bryts ner i grovtarmen?

Tillägger dock att jag har svårt att tro att en häst enbart klarar sig på lucern..Så jag är osäker på om det skulle ingå som grovfoder i det praktiska med tanke på vilka mängder man skulle få ge för att uppfylla tuggbehovet och det innehåller mer protein än hö och silage så det skulle inte gå ihop att ha lucern som grovfoder enbart.

Grovfoder kan man väl också se som allt som är gräs eftersom att hästen är en gräsätare.

Betfor är väl ganska fiberrikt men jag skulle nog inte kalla det grovfoder.. Vad som är "rätt" vet jag dock inte..

Gräs hö halm= grovfoder

Betfor= fodermedel bestående av torkad betfiber och melass, alltså en restprodukt från sockerframställning.

:)

Senast ändrad:

Om ett foder räknas som grovfoder eller inte har inget att göra med om det är naturligt eller om hästen klarar av att leva på det!

Ett foder som bryts ner i GROVtarmarna är GROVfoder, ser du likheten?

Det är iaf det jag har lärt mig på min utbildning.
Betfor skulle ju kunna räknas som både och igentligen, beroende på vilken sort det är, är det melass tillsatt så bryts ju melassen ner i magsäcken och tunntarmarna, medans betfibern bryts ner i grovtarmarna.

skulle väl kanske inte kalla det grovfoder men kwiikbeet kan till delvis ersätta hö och de använder jag de till också.

knapplån

Ett grovfoder innehåller mkt fibrer som bryts ner i grovtarmen som ngn redan har skrivit. Det är viktigt att ge tillräckligt med fibrer för att upprätthålla en bra balans av mikroorganismer annars kan hästen bli sjuk. man kan inte heller ge hur mkt koncentrerat foder (dvs ej fiberrikt) som helst för kolhydrater och proteiner i dessa måste hinna tas upp i tunntarmen annars kan hästen få fång, kolik och andra sjukdomar.

Betfor innehåller pektin som är lättsmälta fibrer som är bra för de nyttiga mikroorganismerna i grovtarmen. Sockret som finns i betfor kommer mest från melassen som man har tillsatt till betfibrerna.

Om ett foder ska anses vara grovfoder eller ej beror på hur stor andel fibrer som det innehåller (kommer inte ihåg några siffror). Men betfor är ngt mellanting och innehåller så pass mkt fibrer och lite av det som är skadligt i större mängder att man kan ge mkt betfor till en häst i stället för annat grovfoder.

Sedan är det naturligtvis bra att hästen får tugga och att det tar längre tid att äta men det har inget med definitionen av grovfoder att göra.

Så det är fel som jag lärt mig?

Att grovfodret är det som ska utgöra basen i foderstaten?

Jag tycker det låter skitkorkat att kalla betfor för grovfoder när jag lärt mig
"grovfoder gör grovjobbet".

Så det menas altså att en hästs foderstat kan byggas med betfor som bas?

Betfor är jag även lärd är ett saftfoder, likaså morötter.

Vad kallas då resterande?

Jag är nog inte riktigt med :confused:

Ni som säger att betfor kan vara ett grovfoder, kan ni sätta in fodermedlen i olika kategorier så kanske jag förstår bättre

Senast ändrad:

Så det är fel som jag lärt mig?

Att grovfodret är det som ska utgöra basen i foderstaten?

Jag tycker det låter skitkorkat att kalla betfor för grovfoder när jag lärt mig
"grovfoder gör grovjobbet".

Så det menas altså att en hästs foderstat kan byggas med betfor som bas?

Jag tyckte verkligen inte att jag skrev att det är fel att grovfoder ska utgöra basen i en foderstat. hästar är anpassade till att kunna leva på stora mängder grovfoder och inget annat.

Jag menade att delar av grovfodret kan bytas ut mot betfor av den anledning som jag skrev tidigare.

Vad du menar med att govfoder ska göra grovjobb har jag ingen aning om.

Kraftfoder= foder som spjälkas i matsäck och tunntarm

grovfoder= foder som spjälkas i grovtarm.

Det har inget med att göra "grovjobbet" att göra överhuvudtaget. Det handlar om VART i mag och tarmsystemet fodret spjälkas helt enkelt.

Anledningen till att man ger hästen gräs i olika former som bas beror på att det är det hästen är skapad för att äta, och hästen är en grovtarmsjäsare.

För att göra det enklare med en lista då...

Grovfoder: gräs, hö, ensilage, hösilage, lusern, betfor, klöver, alltså saker med mkt fibrer som är mkt svårsmälta, så svårsmälta att hästen inte kan smälta dem igentligen, utan har bakterier i tarmen som gör det åt den.

Kraftfoder: havre, soja, korn, och massor med sk färdigfoder.
lättsmälta foder där näringen kommer direkt i magsäcken eller tunntarmar.

delvis KL
Grovfodrets aminosyror och stärkelse och lättlösliga socker processas i tunntarmen.
Kraftfodrets fibrer i sin tur i grovtarmen.

Grovfoder är foder som består till en stor del av cellväggar. Dvs det har mkt fibrer. Sen kan det vara gräs, baljväxter, örter, rotfrukter eller löv t ex. En sojaplanta är grovfoder, mal man sönder den så en stor del av fibrerna förstörs blir den ett kraftfoder. Betfiber har samma fiberhalt som tidigt vallgräs. I praktiken fungerar betfiber som ett grovfoder. Jag har haft hästar som ätit betfiber som enda grovfoder, fungerar utmärkt. HH

Med grovfoder och "grovjobb" är det som är menat ska göra basen, dvs ex hö och sedan tillsätta ev kraftfoder el andra tillskott.

Senast ändrad:

Jag gick SLUs distanskurs i hästens utfodring VT 2009.
Där fick vi lära oss att grovfoder= >20% fibrer (växttråd), de delade in grovfodren i två grupper Vallfoder (bete, ensilage, hösilage, hö, gräsfröhalm, hetluftstorkat vallfoder, grönfoder) Övriga grovfoder (Stråsädeshalm, helsädesensilage, betor, betfor).

I den danska boken Den store foderbog (mycket bra bok, tryckt 2004) har man med betfor som grovfoder, där skriver man så här (översätter inte):

Sukkerroeaffald eller Betfor

Indhold:
Höjt indhold av fördöjelige fibre:
Lavt indhold av lignin.
Fordöjlighed höj.
Energiindhold lavt i den färdige produkt pga. höjt vandindhold.

Fordele:
Supplement til grovfoderet - gives alene eller blandes med kraftfoder. Öger vandoptagelse og har en stor vandbindingsevne i stortarmen. Forbedrer väskebalance hos konkurrenceheste. Öger mäthedsfornemmelsen hos heste på slankekur.

Ulemper:
Arbejdskrävande - skal opblödes i vand. Kan give spiserörs-förstoppelser hvis det ikke opblödes tilsträkkeligt.

Betyder det att man i praktiken kan låta vissa hästar stå på obegränsad tillgång på betfor?

Betyder det att man i praktiken kan låta vissa hästar stå på obegränsad tillgång på betfor?

Ja det kan man. En häst som har svårt att tugga kan man ge betfor som bas istället för hö och då ge den mängd som hästen behöver för att hålla hull. Dock är det ju en speciallösning och inget som man gör bara för att.

Många hästar äter ju dåligt på meeting och tävling och då är betfor ett utmärkt alternativ, ofta tycker hästar att betfor är gott och har de väl kommit igång att äta så äter de ofta annat foder bättre.

Min förra häst kunde inte mala så bra längre då hennes sjukdom bland annat förstörde hennes tänder och jag gav då ganska mycket betfor vilket dels gav henne ork att peta runt och småäta lite hö men också energi nog att kunna överleva tills hon blev för sjuk och fick somna in.

Precis som med allt annat foder så ska ju betfor vänjas in och man ska vara uppmärksam på hur magen reagerar på större mängder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka