J

Jaba

Har nu funderat fram och tillbaka hur pass mycket gräs jag ska räkna med att hästen äter ute i hagen under dagarna.
Det är samma hage året runt så det blir inget bete där. Gräset är kort, grönt som en gräsmatta men inte lika tät kanske dock gödslas det. Hon går ute o betar 8 tim/dag. HAgen är ca 1 hektar stor och där går även två andra hästar.

Hon skulle kunna proppa i sig 12 kg hösilage med ts på ca 65% om dagen.

Sen hur mycket kan man räkna med att betet innehåller? Mj, smrp, ca och p?
 
I princip omöjligt att svara på. Hur gräset kommer att se ut under sommaren beror på betesintensitet, väder, växtsammansättning, gödsling m.m.

Om hagen används året om och det går tre hästar på ett hektar låter det som om det inte kommer att finnas något gräs kvar att ta med i beräkningarna. Om jag var du skulle jag fodra som vanligt, hålla koll på hullet och korrigera foderstaten vid behov.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 028
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp