Betessläpp

BitterAss

Trådstartare
Hej, vet inte vart jag skulle sätta denna men provar här..

Har hört några som släppt sina hästar på bete förra veckan, är det tidigt? För mig känns det tidigt.. Vi släpper först i början på Juni då gräset växt upp & nätterna är varma. Vad säger ni?

Sv: Betessläpp

jag har vart o tittat på sommar hagen idag,har den ett par km hemifrån.. Det har växt jätte mkt o jätte grönt,så mina flyttar jag dit på måndag.. Hurrrr mkt som helst att äta där!!! Så jag tycker inte det är för tidigt.. sen beror det juh på,det växer juh olika på olika ställen här i landet:)

Bor ju i ångermanland, ett par mil utanför Örnsköldsvik och släpper mina på sommarbete i morgon. Gräset är så grönt och fint så dom har det bättre där. Har ju mina på lösdrift så att det är kallare på nätterna är inget problem. Ett av mina ston ska ju ha föl om någon vecka så det kommer att födas på betet. Perfekt!

Mina har fått gå in på nätterna men går i beteshagen.
Hur pass varmt tycker ni att det bör vara på nätterna innan man låter de gå ute dygnet runt?
Kan tillägga att vi inte har något vindskydd i hagen förutom all skog förståss!

min släpptes i går men här i södra sverige har man nog kunnat släppa dem för flera veckor sen.

Våra hästar har gått ute flera veckor nu. Varför skulle det vara för tidigt? Det är ju smal risk att de fryser, och gräset är grönt. Vi behöver ge lite hö fortfarande, men då går det utmärkt.

Jag tycker personligen att from slutet på maj så är temperaturen OK. Ska poängtera att jag har två unghästar ute dygnet runt i halmad utedrift. Men har ni dem täckta? eller har de mkt päls? har ni dem på samma bete hela säsongen då eller? :confused:

Mina har också gått ute i flera veckor. Har man rejäla hagar där gräset växer för fullt och möjlighet för hästarna att ta skydd för oväder är det ju toppen att kunna släppa dem tidigt. Men det skiljer ju mycket på vart i landet man bor, här kommer ju sommaren rätt tidigt...

mina har gått på bete sen i påsk, bara att de har sovit inne på nätterna för att det har varit rätt kallt då... men gud vad det växer! gräset håller redan på att växa ifrån hästarna!

Mina har gått på betet ca 1 v, i morgon kommer de få sommar på heltid! Vi har lika mkt gräs nu som vi brukar ha i början på juni ungefär! Går ute gör de året runt, vi har lösdriften där de kan gå in såväl sommar som vinter!

Min 2-åriga arab släpptes här hemma för två veckor sedan och idag åkte han iväg till det riktiga sommarbetet på 8ha med massor av andra hästar. Får se hur länge jag ska ha honom där.

ta det lugnt med att sppa era hästar på bete !!!
en häst i vårt stall fick kolik av att han fick gå på gräs för tidigt.. gräset är sjukt kraftigt just nu, så ta det lugnt med era pållar.. :)

Oj är det redan grönt där?..tänkte vi bor ju nästan på samma del i sverige. Här är det då inte grönt:( Annars hade jag släppt min förlängesen!. Hatar att ha han i box.

Vi släppte dom som ska på bete i torsdags,dom har gått ute dygnet runt i snart 1 månad(med fri tillgång till ensilage) eller något sådant..ju tidigare dom kmr ut desto bättre:D

Våra hästar har gått ute dygnet runt i ett par veckor nu.I en hage därdet dockär ganskadåligtmedgräs sådem har fri tillgångpå hö. Dem har inte haft täcken på hela vintern så jag trorinte att det ärnågon fara sålängedem har ngt att tugga på att det är kallt på nätterna.

Här släpptes hästarna på betet förra veckan, behöver då stödutfodras med hö...
har gått ute sen påsk!:)

Nästa vecka kommer de flesta hästar i stallet släppas. Jag kommer dock inte låta våra 2 gå ute dygnet runt mer än en vecka och då få helledigt från ridning. Ska även flytta hem dem i början på Juni för att inte betet ska bli för långt.

ta det lugnt med att sppa era hästar på bete !!!
en häst i vårt stall fick kolik av att han fick gå på gräs för tidigt.. gräset är sjukt kraftigt just nu, så ta det lugnt med era pållar.. :)

Förhoppningsvis har man vant sina hästar vid gräset innan man släpper dem rakt ut i det gröna! Annars finns det risk för både det ena och det andra.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama