Betesproblem

Grängesberg

Trådstartare
Har mina 3 hästar på bete, 2 av dem klarar sig hyggligt mot knotten, bromsen osv, visst, lite bett får dom men inte alls som den 3, min gamling, fy 17 vad biten han är, verkar inte lida, men JAG lider av att han blir så utsatt.

Det är första året som han har såhär, andra år har det vart en av skimmlarna som haft det värst.

Är upp och smörjer dom varje kväll och de är switchade.
Det värsta är att odjuren har bitit honom så hemskt i öronen, har aldrig sett dess like...fy, min stackars gammelgubbe.

Har en sådan där flughuva med öron, lite stor är den nog men vågar man ha den på över natten på betet, är lite rädd att han ska fastna, ogillar att ha något på dom när de är i det fria.

kanske borde jag sätta på honom mössan några dagar.
Nu smörjde jag salva i öronen, alltså på insidan av örat, där det var som värst av bett.

Någon annan som har mössa på bete?

Sv: Betesproblem

du kan ju prova ha luvan på dagen, om han gillar den gillar han den säkert på natten också.
många hästar som går på bete bara på dagen brukar iaf ha luva.
vet inte hur det är på natten.

Min häst och samtliga beteskompisar har flughuva på sig dygnet runt nu. Min häst har sån utan öron, några av de andra har med öron. Har aldrig varit med om att de fastnat i något. Då skulle nog kardborrebandet ge med sig tror jag. Däremot lyckas någon då och då få av sig huvan, kliar sig antar jag, och så hittar man den någonstans i hagen.
Det verkar för övrigt vara olika hur "goda" hästarna är att äta på. Min häst och gammelstoet är i stort sett orörda, några bett var har de förstås men inte många, medan två av de andra stona tydligen är jättegoda för de är fullständigt sönderbitna trots medel av diverse slag på sig. Resten av hästarna verkar vara "normalgoda";)

Jag har haft flugluva även nattetid på alla mina. Aldrig ngn skada, däremot så plockar de av sig dem ibland. Haft Bucas Buzz Off huvor för det mesta, men ibland andra sorter.

Svarar alla i sista..

Så jag vågar ha den på?
Han kommer troligtvis inte att hittas stypt av huvan?

mmm, jag vet, är en hönsmamma, men han är mitt allt den lilla gubben..

Jag misstänker att han isf blir den första som blir strypt av en luva, om du inte har någon 'ovanlig' modell som inte har kardborrespänne osv?

nä då, det är en helt vanlig med kardborreknäppe.. ska sätta på den i morgon.

Men det gör ont i hela mig nu, av att veta att han har sår i öronen, hoppas att salvan hjälper lite i alla fall, tog den vita silonsalvan, den brukar sitta en stund på andra bromsbett, så dom inte sitter och snuskar sig i betten de andra flugorna..

Silonsalva är bra..

Det konstiga är att just denna häst är den som jag har sprutat mest medel på, varje dag, de andra är lite kinkiga med att spraya, men Ryan han står helt still, så han får alltid det mesta, ändå är det han som är mest biten.. ?
Eller så har det med färgen att göra, han är gul, de andra skimmlar..

Ha du luva på.

jag har haft bucasmössor på- mkt sämre sikt än andra mössor, men göra illa sig- nej. De vill ha dem på för att slippa skaka oavbrutet o ändå bara bli uppätna.

Däremot gillar jag inte huvor med tjockt tyg o nät för ögonen. Om... mössan halkar på snisken ser de inget:eek:

Vissa hästar är av någon anledning godare än andra =/

Hoppas luvan får sitta kvar och det snart läker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka