Betesfunderingar

Q

qrumelur

Jag har ingen att dryfta det här med så jag tänkte höra om ni har några tankar. :)

Mina hästar går nu på ca 2,5 hektar med "ny-gräs" (ca 10 cm). De har haft 1 hektar fram till nu, så det är 1,5 hektar som är obetad som de går på nu sedan ett par dygn. Det är "halvmagert" bete dvs. ingen "tät" och fin vall.

Jag har vant in de sakta (sen mitten på April), ingen av de är feta, en är/var underviktig tills för några veckor sedan. (det är en unghäst på två år).

Min idé är att de ska försörja sig på det här under sommaren, dvs. beta ned det ganska kraftigt nu och sedan beta på "återväxten" som då blir mindre kraftig.

Det är två islandshästar och en shetlandskorsning.

Jag funderar på om jag ska flytta över de till vinterhagen där det är magrare bete halva dygnet. Jag är nämligen livrädd för fång. Samtidigt är jag rädd att betet blir för kraftigt i sommarhagen om inte det hålls efter hela dygnet ... (catch 22?)

Jag har väldigt lite erfarenhet av att bedöma hur mycket tre hästar äter i förhållande till hur mycket mat det finns på de här åkrarna och hur farligt det egentligen är med fång.

Det har varit väldigt jämnt mellan nederbörd och kraftig värme nu så gräset har verkligen tagit fart. Visst är det lite extra farligt nu på våren/försommaren?

Som jag har förstått det så är det feta hästar och snabba foderbyten som är farligt, rätt eller fel?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Betesfunderingar

Fast att hålla på att använda vineterhagar och sommarhagar ovartannat kan kanppast vara god ide med tanke på smitta. Det du istället ska vara uppmrksam på är vädret om du är rädd för fång. Tex kalla nätter och varmar dagar är ingen god ide..då stiger fruktanet i gräset och risken för fång är ganska stor. Man bör helst hålla hästarna på bete dyget runt när det är varma nätter och varma dagar, alltså det ska inte vara direkt stor temperaturskillnad.

Du kan läsa mer här
http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

Jag tror absolut att marken räcker för hästarna att försörja sig på kanske får du se upp så de inte ökar för mycket i omfång, både isisar och shettisar är ju små födogenin :p

Vi har två isisar och förra året gick de i en hage som bara är någonstans mellan 1/2 och 1 ha. Vi släppte ut dem i maj när gräset redan var långt och de svällde ganska fort, kan jag säga :cool:. Men sedan så slutade gräset växa och betet "tog slut"... Så redan tidigt i augusti blev det tydligt att gräset inte längre räckte utan jag blev tvungen att komplettera med full grovfodergiva...

Det som hände var att hästarna inte kunde "beta ner" hagen utan gräset blommade och gick i ax och beredde sig sedan på vintervila, dvs det började vissna/gulna och det blev ingen återväxt.

Om du har möjlighet tycker jag att du ska putsa betet; slå av det med jämna mellanrum och håll det mellan 10-20 cm högt. Då kämpar gräset för att växa och sätta sina ax hela säsongen och håller bättre näring för hästarna. Titta hur gröna böndernas gräsvallar som skördas och våra gräsmattor som hålls klippta är och jämför med det gula, förvuxna gräset på ängar som inte slås eller som växer i dikena för den delen!

HUr kraftigt betet blir beror på en rad aspekter. Ur fångsynpunkt är ett hårt nedbetat sämre än ett lite längre. Ett övervuxet bete innehåller mindre näring än ett 'gräsmattebetat' med.

Så om det växer sig för långt i sommarhagen för du tar bort dem därifrån halva dygnet behöver inte vara en nackdel varken fång eller hullmässigt.

Att växkla hagar så har du bara koll på parasitläget är det i sig inget 'absolut förbjudet'. Du har som jag förstår det egna hästar i eget stall, och möjligheten finns att du inte har något parasitproblem, och då kan du byta hagar 'kors och tvärs' på ett helt annat vis än om det kommer och går hästar, är hästar som har stor parasitbörda osv.

Nu vet jag inte hur det är med den lille som kom i dec, inte träckprovad än. Men jag har i många år haft hästar som nollat och nollat och nollat på träckproven, trots hialöst blandande av vinter vs sommarhagar osv. Men, krävs ju träckprov etc och att det verkligen är okej ur parasitsynpunkt.

Förutom det Centaur svarat på inkl den mycket bra länken till lathunden, så höga fruktannivåer får stressat gräs, och hård betning samt torka är saker som gör gräset stressat. Så var extra försiktig då, samt vid regn efter torka osv.

Tusen tack för era funderingar!

Jätteintressant läsning om fruktan tycker jag. jag har bara läst lite grand om det tidigare och där fanns ett stort kunskapshål.

Det har varit häst-tomt på markerna i ca fyra år nu. Tidigare har det gått hästar ffa. i vinterhagen. Jag vet inte hur parasitläget är. Lär få veta nästa år när det är dags för kolla-masken. Ingen av de hästar som gått där har visat symptom på mask (det var innan kolla-masken kom till byn. ;)

Hullet vaktar jag jättenoga. Jag känner på de varje dag. :)
De hade väl alla mer eller mindre proteinbrist (särskilt två-åringen) och de har blivit jättefina bara på ett par veckor.

Så det vaktar jag.

En annan fundering: Jag blir som liksom nervös över att de går på en sån stor areal, men det kan väl inte spela någon roll??
Jag tänker: Stor hage = mycket motion. Liten ahge = lite motion.
De äter väl inte mindre om hagen är liten? Eller? :o

Jag tycker också att de äter mycket mindre nu än första gångerna jag släppte på de. Nu står de ofta och "myser" - leker, sover. I alla fall det lilla jag ser. ...

Men om jag har fattat det här med fruktan rätt så borde det vara lite risk hos mig:

Åkrarna är rejält vattnade. Dels för att de är fuktiga i sig (ligger lågt) och sen för att vi har fått rejält med regn.
Det har inte varit frost på ett par veckor (men järn-nätterna kommer väl). Gräset växer så det knakar...

Senast ändrad av en moderator:

Har dte varit hästtomt i 4 år är MARKERNA parasitfria. Ser du bara till att HÅLLA dem så så kommer du inte ha problem. Alltså - träckprova hästarna! Det skulle du eg gjort innan det släpptes, men gör det nu snarast. Så du vet om allt är frid och fröjd, eller om du måste avmaska hästarna för att de inte ska smitta markerna.

Olika mycket gräs lagrar in olika mycket fruktan, så eg omöjligt att säga/sia så. För blött stressar gräset med btw, allt som inte gör att det kan växa optimalt. Dvs även 5+ på natten är 'kall' natt för gräset, som du ser i Lillhagnas lathund.

Men generellt kan man säga att så länge gräset har en jämn, rejäl tillväxt OCH nätterna är varma, samt gräset inte är för hårt betat, är det 'hyfsat säkert'.

Sen ang hagarealen, så om de äter mer eller mindre beror inte så mycket på areal som på betet. Ett hårt nedbetat bete är förvisso stressat (= mer fruktan), men hästen får i sig mindre, medan ett frodigt, välväxt bete innehåller mindre fruktan, men de får i sig mer. Vad som är bäst/sämst är omöjligt säga.

Men så länge betetsvolymen är densamma, dvs de får i sig lika mycket gräs/tugga så äter de varken mer eller mindre om hagen är stor/liten. EN stor hage har fördelen som du säger att de rör sig mer, speciellt när de går och letar efter 'godaste gräset' att äta först. Samtidigt får de i sig mer per tugga där. En liten hage med väldigt lite gräs/väldigt kort, rör de sig för att hitta tillräckligt långt gräs för att äta, ägnar en hel del tid åt att gnaga utan att eg få i sig något osv. Så, samma där, går inte riktigt säga att generellt ÄR det si eller så, man får kolla på hästarna och hagarna osv helt enkelt =)

Ett alternativ kan ju vara betesbegränsare (greenuard/hinkmodell etc) hela eller delar av dygnet, på det bra betet?

Ang. parasiter: Hästarna kom dit runt 9-10 April. Jag avmaskade de i samband med det eftersom de alla var så bukiga. Det kändes bättre att kosta på en avmaskning än först kolla-masken och sen avmaska.
Tyvärr blev det inte gjort innan de flyttade!!

Någon av hästarna sket ur sig stora mängder mask efter avmaskningen. Jag tänkte köra Kolla-masken nästa vår när det fortfarande är frost/kallt.

De gick bara i en hage då (Vinterhagen).

Jäkla svårt det där med fång alltså.
Hur stor påverkan har egentligen hästens hull?
En annan reflektion: hästar som står på fri tillgång på storbal fått fång känner jag till, två stycken. Det måste ju bero på att man skördat gräs med mycket fruktan? Vad händer när man torkar och gör hö...?

En annan reflektion: Jag trodde att hästar föredrog ganska kort bete, dvs. 5-10 cm och att man borde undvika när det är högre än så?

(Fast min shettis-kille som jag hade för några år sedan betade sånt som var högre än han själv. Han tog tag om grässtrået och drog tändrena upp till frö-kapseln och bet av där. Mumma. ;)

OT: Jag är så otroligt tacksam för det här forumet och alla ni som läser skriver, tycker till och funderar.

Ta en ny kolla masken när intervallet för avmaskningsmedlet gått ut! Inte vänta tills nästa vår, då kan hästarna ha smittat betet halva sommaren, hela hösten osv redan.

Vikten spelar stor roll, överviktiga hästar löper högre risk få fång.

Och japps, hästar föredrar 5-10 cm högt gräs, och det är det som är mest näringsrikt med. Just därför kan det för lättfödda/fångbenägna/etc vara ide att släppa på övervuxet bete, för lägre näringsvärden och inte lika gott = äter inte lika mycket, letar det goda mer istället för att ta stora tuggor etc.

Fång kan hästar som står på begränsad giva få med. Och ja, hö kan innehålla väldigt olika mycket socker. Vilket kan ge fång till en häst som har problem med sin insulinkänslighet t ex - vilket inte alla fånghästar har, men en hel del. Det är verkligen en komplex fråga, vill du veta mer rekommenderar jag varmt fångtråden =)

Tack för tipset, då ska jag kolla masken!!

bra det där med övervuxet bete också... också ska jag fördjupa mig i fångtråden. :)

Väldgit OT: Kolhydrater (socker) är inte så bra för människor heller.

Hästar är ju (liksom människor) vana att hantera en viss mängd kolhydrater (inkl socker), men problemet blir när mängden eller 'beredningen' inte överensstämmer med det naturliga. T ex människor dricker socker/äter raffinerat socker, eller hästar får på tok för bra bete eller för tok för bra hö (och får en sockerdos hela vintern) jmf med vad de är skapt för. Dessutom, i det naturliga/vilda finns det unga, växande individer samt fertila djur. Dvs föl och växande unghästar, vuxna ston som ger di/är dräktiga, samt fertila hingstar. Våra tamhästar är sällan lika högkrävande.

Sen, vad gäller fång så tillräckligt höga insulinnivåer och tillräckligt mkt fruktan kan utlösa fång på 'vilken häst som helst'. Men de som har problem med sin insulinkänslighet t ex, där behövs ju en mycket mindre 'dos' socker t ex för att nå fångframkallande nivåer etc.

SÅ många parametrar blir det =)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 438
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
Anläggning Vi står inhyrda på en anläggning där ägarna inte själva är hästinsatta, men mycket kommunikativa och villiga att investera och lägga...
2 3
Svar
55
· Visningar
17 573
Senast: Trix
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 959
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar