Betesfodring och tillskott!

G

Graendal

Vad kommer ni ge era hästar som går ute dygnet runt i sommar för mat, och varför? :)

Jag har tänkt bunkra upp inför sommarn nu, men är lite osäker på vad jag ska ge. Har tänkt ge lite av något proteinrikt foder, antingen nån dl Krafft Protein, eller lite Groov 120. Och så salt och mineraler.
Vitlök ger många verkar det som - hjälper det mot flugor eller är det en myt? Vad har det för bra egenskaper?

Sv: Betesfodring och tillskott!

Min islänning får Hippo Basic ca en liter+ en slurk matolja + aloevera. Han är lite tunn för närvarande, därför tillskottet. Han går ute dygnet runt så han kanske kommer att vara en tjockis istället efter allt bete:D

Tänkte bara varför ska du ge något protein rikt ? Det är ju oftast ganska höga protein värden i betet. Men du kanske har en häst som inte håller hull ? Min själv ska nog bara äta salt, mineraler och ev lite groov om hon inte håller hull. Vilket jag tror hon kommer göra men för säkerhets skull.

vi har riktigt bra bete (det både räcker och blir över) så igentligen behövs inget mer, men vi ger både ponnyna och halvbloden lite lusern för att blanda mineralerna och till dom som ska ha kiselgur samt vitlök i. vitlöken, tja vet inte riktigt eftersom dom även får andra "flug och knott och fästing medel" oxå, här är såpass mkt. framförallt fästingar så vi ger för att vi tror att det har effekt ;)

Proteinfoder brukar vara det sista som behöver tillsättas när hästarna går på bete!:cool:

Faller de ur - vilket är enda anledningen till att ge något utöver gräset- så brukar något vanligt, billigt energifoder räcka utmärkt. Typ havre eller betfor...

Gräset är så otroligt rikt på protein och vitaminer, så dyra färdigfoder är pengarna i sjön, skulle jag vilja påstå.;)

Salt och ett mineralfoder kan dock vara lämpligt att ge!

Vitlök har viss effekt mot blodsugande insekter, knappast mot flugor. Du bör dock börja ge det ganska tidigt, kanske i april-maj, för att hästen ska hinna bli tillräckligt "marinerad" och avskräckande innan insektsplågan börjar.

Behövs mineralfoder. Är det egentligen inte bara selen som fattas?

Våra är så lättfödda och betet är bra så de blir snabbt runda tunnor. Så inget tillskottsfoder utöver mineraler och salt. Inte dygnet runt bete heller förrän ganska sent på säsongen. De rullar fram ändå.

Mina får en skvätt betfor (2 dl i torrt mått räknat) med 1/2 dl linfröolja och en matsked vitlökspulver.
I hagen har de saltsten och mineralbalja.

Immer

Beror nog på var man bor, vi har mark som är rik på järn men fattig på kalk och flera andra mineraler, så vi behöver iaf ge extra.

Marika & pinky: Hm, okej. Jag tänkte ge henne något mest för att få i henne mineralerna och saltet, och eftersom vi ska bygga muskler i sommar så tänkte jag att protein är det hon kan behöva, betet är trots allt rätt kraftigt och energirikt. Men t ex lite betfor att mixa tillskotten med kan alltså räcka?

Mina får inget tillskott förutom salt, och de växer så de knakar! Vi har otroligt bra bete, nästan för bra.

Våra vår mineraler, Krafft Miner Grön ca 1 dl var (80 g) och saltsten.

Min häst är känslig mot protein överskott, blir tjock i benen direkt om han får för mkt, så han får lite havre att blanda ut mineralerna (Hippo avel plus E-vitamin) med de dagar han tränas.

Har också funderat på det där... Min häst har dessutom fått salt i fodret nu för att han har druckit lite för dåligt o verkat lite uttorkad, hoppas att vi får rätsida på det.

Annars så är det saltsten på betet, mineraler, 1/2 dl linfröolja, 2 msk vitlöksgran. och lite lusern att blanda ut det med som gäller. Tänker mig inte att utfodra var dag utan underhållsutfodra 2-3 gånger i veckan då betet är bra.

På ett bra bete så behövs som regel inget tillskottsfoder.
Förvuxet bete innehåller mindre näring, men spätt försommar/vårgräs är nästan "mer kraftfoder" än kraftfodret som du köper på säck.

Vad gäller insekter, så...

Vitlök är tämligen bortkastat i små doser och i stora doser är vitlöken rentav skadlig för hästen då den kan orsaka anemi...

Mot knott och fästing använder du lämpligen Switch, och i skapet och andra utsatta delar där bromsar och bitande insekter gärna angriper smörjer du med tjärsalva.

Det förstås, tänkte inte på det. :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 485
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 056
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har under sista året gett min häst Kraffts Gastro Support då hon lätt blir lös i magen vid minsta foderförändring. Burken tog slut för...
Svar
3
· Visningar
1 007
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka