Betesbegränsning, paddock paradise

Centaur

Trådstartare
Vad är egentligen det bästa sättet att begränsa gräsintag? Munkorg fungerar tyvärr inte, resulterade i en fullkomligt hysterisk ponny som tog sönder den på 10 minuter...
Jag har naturbetesmark så det är inget kraftigt bete alls men det är tillräckligt för att ponnyn ska bli för tjock. Han har inga depåer, bara för rund, men jag är såklart ändå orolig för fång. Han motioneras så mycket som möjligt. Står inne på natten och i grushage fram till 12.

Det uppenbara alternativet är att ha honom i grushagen större delen av dagen, men det är ju så tråkigt och han trivs inte med det.

Därför funderar jag på att göra ett paddock paradise. Det är dock mycket jobb eftersom hagen är stor. Är det någon här som har testat det? Hur effektivt är det egentligen?

Till min tjockis har jag provat det mesta!
Box på natten, hage dagtid = för mycket gräs och tjock häst
Munkorg hjälper men ger ofta skav, dygnet runt annars äter hon i kapp
Grushage halva dygnet, gräs halva = smällfet som vanligt
I år kör vi
Box på natten, hage på dagen som är delad så hon går i en avbetad del och jag öppnar ca 20cm/dag tills hela hagen är avbetad (vissa dagar öppnar jag inte alls så hon inte missar att beta av)
Ännu verkar det fungera, lite rund men inte smällfet.

Vi körde strip-grazing till våra förra året. Funkade bra.
Hade jag haft egen mark och pengar hade genast gjort paddock paradise.

Strip grazing blir ju lite samma princip som paddock paradise fast enklare format. Ni är inte oroliga för att hästen endast äter stressat gräs (sockerbomb)?

Strip grazing blir ju lite samma princip som paddock paradise fast enklare format. Ni är inte oroliga för att hästen endast äter stressat gräs (sockerbomb)?
Jag körde det förra året och det funkade bra. De hade samtidigt fri tillgång på halm. Senare under sommaren gick de på skogsbete.

Jag tänker att om de inte har känd fångrisk/ems etc är det viktigast att de inte blir för tjocka. Jag har testat att ha på sockerfattigt, sent bete och de blev bedrövligt feta, med depåer som svämmade över. Inga depåer förra sommaren trots att det troligtvis var stressat gräs. Fet häst = IR?

Jag har två lättfödda, litet kallblod och en shettis.
De får gå i beteshagen dagtid med greenguard. På kvällen tar jag hem dem, tar av munkorgar och så får de en giva hösilage och så brukar de pilla med det lilla gräs som finns i hagen.
Fungerar jättebra, hästarna kommer fram på morgonen och väntar snällt på att jag sätter på greenguarden. Och de håller vikten bra, de går till och med ned lite.

Ja om det funkar med munkorg/greenguard så är det klart det enklaste. Men min har för mycket temperament och tuffhet, han skulle minsann inte ha någon j*kla munkorg på sig!
Jag hade räknat med att han skulle försöka få av den, så jag hade spänt rätt hårt. Men när det inte funkade att klia och riva av sig den använde han frambenen och slaktade munkorgen totalt. Kommer inte prova igen... :p

Jag skulle vilja ha paddock paradise. Det skulle gagna mina hästar rent rörelsemässigt förutom att det är lättfödda hästar. Jag har en dröm om hur det ska se ut och vara men inser ju snabbt att det krävs sådana resurser att jag inte har råd med det än.

Det är ju massor med mer stolp och tråd.......och jobbet.....wow. Jag vill ju ha långa korridorer med mycket olika ställen för vatten, mat och annat.

Jag skulle vilja ha paddock paradise. Det skulle gagna mina hästar rent rörelsemässigt förutom att det är lättfödda hästar. Jag har en dröm om hur det ska se ut och vara men inser ju snabbt att det krävs sådana resurser att jag inte har råd med det än.

Det är ju massor med mer stolp och tråd.......och jobbet.....wow. Jag vill ju ha långa korridorer med mycket olika ställen för vatten, mat och annat.

Men på sommaren borde det ju gå att ordna enklare? Trampstolpar och elband är ju inte lika dyrt som permanenta staket. I alla fall jag sätter upp och tar ner alla sommarhagar varje år (har dessutom rätt mycket stolp och tråd för att slippa flytta runt på det under sommaren) så att göra det i form av paddock paradise skulle absolut vara genomförbart.

Men på sommaren borde det ju gå att ordna enklare? Trampstolpar och elband är ju inte lika dyrt som permanenta staket. I alla fall jag sätter upp och tar ner alla sommarhagar varje år (har dessutom rätt mycket stolp och tråd för att slippa flytta runt på det under sommaren) så att göra det i form av paddock paradise skulle absolut vara genomförbart.

Jo, men jag vill ju ha det året om. Det vore bra för mina hästar som bar avstår i hagen om gör absolut inget alls.

Jo, men jag vill ju ha det året om. Det vore bra för mina hästar som bar avstår i hagen om gör absolut inget alls.

Jag förstår det. Jag tänkte bara att det borde gångart prova sommartid och att det kanske kunde hjälpa om man har sådana som till sist vaggar fram i en "vanlig" hage. I år ska jag göra en hage på en vall som är insådd -14 (skulle kunna vara alldeles för kraftigt men innan förra sådden var det inte gjort något sedan typ 1960 så det är ändå inte så kraftigt bete) och googlade lite på paddock paradise. Så nu funderar jag lite på en variant av det som förhoppningsvis skulle öka rörelsen.

Det blir dyrt även med plaststolp och utan markförbättring. Men tänkte börja med att göra en lång gång på ena sidan, så får vi ta den andra sidan sen. Planen är att plocka bort innerstaketet till hösten när det inte växer så mycket. Annars blir det nog väldigt upptrampat.

När jag hade gård hade jag mina tjockisar i en större gruspaddock på somrarna och tillskottsfodrade eller släppte på gräs delar av dygnet, de var inne ibland också eftersom det inte fanns vindskydd/skugga. Sen gick de på stort gräsbete oktober till april, med tillskott när gräset tappade näring eller det var mycket snö.

Liknande trådar

P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama