Beter sig konstigt vid utfodring, svårt att svälja?

Sophia_

Trådstartare
Har blivit så orolig för mitt 19-åriga sto. På senaste tiden har det hänt flera gånger att hon för det första hostat ordentligt när hon fått sitt kraftfoder. Sedan har hon ett par av gångerna slutat äta och liksom bara stått och hängt med huvudet med munnen öppen. Får en känsla av att hon sätter maten i halsen eller något, för hon verkar ha svårt att andas och blir helt apatisk. Det hela ser väldigt läskigt ut och jag är rädd för att hon ska få riktiga andningsbesvär. Är detta något som känns igen? Vad kan man göra? Har funderat på att börja blanda allt kraftfoder med betfor för att det inte ska bli så dammigt och torrt. Men det är ändå konstigt, för hon är inte dne typen som kastar i sig maten och hon brukar alltid ta en slurk vatten mellan tuggorna.
Blir jätteorolig. Kan det ha något med tänderna att göra?

Sv: Beter sig konstigt vid utfodring, svårt att svälja?

Du kan ju alltid pröva med att blöta maten och se om det blir bättre.
Vad fodrar du med? Verkar hon frisk i övrigt?

Ge grovfoder i god tid INNAN kraftfodret...hästen kanske är för hungrig då den får sitt kraftfoder och därmed tuggar slarvigt. Verkar vara foderstrupsförstoppning tycker jag...kan ju te sig lite olika från häst till häst..

Tycker oxå att du kan pröva med att blöta fodret. Var det länge sen du kollade tänderna kan det oxå påverka. En hake eller vass kant kan ju göra att hon tuggar dåligt.

Visst kan det vara något med tänderna. Hon är ju ingen ungdom längre så hon kanske har problem med att tugga och därför sväljer mycket mat hel. Då är ju risken att det stoppar till. Om jag hade varit du så hade jag nog kollat upp det där med en veterinär/tandläkare. Det där med att ge grovfodret i god tid innan kraftfodret samt att blötlägga maten innan hon får det är bra åtgärder men om det nu skulle vara så att hon har problem med tänderna så kanske det inte är tillräckligt för henne. *bara en liten filosofi*

Tack.

Till frukost och lunch får hon havre och Krafft Grund, så det är ju lätt hänt att det blir lite väl torrt för henne. Har även funderat på att ge havrekross istället för hel.
Ska börja med att blanda med betfor nu iaf.

Hö får dom alltid innan kraften, det ligger i boxen när de komme rin och kraft får de inte förrän alla kommit in och alla täcken är av.

Ska ta kontakt med tandläkare i veckan...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 538
Hästvård Är det någon som varit med om att hästen har fått problem att tugga maten och sen fått foderstrupsförstoppning efter tandraspning? Det...
Svar
7
· Visningar
2 450
Senast: TantEster
·
Hästvård Erfarenheter om denna hemska sjukdom mottages tacksamt!! Min dotters äldsta häst,25-årige Max har fått denna diagnos tyvärr...
Svar
9
· Visningar
3 228
Hästvård Kan börja med att säga att vi har kliniktid efter 15 idag så ingen funderar varför jag inte ringt veterinären. Mitt 6 åriga...
Svar
6
· Visningar
1 782
Senast: Eliza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka