Beteende förändring vid ridning?

Hannapanna

Trådstartare
Haft våran snart 10 åriga kallblodstravare nu ett år. När han kom till oss reds han på pessoabett samt hade tussar i öronen.

Nu rids han på tredelat bett utan tussar och har gått barfota sen han kom till oss. Har boots vid behov.

Han klarade inte av att stå still, göra halt, skritta lugnt eller trava i lugnt tempo. Det kan han nu även fast man ibland får påminna honom..

Jag som äger honom rider han enbart i skog å mark å kräver inte så mkt av honom. Min syster som hjälper mig med ridning har mkt erfarenhet och har jobbat jätte bra med honom. Dock har hon flyttat en bit ifrån oss sen ngn månad tillbaka och är hem ungefär var tredje vecka. För tre veckor sedan när hon var hem red hon han barbacka med grimma och det gick bra och han lyssnade bra..
Igår när hon kom hem red hon ut i skogen och han var en helt annan häst, så fort hon krävde ngt av honom blev han irriterad och började trampa för att gå upp på bakbenen. Hon försökte få fram han men han blev bara mer och mer irriterad. Han var sjöblöt i svett efteråt.
Han har aldrig betet sig sådär å jag hade ridit han 2 dar tidigare och då var han som vanligt.
Idag kollade jag på när hon red och hon han inte mer ön hoppa upp på han så började han likadant.. Trampa å trampa å tillochmed sparka bakut. Fast hon inte ens krävde ngt av honom hade slaka tyglar så betedde han sig likadant. Hon hoppar av tar av sadel och vi longerar han å han springer jätte fint å lugnt..
Jag hoppar upp och han går på fint och avslappnat å utan tramp flera varv. Vi prövar byta igen å han börjar bråka direkt hon hoppar upp..

Utrusning å allt är desamma så vad är
Problemet!? Skulle han haft ont så skulle han ju bete sig likadant vid longering eller när jag rider?! Skulle det va sadeln så skulle han reagera på den även när jag rider. Varför beter han sig såhär mot henne?

Varför testar han henne såhär?? är de ett straff för hon flyttat ifrån honom! hur ska vi lösa det? Ngn som har nå tips. Jag ska ta ut ngn som kan känna igenom honom nu snarast. Ifall han skulle låst sig eller ngt..

Jag känner mig helt uppgiven å vet inte vad jag ska ta mig till riktigt, det är tänkt att hon ska ta upp honom om ngr veckor till sig över sommaren för jag är gravid och ska få lite avlastning..
Tar emot alla tips vi kan få!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp