Beteende efter kastrering

MelinaF

Trådstartare
Hej!

Hittade ingen lämplig tråd att posta detta i men har en undran angående beteende efter kastrering.
Jag ska kastrera min hingst som nu är 1.5 år. Det tar emot lite då han är supercool och inte har några hingsttendenser, men jag vill ändå tänka framåt och då han inte ska användas i avel ser jag fler fördelar för både mig och honom att kastrera. Så till min fråga - har ni någon erfarenhet av att beteendet förändrats efter kastrering, och i så fall hur? Kanske har ni inte märkt skillnad alls? :)

Hej!

Hittade ingen lämplig tråd att posta detta i men har en undran angående beteende efter kastrering.
Jag ska kastrera min hingst som nu är 1.5 år. Det tar emot lite då han är supercool och inte har några hingsttendenser, men jag vill ändå tänka framåt och då han inte ska användas i avel ser jag fler fördelar för både mig och honom att kastrera. Så till min fråga - har ni någon erfarenhet av att beteendet förändrats efter kastrering, och i så fall hur? Kanske har ni inte märkt skillnad alls? :)

Kan bara svara för min häst, och vad jag hört om honom. Hans temperament ändrades inte alls efter att han kastrerades vid 4 års ålder. Han var väldigt okomplicerad mot människor redan innan, jättegosig och gullig, men tyvärr ranghög i hagen... Han är lika snäll mot människor men fortfarande ranghög och "bråkig" mot andra hästar. Han är 15.5 år nu kan tilläggas.

Min nu 20 åring ändrade sig inte särskilt efter kastrering som 4.5 åring, han var väl fostrad efter att ha gått i stoflock som 2 och 3 åring, jag skulle säga att det har präglat honom extremt mycket - han läser av andra hästar bra och har aldrig problem att vara i flock.

Kan bara svara för min häst, och vad jag hört om honom. Hans temperament ändrades inte alls efter att han kastrerades vid 4 års ålder. Han var väldigt okomplicerad mot människor redan innan, jättegosig och gullig, men tyvärr ranghög i hagen... Han är lika snäll mot människor men fortfarande ranghög och "bråkig" mot andra hästar. Han är 15.5 år nu kan tilläggas.

Fast ranghög och bråkig mot andra hästar hör verkligen inte ihop - det är snarare en häst som inte kan läsa andra hästar som blir dum på det viset.

Hej!

Min gamla kastrerades som 9:åring. Ingen större förändring i beteenden mot människor eller hästar.

Mina bekanta som kastrerat hävdar att deras blivit lugnare. Ska den inte gå i avel så ska den ju skäras, det handlar bara om när. Har talat med folk från båda håll, vissa vill vänta, andra vill skära tidigt...

Min kastrerade som 6-åring och blev valack på två veckor. Verkligen skillad på alla sätt. Inte intresserad av ston eller andra hästar, inte jobbig ute. Utseendet ändrades också.

Han var hur cool som helst hemma men ganska hingstig ute men hanterbar.

Det enda är att han inte kan gå med alla hästar. Han är mataggressiv och där ligger lite hingsbeteende kvar då han med full kraft och lite signaler gör hingsutfall. Är det rätt häst i andra änden fungerar det skitfint (araber som är känsliga och snabba eller hästar som är undfallande och inte bråkar) medan en som står kvar får rejäla, djupa bett.

Min egna uppfödning kastrerades som 2-åring, ingen förändring öht. Jättesnäll att hantera, snäll med andra hästar och alltid väldigt glad.

Min blev valack vid 10 månader, det som förändrades var att han slutade springa längs staketet och skrika efter stona.

Han är nu mera 14 år med "jag är störst, bäst och vackrast" attityd:)

En travis jag hjälpt till med förr gick från supercool till en riktig hare. Men det är ganska ovanligt. Sent kastrerade som hunnit bli hingstiga kan behålla det även efter kastrering.

Vi kastrerade vår vallack direkt efter ett års betet, han var redan hingstig då och vi har bara ston hemma förutom han. Han blev bättre iaf men fortfarande lite ”dumheter” kvar fast han är fyra år. De är så olika. Kastrera sent är inget jag rekommenderar, de blir oftast fjantiga.

Min ponny kastrerades på sin ettårsdag, så fort kulorna var nere.
Han var ett j-a monster och efter kastrering blev han riktigt trevlig och rolig

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 353
Senast: Johdan96
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 679
Däggdjur Hej! Vi har en kastrerad hane på 2.5 år och en hona på 2. De har bott i hop i ett år snart och trivs fint och mår bra. Jag är lite velig...
Svar
7
· Visningar
2 405
Senast: Twister2007
·
Hundträning Min unghund gör utfall mot andra hundar på promenaderna. Det började när han var 6-7 månader och är främst mot andra hanar. Bara lukten...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 495
Senast: Jwoe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar