J

Jullan

Jag ska troligen skaffa foderhäst till sommaren och jag undrar lite saker om hagar och så. Vi har lite mer än 2 hektar hagar sm hästarna kan gå på, plus ca 2 till efter vi har tagit hö. Räcker det till två hästar och några får? Våra grannar har nämligen några får (kanske 15 st eller nåt sånt) som de släpper ut i våra hagar på sommaren. Så vi tänkte varva med fåren och hästarna så att gräset blir väl avbetat. Räcker gräset en hel sommar till både får och hästar? Om det inte gör det, vad ska man ge för tillskottsfoder och hur mycket? Ena hästen kommer mest gå i hagen på sommaren och den andra kommer ridas 3-5 ggr/veckan... Vad tror ni? När kan man släppa ut hästarna på bete utan att ge dem något tillskottsfoder(vilken månad finns det tillräckligt med gräs för att de ska klara sig på bara gräs)? Tack på förhand:)

Sv: Bete

Man brukar ju räkna med c:a 0,5 hektar/häst och sommar. Skulle det inte räcka pga av fåren så stödfodra med vanligt hö.

Som Adrenochrome skrev så är det 1 ha som gäller per häst, men då syftas också på ett BRA bete! det kan finnas hagar på 4 ha som inte räcker, hästarna äter ju inte allt. Kolla först upp om det är ett bra bete, gå dit och titta. Ytan kan mkt väl vara 2 ha, men täcks den av massa sten och träd eller grövre gräs/vass sorter så är det ju inte värt mkt... Och när man ska släppa är ju svårt att säga, det beror ju helt på vädret! Men det ska ha växt upp en bra bit om det ska räcka, gräset ska väl överlag vara minst 15 cm högt för att det ska räcka.
Jag fattade inte det där med fåren, ska dom gå efter hästarna då, hoppas jag? Och käka det hästarna inte gör? Om det ska funka får ju hästarna gå på det betet som det inte tas hö från först, och sen när det tagits hö på det andra släppas in där och gå där resterande tiden medans fåren går där hästarna gått? Isf kan det ju funka.

Senast ändrad av en moderator:

mina hästar, ett kallblo och en ponny, går ca i hälften av hagarna på sommaren och vi har ca. 2 ha. + att det finns 20 får som betar av då och då.

ElinPelin: Funkar det bra? Måste ni stödfodra?

Vi har två hagar + ängen där vi tar hö. I den ena hagen så är det knallgrönt gräs som växer fort (ganska liten hage), i den andra hagen är det en stor kulle, med ett träd och några stenar, på ett ställe där är det fint gräst, på ett annat (just vid kullen) är det sämre... Troligen så blir det en D-ponny (som rids mycket) och en sällskapsponny (shettis/D-ponny) som bara rids ibland... Jag har hört att hästar gillar kort gräs mest, men hur kort får det vara utan att man ska börja ge hö? Avbetat ner till marken? Altså hur märker man när man ska börja stödfodra? Vi hade sommarhästar här för två år sedan, de gick i de två hagarna (inte där vi tar hö) då fanns det hela tiden gott om gräs tyckte jag (och de blev tjocka:smirk: ). Men nu ska ju hagarna delas med får, då vet jag ju inte om det räcker... Jag kan ta kort på hagarna så får ni se vad ni tycker.:)

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
598
Senast: skiesabove
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
848
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 095
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka