R

robinhood

Jag har en "lagomt" stor beteshage,som räcker gott o väl till mina 3 hästar! (tror jag) Första sommaren som jag bor här. Jag funderar på om jag ska göra beteshagen till två mindre hagar? Om jag flyttar hästarna från hage 1 (som blivit uppäten sen) till hage 2,hinner det växa till sig på några veckor så jag kan flytta dem till hage 1 igen? Eller ska jag låta dem gå i en hel stor hage istället???(Och stödfodra i slutet,om det behövs.) :confused: :confused: :confused:
 
Dela den i 2. Försök få hagen jämt avbetat till midsommar, därefter kan du byta hage...då putsar du första hagen. Låt inte hästarna hårdbeta hagarna ända in i september, detta bara förstör återväxten...Hur stor hage rör det sig om ?
 
Hage 1 är ca.60x60 och hage 2 är ca.90x40.Hur högt bör gräset vara innan jag släpper dem?!(Så jag inte släpper dem för tidigt?)
 
Nämen så små beteshagar...jadu, då skulle jag nog slå i hop till en. Tror inte ditt bete kommer räcka länge...fast du kanske har små ponnyer ? Man brukar räkna med ca 1 hektar per häst...(ponnyer ca 0,5 hektar) 1 hektar är 10000 kvm. Är du alldeles säker du räknat rätt mått på hagarna...för jag menar att jämför med ett vanligt paddock mått som endera är 20x40 eller 20x60 ..och dina mått du skrev är ju inte mycket mer än en sån :confused:

Ang gräshöjd så ska gräs betas i tidigt stadium...bete är en färskvara och ju högre det blir dessto sämre smakar det.
 
Hej! Har nyligen fått reda på att vår ena ponny ska på foder,äntligen!(hinner ej med alla 3)Så hästarna som ska gå i hagarna/hagen är 1 häst på 1.60 och en korsningsponny på 1.49.Jag har inte mätt upp hagarna riktigt ordentligt,men det ligger nog på dom måtten,ungefär.Jag har räknat med att få stödfodra på kvällarna.Och jag håller med dig om att hagarna är faktiskt inte så stora-när jag tänker efter... :o :crazy: Men jag bör antagligen slå ihop hagarna till en enda stor?!(Det finns lite mer utrymme lite här o där på sidan om,som jag kan hängna in!)
 
Det är bra med extrautrymme, om du kan skaffa det. Det är bäst för hagarna och för hästarna om du har två hagar. Dels så hinner betet i den tomma hagen återhämta sig, dels så minskar du parasittrycket. Allra bäst är om du regelbundet mockar hagarna, en eller flera gånger i veckan. Då kommer dina hästar att ha mindre mask (fast du behöver nog avmaska ändå, men kanse inte lika ofta. Man kan skicka in träckprov om man vill veta.). Gräset bör inte vara helt spätt, men inte häller flera decimeter högt när du släpper dem i en hage.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 217
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp