Bete - stödfodra?

K

Krabban

Min stora valack (halvblodskorsning) och min ettåriga shettis går just nu på ett bete, jag skulle gissa som är ungefär 1,5 ha - 2 ha. Det finns fortfarande massor med bete kvar och så, men hur är det med värdena i betet? Är de alltid samma? Jag tänker tex senare i sommar/tidig höst, då kommer det antagligen fortfarande finnas bete att äta, men kommer det vara tillräckligt? Vad tror ni? De kommer ju få i sig tillräckligt med strå, så att säga, men näringsmässigt? Vore superglad om ni har lite tankar kring detta :bow:.
 
Jag brukar stödutfodra mina under nästan hela betesperioden, eftersom de jobbar även under betet. Mina hästar brukar visa ganska tydligt om de behöver mer mat, eller inte vill ha något alls. Jag brukar lägga ut hö till dem i hagen och äter de upp det får de mer...

Näringsvärdet i betet förändras ju under säsongen, så i början av säsongen brukar mina ibland t.o.m nobba kraftfodret, men gärna vilja ha tilläggsmat mot slutet av säsongen...
 
Jag får stödutfodra hela sommaren trots att hon knappt jobbas och hon har ett bra bete. Du ser väl om hullet el orken börjar tryta.
 
Min åring arbetas naturligtvis ingenting, och min valack går inte alltför mycket och har inte behövt stödutfodrats någonting ännu. Hö hade de INTE ätit, det kan jag garantera, det finns massor av gräs kvar att äta. Funderingarna var kring kraftfoder. De har heller inte tidigare ätit kraftfoder ngn av dem då vårt grovfoder varit av mycket bra näringsvärden.

Näringsvärdet i betet förändras ju under säsongen
Med det fastställt, finns det några schablonsiffror att gå på? Jag tänker mig exempelvis att "i slutet av juli brukar värdena sjunkigt til det och det, eller med så mycket" o.s.v. Jag tänker oxå på senare i sommar på höstkanten, då kan det ju inte vara så mycket näring i gräset. Vad ska man gissa på?
 
Du ser väl om hullet el orken börjar tryta
Fast när de börjar tappa hullet tycker jag det är för sent, jag vill alltså förekomma detta. Orken, javisst, det märker jag ju på valacken när jag rider kanske, men inte direkt på åringen, då ska det ju ha gått ganska så långt och hon ska verka lite hängig, och det tycker jag oxå är att gå för långt.

Min fråga gäller alltså mer om det finns några generella, mer riktlinjer, för hur näringen i betet ser ut. När dalar det, och till vilken nivå? När är det ingen idé att direkt räkna med några värden längre?

Tack för svaren iallafall! :)
 
När och hur näringsvärdet i gräset förändras beror nog till stor del i vilken del av landet du bor... Jag har inget svar på det, men kanske man kan kolla sådant på SLU:s hemsida? (Uppsala- delen, där Christina Planck jobbar).

Jag brukar som sagt märka på mina hästar om de vill äta kraftfoder eller inte, eller om de klarar sig enbart på betet.
 
Jag börjar stödutfodra min häst i början av juli. Märker klart och tydligt på henne att hon behöver mat för att inte tappa dom muskler hon har över rygg och rumpa.
Jag ger endast kraftfoder då gräs finns!
Jag ger hippo alfa och Krafft pluss grön, högvärdigt med protein och jag behöver inte ge allt för mycket så risken att hon bli tjock är minimal :)
Ger ca 3,5-4 dl "breed" och 6-6,5 dl alfa. Om jag ökar nåt sen så blir det breeden med max 1 dl och alfan upp till en liter!

Jag skulle om jag va du börja stödutfodra med kraftfoder med ganska mycket protein, så du inte behöver ge så mycket. Risk att dom blir tjocka då om dom har mycket gräs kvar att äta av!

Vid installningen kommer jag köra på alfa och soja mm...allt beror på vad analysen säger men det lär inte vara vidare bra i år :(
 
Började stödfodra mitt vbl-sto för en vecka sedan. Hon ger ju både di och är nydräktig. Ger henne Hippo Alfa, började med 0,5 kg och har ökat långsamt, imorgon ska hon få 0,9 kg och i början av nästa vecka 1,0 kg. Hennes föl (som snart är 4 månader) äter ju en del av det jag ger stoet, hur mycket vet jag dock inte tyvärr.

Förutom betet har mina hästar fräsch vetehalm i vindskjulet och jag ger årets hö (slaget i hagen före betesgången, gödslad vall) med några balar i veckan. De uppskattar både halmen och höet, trots fri tillgång på bra, kraftigt bete. Kan tänka mig att det behövs nåt som torkar upp i magarna en sån här regning och våt sommar.
 
Det här hittade jag i Christina Plancks bok.
Tidigt försommarbete MJ/kg ts 11,5 smbrp 160
Försommarbete 11 147
Högsommar bete 10,5 128
Sensommar bete 10,8 166
Förvuxet bete 9.5 72

Det står inget om i vilken del av landet det är eller hur mycket det påverkas av vädret. Bara generellt.
Hoppas det är till någon hjälp. Hur har det varit andra år då? Shettisen borde ju vara rund och go på detta om det inte är en av de sällsynta som hålls i normal hull :D
 
Tack för siffrorna, kikade lite på dem tidigare faktiskt. :) Hur det varit andra år, vet vi inte då Shettisen är ett nyförvärv, har bara haft henne sen 1 Maj. Men ja hon ser fin ut, lite väl rund kanske, men inte smällfet som vissa shettisar verkar bli :D.

Valacken har vi haft ett år, lite längre. Han tappade visserligen förra sommaren, men det var ett alldeles för magert bete, inte samma som han går på nu. Det är iallafall skönt, att nästa år kan vi ju gå lite mer på detta året, både betesmässigt och övrig utfodring resten av året oxå.

Tack för hjälpen! :bow: Man får väl känna av lite hur det verkar senare i sommar. :)
 
Jag skulle om jag va du börja stödutfodra med kraftfoder med ganska mycket protein, så du inte behöver ge så mycket. Risk att dom blir tjocka då om dom har mycket gräs kvar att äta av!
Jag ska nog avvakta lite till faktiskt. Sen precis som du skriver kanske öka på med lite proteinrikt kraftfoder, det är ju proteinet jag oroar mig för. Speciellt den lilla, men 'även den stora som ska börja arbetas ordentligt snart. Men det blir nog lite senare.

Men sen vet jag inte heller hur det ska fungera, min lilla Shettis (en ras som jag förövrigt trodde var matgalningar hela bunten) är lite kräsen faktiskt. Det är precis så hon vill ha en morot :D. Fick inte ens i henne en liten näve betfor i våras, min lilla goding :love:. Men så jag vet inte om jag kan få i henne kraftfoder överhuvudtaget, men man ska kanske bara hitta ett tillräckligt smaskigt foder :).
 
Var försiktig med shettisen, bara... De brukar ha ganska lätt att få fång! Lycka till! Hoppas att den blir en trevlig häst när den blir vuxen!
 
Var försiktig med shettisen, bara... De brukar ha ganska lätt att få fång!
Ja man brukar ju höra det. Men hon får en väl uträknad foderstat de andra månaderna med mjuka övergångar mellan fodrena, så det ska nog gå bra! :) Och angående stödutfodring, så får jag helt enkelt vänta och se hur det utvecklar sig mot hösten. Men tack för omtänksamheten! :bow:

Hoppas att den blir en trevlig häst när den blir vuxen!
Det tror jag hon blir, hon är världens trevligaste nu!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 899
Senast: Egonson_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 826
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Sansko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp