Bete & ratad hage

mian1

Trådstartare
Bete & ratad hage

Nu går hästarna i sommarhagen sedan drygt 3 veckor. De är två på 2,5 hektar. Nästan 1 hektar av hagen är "åker" där man fram tills för 4 år sedan tog hö och resten av hagen är två små ängar och en bit hygge med skogsgräs.

Hygget är hyfsat betat liksom den större av de små ängarna. Den minsta ängen är som en golfgräsmatta och "åkern" är i det närmaste orörd.
Detta är tredje året de går där och eftersom vi inte har nåt batteridrivet aggregat och det är svårt att få kablarna att räcka till bort till sommarhagen så brukar vi strunta i elen. De går inte ut så länge det finns mat och då vi kollar dem ofta så har det väl hänt en gång per höst att den ena skuttat ut och gått hem (ingen trafikerad väg och bara ett tiotal meter hem till stallet).
Nu hänger stoet redan över staketet så vi måste koppla på ström i morgon! De står båda två på den lilla ängen där de betat gräset så kort, så kort. Då är det klart att de måste kika på andra sidan om staketet för att hitta längre gräs. Men varför går de inte till resten av hagen? :confused: Varför stå i detta lilla hörne när det finns hur mycket mat som helst i resten av sommarhagen? Gräs som gräs?

Ska man hägna in hagen i flera mindre delar eller är hästarna bara dumma? Förra sommaren försökte jag stänga av framåt hösten för att tvinga dem att gå på "åkern", men eftersom jag använde plaststolp så drog stoet upp dem och så gick de in i den avbetade delen i alla fall.
 
Re: Bete & ratad hage

Det kan inte vara så att större delen av den andra hagen är toalett? Hästarna brukar inte vilja äta där det ligger kiss eller bajs, oavsett hur gammalt det är.
 
Re: Bete & ratad hage

Detta är tredje sommaren hagen är hägnad. Innan dess gick det inga djur där. De har ett par rator, men över en hektar som rata tror jag inte att de har.
 
Re: Bete & ratad hage

kan det vara så att gräset på den delen hinner växa sig grovt och förvuxet innan de hunnit äta det godare gräset först?
 
Re: Bete & ratad hage

Jag skulle prova att slå gräset där det är långt. Hästarna vill ju åt det korta mumsiga gräset och är inte så förtjusta i överväxt gräs.
 
Re: Bete & ratad hage

Har någon tidigare kört på något på åkern (där de inte betar)? Hästar ha ren förmåga att rata det som inte är nyttigt för dem, det kanske finns något i jorden?
 
Re: Bete & ratad hage

Det var jättelänge sen åkern var plöjd eller gödslad. Jag har insepkterat i dag och de har betat en del av gräset i alla fall, men fortfarande är det mycket som de knappt rört.
Det verkar snarast som om de inte tycker om att gå där. Fast gräset är lite annorlunda än på den vildare delen av hagen. På åkern är gräset torrt och lite strävt och det växer inte så högt eller tätt. I delarna av hagen de gillar bäst är det typ skogsgräs. Högt, tätt och så är marken lite blöt.
 
Re: Bete & ratad hage

Jag har lite samma problem. Jag har en stor hage på ganska många hektar så jag har delat upp den i 3 hagar. I dom 2 hagarna längst ner betar dom gärna medans den 3:dje som ligger lite längre upp vill dom inte gå i alls. det är samma sorts gräs överallt o gödslat samtidigt men det verkar som om de inte riktigt trivs där.
 
Sv: Bete & ratad hage

Vi har nog inte 1 hektar per häst. Fast samtidigt så har mina två alltid haft extremt mycket att äta och vi har fått slagit hö på halva åkern innan dom kunnat gå där. Men jag antar att det är beroende på hage oså också..

Längtar tills gräset börjar växa nu ordentligt. än så länge är det bara lite gröna strån :angel:
 
Sv: Bete & ratad hage

Kolla med någon bonde om han kan köra med en "betesputs" (eller liknande) över åkern, då borde den bli mer attraktiv. Som Magdalena skriver vill hästarna åt det korta, fräscha gräset.
 
Sv: Bete & ratad hage

Kan verkligen rekommendera att putsa betet! Vi har gjort det två år nu och hagarna blir jättefina och fria från rator.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 223
Senast: Roheryn
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 878
Utrustning Sitter och kollar på aggregat till hagen. Ska ha ett nytt till sommarhagen, och eftersom hagen är på plats utan ström, så behöver jag...
Svar
1
· Visningar
516
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 202
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp