Bete och kraftfode

Hastflickan

Trådstartare
Snart är det dags att släppa hästarna på bete. Så jag tänkte fråga hur ni gör med kraftfoder? Har hört så olika.. Men hur som helst så är det ett dygnsbete och hästen kommer bli riden precis som vanligt. ( 1 h / gång, 6 dagar i veckan ) främst i skog, men lite då och då på banan. Ska jag minska på given? Ta bort helt? Endast ge mineraler? .... Hur tycker ni? :)
 
Det beror helt och hållet på hästen och betet. De flesta hästar jag har haft har gått på full kraftfoderdos även på bete, då har de jobbat rätt hårt.
Skulle säga att det beror på hur lätt hästen är att hålla i hull och hur mycket energi den har. Du får testa dig fram vad som passar:up:
 
Lånar tråden med en följdfråga. Hur gör ni mineraler? Vilken mängnd och är det något speciellt ni vill tillsätta? Hästen får inget kraftfoder utan äter enbart gräs o är lagom i hullet.
 
Snart är det dags att släppa hästarna på bete. Så jag tänkte fråga hur ni gör med kraftfoder? Har hört så olika.. Men hur som helst så är det ett dygnsbete och hästen kommer bli riden precis som vanligt. ( 1 h / gång, 6 dagar i veckan ) främst i skog, men lite då och då på banan. Ska jag minska på given? Ta bort helt? Endast ge mineraler? .... Hur tycker ni? :)
Kan tillägga att han får nu 1.7 kg pellets och 120 gram mineraler om dagen
 
Beror på höt jag haft under vintern, bra hö så samma i krubban under sommaren som vintern, inte fullt så bra hö bort med en del från krubban.

Mineraler har jag samma då hästarna går på en del av åken och hö tas på en del så tror inte värdena är jätte olika.
 
Jag ger olika beroende på häst och bete. En av mina får i princip alltid extra lucern för att hålla sig i skick, de andra två behöver för det mesta inget mer än bete. Mineraler ger jag som vanligt (i varsin bytta en gång per dag).
 
Snart är det dags att släppa hästarna på bete. Så jag tänkte fråga hur ni gör med kraftfoder? Har hört så olika.. Men hur som helst så är det ett dygnsbete och hästen kommer bli riden precis som vanligt. ( 1 h / gång, 6 dagar i veckan ) främst i skog, men lite då och då på banan. Ska jag minska på given? Ta bort helt? Endast ge mineraler? .... Hur tycker ni? :)

Beror alldeles på vad hästen kräver och hur kraftigt betet är. I de allra flesta fall klarar sig en ridhäst på bara betet, salt och lite mineraler.
Har fodrat ett äldre svårfött fullblod med full kraftfodergiva (storleksordningen ett par kg av vardera lusern och havre) en sommar då han fallit ur under vintern, och han äter fortfarande havre året runt för säkerhets skull, fast han går på ett kraftigt bete.

Andra hästar har jag snarare fått ha munkorg på på samma bete ...

Släpp ut hästen, dra ner kraftfodret till några dl/dygn och var observant på vad som händer. Börjar hästen falla ur är det bara att öka på igen, annars kan du skippa kraftfodret helt. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
  • Artikel
Dagbok Jag är inte medveten om hur jag, vecka för vecka, blir mer och mer dyster och inåtvänd. Inte förrän en kollega påpekar det och jag inser...
Svar
4
· Visningar
751
Senast: Enya
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 888
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp