Bete, nytt gräs nu

Smurfmodesty

Trådstartare
Har en fråga.

Hästarna går fortfarande på bete, men det börjar bli tunnt med gräs nu.
Hur är det, det som ev växer upp nu är det mycket näring osv i det eller är det "klenare" bete än tidigare i sommar?

Vet inte om det är skillnad på vart i sverige man befinner sig. Rör sig i det här fallet om Jämtland. Vi har ju haft snustorrt flera veckor och nu har det äntligen kommit lite regn.
 
tyvärr vet jag inte, men jag hjälper till att putta upp frågan lite :angel: ... undrar nämligen precis samma sak själv :)
 
Sv: Bete, nytt gräs nu

Jag har hört att det är mindre näring i gräset nu på sensommaren.
 
Sv: Bete, nytt gräs nu

Det beror på.

Gammalt gräs som vuxit länge har självklart sämre näringsvärde nu. Men det späda som kommer upp har bra näringsvärde.

Ett exempel. På samma vall fick jag bara 20 i smrp/kg vid skörd i mitten av juli. Då var gräset övervuxet och borde ha skördats före midsommar. Utan extra gödning fick andraskörden på samma vall en smrp på runt 100 fast den var skördad dryga 2 månader senare. Det gräset var kort och bladrikt.

Så länge gräset är i tillväxt kan man nog räkna med skapliga värden.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: super
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 967
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp