Bete, ett måste eller inte?

break_a_leg

Trådstartare
Nu i sommartider så är det väldigt många som släpper sina hästar på bete. Anledningarna varierar men hur många tänker på hästen som individ? Att jag började fundera var när jag träffade på en, redan innan betet fet häst, som släpptes ut för att äta dygnet runt. Resultatet blev fång...

Hur gör ni, ser ni till individen eller ska alla hästar gå på bete sommartid? (Och ja, jag har haft hästar som gått på bete och jag har haft hästar haft samma tillvaro året om. Dessutom gör jag skillnad på unga hästar och äldre).

Jag lade tråden på hästvård för att jag tänker på frågan ur ett mer hälsoperspektiv än en matfråga.

Sv: Bete, ett måste eller inte?

För mig har det alltid varit helt självklart att hästen ska på bete. MEN efter att ha haft 2 fånghästar (den ena fick fång efter första frosten, den andra hade diffusa symptom hela sommaren) är jag inte lika säker längre.

När jag köper häst/ar igen får jag helt enkelt titta på hästen: vilket hull den är i, lättfödd, har den gått på dygnet runt bete förr, hur mycket hinner jag motionera den, KAN man motionera den som man vill (känslighet för mygg och insekter). Tror faktiskt inte att jag vågar ha den dygnet runt, lider av konstant fångest. Har just nu 2 beteshästar som ska putsa betet eftersom vi inte har egna hästar. Dessa har puls efter 12h på gräs...:crazy: får alltså nervösa anfall av hästar som inte är mina egna:cool:

Jag tycker man får se till individen. Jag vill helst ge min häst möjlighet till att beta gräs, gå i större hage, och gå med andra hästar, men pga skada har han tillbringat de senaste två sommarna i liten grushage :-( Och den skadan fick han på bete, det tog en vecka sedan stod han på tre ben av obegriplig anledning.

Han är svårfödd, så jag har inga fångproblem, och i år går han i stor gräshage med andra lugna hästar dagtid, och inne nattetid. Han står på ett större stall där jag har möjlighet att byta till mindre gräshage, eller grusruta, om hans skada blir värre.

Det finns flera fånghästar i stallet, och de går antingen på grus eller i nerbetade mindre gräshagar så att de kan gå ute med sällskap i större hage och ha något att pilla med, men samtidigt hålla nere fångrisken.

Nu i sommartider så är det väldigt många som släpper sina hästar på bete. Anledningarna varierar men hur många tänker på hästen som individ? Att jag började fundera var när jag träffade på en, redan innan betet fet häst, som släpptes ut för att äta dygnet runt. Resultatet blev fång...

Hur gör ni, ser ni till individen eller ska alla hästar gå på bete sommartid? (Och ja, jag har haft hästar som gått på bete och jag har haft hästar haft samma tillvaro året om. Dessutom gör jag skillnad på unga hästar och äldre).

Jag lade tråden på hästvård för att jag tänker på frågan ur ett mer hälsoperspektiv än en matfråga.

Våra går inte på bete 24t. Dom kommer in på natten (ca 21) och går ut vid 7.
I denna hetta är dom glada (tror jag) att få kommar in. Dom får också komma in ngr timmar på em. Samtidigt har jag koll på matintaget för dom 2 lättfödda.
I aug får dom en vecka på bete i en då nerbetad hage.

Ser till individen.

Vissa passar det och vissa passar det inte. Har själv inte hästarna på bete utan de kommer in på natten, är inne när det är för varmt, för mycket flygfän m.m. Försöker individanspassa så mycket som möjligt.

Tycker absolut man måste se till individen. Bete behöver inte vara en självklarhet för alla hästar.

Själv har jag två extremt lättfödda halvblod. Jag låter dem dock gå på bete, men jag släpper dem inte förrän efter midsommar när gräset förhoppningsvis har blivit lite näringsfattigare. De brukar faktiskt gå ner i vikt under betestiden ... Ska kanske tillägga att jag rider dem som vanligt under hela betesperioden (utom när det är så extremt varmt som det är just nu).

Jag har mina fyra hästar på bete under sommaren, men det innebär inte att de är avställda från arbete. De rids/markarbetas som vanligt.
Skulle någon av dem lägga på sig för mycket finns det alltid betesreducerare att ta till. Hellre det än att jag delar på flocken.

Hemma bodde mina hastar i hagar (10-15 hectare) sa de var val pa "bete" aret om.. Dock kom de alltid in dagtid nar de var som varmast och stod under flaktar..

I Sverige ar de INTE pa bete, dels har jag bara en grashage dar jag bor och de far ho under dagen, kommer in pa natten. Deras rutin och de verkar tycka om det.
Jag har istallet "vallat" hastarna en och en pa grasrikt omrade for en timme at gangen vilket de uppskattar.. De ater ocksa efter korvagen pa vag til sin paddock, 10 minuter eller sa da de far ata rent och vara grasklippare.

Jag forstar inte folk som slapper ut sina hastar pa bete och lamnar dem dar for manadsvis och kanske besoker en eller tva ganger.. Sen far de hem hastarna feta och utan muskler och satter igang ridningen igen.. och forstar inte varfor de inte ar i shape.. om man jamfor med en manniska, en som tranar lite smatt att halla sig i shape och sen helt plostligt slutar for nagra veckor, klart de tappar sin kondition, samma galler hastar.. Vad man kan gora ar att dra ner pa arbetet och ge vilodagar nar det ar som varmast.. Over 25 C bor man inte rida over huvudtaget da det ar for varmt for hasten.. Det finns en tabell ngnstans om temperature och motion av hast, skall leta efter den.

Jag släpper min häst på bete för hans skull. Han lägger på sig ett antal kilo de första veckorna men de börjar sedan gå tillbaks och han håller hullet rätt bra över sommaren. Han arbetar som vanligt hela betesperioden och står på ett relativt magert bete så han får i sig lagom.

JAG skulle helst ha honom kvar "hemma" - det vore enklast för mig och helt klart trevligast eftersom jag då kunde nyttja box, mina förvaringsutrymmen, använda både min och lånade vagnar vid körning, ha mitt vanliga underbara stall och ridsällskap och en massa andra saker. Men för honom är det bättre att få gå på stora fina beten så därför skickar jag honom dit.

Tack och lov har min häst inga problem med vare sig övervikt eller fång.

Ett allmänt tips till alla med fånghästar är att jag har hört från ett antal källor att det finns vissa indikationer på att fång lättare uppstår om hästen är inaktiv - så för en fånghäst är det kanske extra viktigt att tränas regelbundet oavsett om det är bete eller inte. Har inga säkra källor att ange, bara saker jag har hört så den intresserade får själv utvärdera om det ligger något i det eller inte. Jag hoppas att lösningen på fångproblemet kan hittas snart, alldeles för många hästar som plågas av denna hemska sjukdom!

Det beror helt på hästen! Har man någon hage med väldigt tunt med bete så kan man ju alltid släppa lite tjockare hästar på det..
Vi har löst det så att vi har våra tjockisar på bete tillsammans med alla andra under dagarna. På nätterna får dem antingen gå in i sin box eller så får dem stå i bant hage, en hage helt utan något ätbart. (upp till varje ägare att bestämma och avgöra om deras häst måste banta eller inte) .. samtidigt blir dem ridna under betes sesongen och får vila någon gång under vintern istället.

Min egna häst som inte lägger på sig särskilt lätt får gå ute dygnet runt på bete. Dagtid går hans flock ute runt våran ovalbana och äter gräs. Det är ganska kraftigt där.. och på nätterna och eftermiddagarna får dem vara i sin gamla hage där det finns bete men inte särskilt kraftigt. Han får även vila på sommaren.. nu i år fick han vila ca 1½ månad.

Mina hästar får beta gräs, det är en självklarhet tycker jag. Men de går inte ute dygnet runt på sommaren pga insekterna och värmen.
Faktum är att de ibland är ute mera timmar under andra årstider, än just på sommaren.

Jag är stor respekt för fång, anväder greengard vid behov, och när gräset växer som mest på våren, begränsar jag betestimmarna.

Mina hästar vilar inte på sommaren, även om jag personligen skulle tycka det var skönt att ibland slippa rida i värmen eller bland insekterna.

Fram tills för ett par år sedan (när jag flyttade hemifrån) så har våra hästar alltid gått på gräs hela tiden, och alltid ridits i samma utsträckning, möjligen något mindre på vintern om det varit kasst väder. På sommaren har de gått ut tidigt på morgonen och gått in sent på kvällen, men inte gått ute dygnet runt då vi har haft en hel del mygg och knott + att det inte känns rättvist att jobba dem som vanligt om de går ute hela tiden och inte får vila.
Sen jag flyttade så har vi stått i stall där det är rasthage som gäller på vinterhalvåret och bete på sommaren, men jag vill fortfarande inte slänga ut henne dygnet runt så jag brukar ordna så att hon kan komma in. I förra stallet jag stod så hade jag henne tillsammans med stallägarens ena häst och vi delade på insläppen.
I stallet jag står nu så fanns inte möjligheten att få hjälp med insläpp och så, så jag har kört upp henne till mina föräldrars gård och hon har semester där.

-Brukar även köra upp henne en liten sväng på vintern till föräldrarnas gård då jag tycker att hon ska få gå i stor hage -är ju bara 5 år.
Hästen är lättlastad och jag har en bra dragbil, så när jag ändå åker upp själv vid jul och så, så tar jag med henne.

Vad man kan gora ar att dra ner pa arbetet och ge vilodagar nar det ar som varmast.. Over 25 C bor man inte rida over huvudtaget da det ar for varmt for hasten.. Det finns en tabell ngnstans om temperature och motion av hast, skall leta efter den.

Skulle gärna se den tabellen för tycker det verkar vara en väldigt låg gräns! Red en fälttävlan i helgen i ca 33 grader och även om JAG höll på att dö var hästen pigg och fräsch. Det finns ju många länder som har över 25 väldigt långa perioder per år, hur gör de? :confused:

Jag läser inte alla trådar efterson jag inte har den tiden... Men det kanske du gör;). Men Boj får gärna stänga min tråd om hon vill. För du har väl trianglat?

Jag tycker absolut att man får individanpassa betet, precis som allt annat :) Alla hästar verkar av någon anledning inte gilla att gå ute dygnet runt och om det visar sig att de bara vandrar hela nätterna och tappar vikt är det ju bättre att låta dem stå inne på nätterna....

Vad man kan gora ar att dra ner pa arbetet och ge vilodagar nar det ar som varmast.. Over 25 C bor man inte rida over huvudtaget da det ar for varmt for hasten.. Det finns en tabell ngnstans om temperature och motion av hast, skall leta efter den.

Så här i efterhand så har jag lagt märke till att min arab gjort sina bästa tävlingar i distans när det varit varmt. Kyla har därimot varit mer problem med täcken o pulsgränser. Hästar är ju individer men att rida i denna värmen är ok.
Själv är jag inte så påverkad av värmen iheller o rider mitt på dagen även nu.
// Linda

Skulle gärna se den tabellen för tycker det verkar vara en väldigt låg gräns! Red en fälttävlan i helgen i ca 33 grader och även om JAG höll på att dö var hästen pigg och fräsch. Det finns ju många länder som har över 25 väldigt långa perioder per år, hur gör de? :confused:

jag gjorde nog inte helt klart.. det handlar om temperature OCH luftfuktighet (humiditylevels). Alltsa, om tempen ar 28C och sen humidity ar 85-90% sa bor ridturen inte vara mer an x antal minuter..
Och nu pratar jag inte om endurance/tavlingshastar som ar tranade utan "Backyard Charlie" som rids en gang per vecka eller sa..

Men jag fortsatter att leta, den ar nagonstans har pa datorn....

För mig är betet främst en fråga om att ge hästen möjlighet att så långt det är möjligt få leva ett tag som "gud skapade dem". Alltså få gå i flock, äta när den vill, vila när den vill, söka skydd när den vill osv. Hästar som går på lösdrift har den möjligheten i större utsträckning, men det har inte alla hästar. Mina hästar är ute dygnet runt från oftast början av maj och får gå in på nätterna ungefär i början av oktober. (vädret styr) Under en sommarmånad får de gå på ett stort bete med andra hästar. Där går de bara och är hästar. För min del så vill jag i första hand ge hästarna mental vila. Ingen träning/utrustning/krav från människan. Jag ser till dem förstås, men grejar inte med dem mer än nödvändigt. (lite tjärsalva runt juvren bara)
Sen beror det på hur man tränar hästen, hur man har den uppstallad, hur gammal hästen är, vilket typ av beteshage man har tillgång till osv. Det är många faktorer att ta hänsyn till, men det ska ju anpassas efter individen tycker jag. Inte anpassas efter vad ägare tycker känns mest bekvämt. För mig är det hästens bästa som ska gå i första hand. (hästens behov) Får man hem en tjock häst under sommaren så är bete inte det första jag tänker på, men jag skulle låta den gå ute dygnet runt i antingen en hage med väldigt lite att äta eller en väldigt nedbetad beteshage. Det är ju alltid lättare att planera långsiktigt med hästar som man har hela tiden, men annars får man anpassa så att det blir så bra som möjligt för just den hästen.
Min stora häst är så lättfödd att jagh misstänker att hon kan leva av luft. Trots detta blir hon aldrig tjock under betet. Hagen är väldigt stor och kuperad. De rör sig mycket. Jag får aldrig en häst som är ur form fysiskt efter betet så det är väldigt lätt att sätta igång igen. Brukar inte kännas att vi haft ett uppehåll.
Grannen tog hit en häst sent i våras. Den har inte gjort någonting på flera år. Bete utan arbete var ju inte aktuellt för den då så hon går inte med mina två på bete utan i en beteshage nära oss med ett par andra hästar och tränas försiktigt hela tiden. Mental vila var ju inte vad hon var i behov av. Nästa år först kan det bli tal om bete och helvila en period i så fall.

Senast ändrad:

bete i den betydelsen slutade jag med för en herrans många år sen.

men gräs hagar har jag året om.

tycker det har blivit mkt mer insekter med åren, jag får tvinga mina hästar att vara ute, helst vill dom bara stå i stallet. och då har dom ändå heltäckande täcken och huvor+ insektsmedel på sig! särskilt min arab får hysterisk anfall och börjar trava omkring och gnägga. då är det bara att springa ner och hämta in honom.....

det skulle vara rent djurplågeri att släppa dom på dygnet runt bete båda med och uten täcken. dom flesta får ju gå utan efter vad jag sett. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 794
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
1 127
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 258
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2