Bete eller inte, det är frågan...

K

kingb

Jag håller på att bli galen, jag kan inte bestämma mig för om jag ska släppa ut ögonstenen på det stora betet (17 hektar, 22 ystra springare) eller inte.

Normalt är jag en person som avskyr när folk inte släpper ut sina hästar bara pga skaderisken (förutsatt att djuren är friska och pigga, förstås), jag anser att de har rätt att vara hästar ordentligt åtminstone en del av året. Därför släpptes min bråkstake ut tillsammans med de andra för två veckor sedan, med resultatet att hon redan nästa morgon fick ställas i sjukhage pga ett flertal gräsliga sår och svullnader (med medföljande ordentligt hälta) och farbror veterinären var tvungen att komma. Nu har vi sprutat penicillin och antiinflammatoriskt och hon verkar OK igen, ska ta det lugnt ett par dagar till bara.

Till saken hör att hon skadade sig i slutet av förra hösten och ådrog sig knäledsinflammationer bf med lång konvalescens och vi har precis kommit igång på riktigt igen med träningar osv (började sättas igång i februari). Det var ganska känslomässigt påfrestande för mig som nu har fått vänja mig vid tanken att min unga, friska springare tyvärr har hovbroskförbening och ingen vet hur länge hon kommer att vara ridbar och därför känner jag att det vore otroligt jobbigt om hon skadade sig IGEN bara för att jag släpper ut henne på betet.

Alternativet är att gå på "minibete" med en eller två andra hästar hemma vid stallet (ute dygnet runt i en förvisso stor hage, men som inte alls är lika fantastisk som det riktiga betet).

Vad skulle ni ha gjort? Jag vill ju att hon ska få en toppensommar...
 
Sv: Bete eller inte, det är frågan...

Jag skulle nog kört på minibetet. eller förska hitta ett annat bete med färre/snällare hästar. Man vill ju inte ha hästen sönderspöad...
 
Sv: Bete eller inte, det är frågan...

Jag hade nog inte vågat mig på det större betet igen.. Hade nog blivit till att satsa på det mindre!
 
Sv: Bete eller inte, det är frågan...

Om du vill ge din häst en toppensommar så tycker jag att du ska satsa på det mindre betet. Kan ju inte vara så kul för hästen om det går så vilt till på det stora betet och det blir inte så kul för dig heller om du måste stå med en skadad häst hela tiden.
 
Sv: Bete eller inte, det är frågan...

Jag tycker det beror lite på hur hög i rang han är. Är han av hack-kycklingstypen så absolut minibetet, men om han är bossen så kanske det hade fungerat på det 'fantastiska'.
 
Sv: Bete eller inte, det är frågan...

"minibetet" hade jag valt eftersom han en gång har fått stryk så är risken att han får det igen. Inte roligt med skadad häst.
 
Sv: Bete eller inte, det är frågan...

arabia skrev:
"minibetet" hade jag valt eftersom han en gång har fått stryk så är risken att han får det igen. Inte roligt med skadad häst.
Tycker som du.
Å med tanke på att den måste göra upp med flocken igen iom hältan.
 
Sv: Bete eller inte, det är frågan...

"Minibetet" hade jag valt!! Du har ju prövat så jag tycker inte du behöver ha dåligt samvete. Gigantiska betet låter helt underbart!!! men inte att få hästen söndersparkad :( Och om du ändå har tillgång till någon form av bete till hästen men utan den stora skaderisken så kör på det! Till just den här hästen
 
Sv: Bete eller inte, det är frågan...

Pratade med stallägaren igår och tyvärr så var det inte tal om att göra ett minibete (det finns iofs redan ett, men där går fölen och deras mammor och de vill inte sällskapa med min elaking, tydligen).

Så det lär bli storbetet i alla fall, tänkte vänta till på måndag, så man inte behöver betala jourtaxa om veterinären måste komma direkt...

Förhoppningsvis har det lugnat sig lite nu, det är väl bara ett par av de riktiga tuffingarna som kommer att försöka hävda sig mot min, hon brukar bossa ganska hårt med de flesta (hon är alltså definitivt inte en hackkyckling). Håll tummarna!
 
Sv: Bete eller inte, det är frågan...

Kan du inte först, under helgen kanske, låta henne gå med någon eller några av de andra på betet så att hon kanske får någon kompis. Kanske om det på betet finns någon av hennes vanliga stallkompisar?
Kan vara svårt för en ensam häst att komma in i en redan etablerad flock, vilket detta nu troligen blivit. Hon har ingen fast plats i rangordningen utan måste kanske "slå" sig in.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 033
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 087
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·
P
Hästvård Jag funderar på vad jag ska göra med min häst som jag har haft i fem år. Han är en underbar häst, min första alldeles egna och därför...
Svar
15
· Visningar
2 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp