Bete, Äldre häst, skydd osv...

annso80

Trådstartare
Har lite funderingar kring bete i sommar..om jag ska låta min gammelpålle få gå ute på nätterna..han är 31år och det var några år sedan han gick ute på nätterna..:confused:
Nu ska de de andra två gå ute nattetid och det skulle innebära att han får stå själv inne nattetid ngt han inte är van vid..
Funderar på att slå upp ett plåt tak de kan ha skydd under, o lägga ut spån osv..men det kommer även att finnas träd i hagen..:)
Men frågan är om det skyddar ngt mot brmsar och sånt skit, för det är ju det som är besvärligt för han..:crazy:
Hur har ni gjort hur gör ni under sommaren??? Samtidigt skulle det ju va skönt att ha alla ute, men är så nojjig o orolig över min bebis..:crazy:

Sv: Bete, Äldre häst, skydd osv...

Med lite flugmedel så skall han väl kunna gå ute.

Tack för svaret! Ja men jag tycker inte de är tillräckligt effektiva..ska prova att ge honom vitlök...
Men är det elakt att låta en så gammal häst sova ute? :confused:

Jag hade låtit honom gå ute, jag tror att en så naturlig hästhållning som möjligt är det bästa. Är det bromsar du oroar dig för tycker jag det brukar vara värst under dagarna. Då kan du komplettera spray med insektstäcke om det behövs som du tar av under natten. Så gör jag. Angående insektsspray så tror jag olika sprayer fungerar olika bra. Man får prova sig fram.

varför skulle det vara elakt ? min "gamling" är 36 år och står på lösdrift sedan 3 år tillbaks, hon har mått väldigt bra av det. bla. har hon blivit mycket mindre stel. använder switch + renons och flugtäcke om det behövs, och alltid flugluva (hon har inte längre så mycket pannlugg :angel: ) tar jag någon gång in pga. flugfän så är det på dagarna.

Jag tycker det beror på hästen, hagen och insekttrycket hos er. Det är ingen generell fråga utan det är ju era specifika förhållanden som avgör. T.ex. om hagen har en jättebra lösdriftsdel där ni kan hänga upp plastremsor i dörröppningarna för insekter är det ju jättebra.

Mitt 12-åriga kallblod gick på lösdrift som unghäst och han är ännu idag rejält fjantig med utevistelse *stööön*. Han vill alltså inte ut utan kan stå lääänge och överväga om han överhuvudtaget skall gå ut fastän de andra redan gått ut. En sån typ av häst är ju väldigt lätt att hålla inne och vila vissa tider av dygnet.

jag skulle hellre låta herren gå ute om nätterna :) Ja tycker hästarna ska ha det så naturligt som möjligt. Iof, det gäller alla djur tycker jag.

Varför inte? Vad är det för skillnad mot att gå ute på dagen och på natten? Jag skulle hellre ha honom inne på dagen just för bromsarna/flugornas skull och sen ha honom ute på natten isf.
/C*

Att ha den ute på natten är nog bara skönt för den. Det är på morgonen och kvällen som myggen håller på som värst, och då man bör ta in dem om de är känsliga.
Bromsarna är ju bara "elaka" på dagen, och dem kan man itne skydda hästen från så då bör man låta hästen gå inne om man har mykcet bromsar runt omkring.

Annars är det ju bara skönt för dem att få stå ute dygnet runt och slippa dessa tråkiga boxar/spiltor.. ;)

Tack för ALLA svar!!!:)

Jo absolut är det bra om de kan vara ute så mkt som möjligt..men han är van att gå in på kvällarna året om och står vid grinden o väntar när han tycker det är dags..:crazy: Men det kanske blir så den första dagen sedan släpper det..Sedan kan de ju inte slappna av på samma sätt när de "sover " ute , måste ha mer koll på omgivningen ...för några år sedan när han sov ute kunde han bli så trött utav det så emellanåt fick han gå in o sova ngn natt..
Ska prova lite mer urval av insektsmedel...
Vi har ju ingen ligghall eller så tyvärr men funderar på att slå upp ett plåttak de kan gå under iallafall...skyddar väl lite iallafall?
Hur har ni gjort , har era hagar ngt skydd??:cool:

Har han en bra flock där han känner sig trygg borde han inte bli tröttare bara för att han går ute.
Men sen är detju väldigt individuellt, och om du märker stor skillnad (Efter en tid, han måste ju få chans att vänja sig) så kanske det är bäst att ha han inne lite mer.

I vår hage har vi inget vindskydd eller liknande men ett par skogspartier som fungerar bra. Regnar det mycket tar jag in hästen eller täckar henne över nätterna.

Min gamling är oxå 31år och han går ute på nätterna sommartid.Han gillar det :)
Vad har du för ras? Är den frisk och kry annars?

Min gamling är oxå 31år och han går ute på nätterna sommartid.Han gillar det :)
Vad har du för ras? Är den frisk och kry annars?

Ok :)
Det är en fd travare..frisk o kry annars vad jag vet!! :)
Vad har du för ras?

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Anläggning Hej! Ni som är inackorderade eller har inackorderingar.. Har funderingar kring både prissättning och formulering.. Jag har2 st...
2
Svar
31
· Visningar
2 957
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 085
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 058
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka