Betala för hjälp med motionering av hund?

SpanskaLoppan

Trådstartare
På grund foglossning börjar jag få svårt att motionera hunden, det går än så länge 30-40 minuter om jag går sakta och håller mig till trottoarer/andra släta underlag.
Hunden är inte helt kry själv(givetvis utreds hon av veterinär)och klarar sig ganska bra men skulle behöva lite mer motion ändå, märker av att hon tycker livet är trist nu...
Tänker mig att någonstans kanske finns någon som vill ha hund men inte har möjlighet och som skulle tycka det var härligt att gå hundpromenad ca 3 gånger/vecka.
Hunden är snäll som ett lamm mot folk men ganska stor och kan göra utfall vid hundmöten om man inte ligger steget före. Tänker därför att man bör vara åtminstone i 16 års åldern och ha lite hundvana sedan tidigare.

Men jag är helt vilse på vad man ska betala för sånt? Vissa verkar vilja ha flera tusen i månaden och njae... Det håller inte ekonomin för, min absoluta smärtgräns går någonstans vid tusenlappen och då svider det rätt rejält i min studentbudget...
När jag var tonåring motionerade/skötte vi om folks djur gratis, för att det var roligt och lite hedrande med förtroendet. Sånt existerar inte längre har jag förstått och jag har inget emot att betala "en slant", men inte halva min hyreskostnad varje månad...

På grund foglossning börjar jag få svårt att motionera hunden, det går än så länge 30-40 minuter om jag går sakta och håller mig till trottoarer/andra släta underlag.
Hunden är inte helt kry själv(givetvis utreds hon av veterinär)och klarar sig ganska bra men skulle behöva lite mer motion ändå, märker av att hon tycker livet är trist nu...
Tänker mig att någonstans kanske finns någon som vill ha hund men inte har möjlighet och som skulle tycka det var härligt att gå hundpromenad ca 3 gånger/vecka.
Hunden är snäll som ett lamm mot folk men ganska stor och kan göra utfall vid hundmöten om man inte ligger steget före. Tänker därför att man bör vara åtminstone i 16 års åldern och ha lite hundvana sedan tidigare.

Men jag är helt vilse på vad man ska betala för sånt? Vissa verkar vilja ha flera tusen i månaden och njae... Det håller inte ekonomin för, min absoluta smärtgräns går någonstans vid tusenlappen och då svider det rätt rejält i min studentbudget...
När jag var tonåring motionerade/skötte vi om folks djur gratis, för att det var roligt och lite hedrande med förtroendet. Sånt existerar inte längre har jag förstått och jag har inget emot att betala "en slant", men inte halva min hyreskostnad varje månad...
Jag är så petig att jag hade haft svårt att godkänna någon person alls (om det inte är uppfödaren eller någon coach), så där har jag inget svar.

Jag tänker främst på att hunden borde kunna klara sig med 40 min promenader om du aktiverar på annat sätt? Klickerträning, lydnad o.s.v. kan ju göras i princip sittande, och är oftast betydligt mer givande för hunden än att man förlänger promenaden med en halvtimme.

Du får väl annonsera och se till vilket pris någon är beredd att ta sig an det :)

Har man en snäll väluppfostrad hund som inte är till besvär skulle man kanske kunna hitta någon som tar med hunden på promenad för att det är trevligt. En större hund som gör utfall mot andra hundar - då tror jag man nästan får vara tacksam om man hittar någon, mindre än en tusenlapp i månaden (för tre långpromenader i veckan) hade inte jag förväntar mig.

Lite hjärngympa gör vi, både ute och inne men hunden är inte så intresserad av sånt och har aldrig varit.
Hon är långt nöjdare efter en timme i skogen/på stranden.
Våra promenader är ingen större ansträngning för henne, det går så sakta för mig och hon lunkar mest brevid. Hur långt jag klarar minskar ju dessutom varje vecka. Till nyår är vi nog nere på att stappla runt kvarteret ;)

Hunden är som sagt schysst, snäll och förlåtande och jag är inte orolig alls för att släppa iväg en äldre tonåring med henne förutsatt att det finns vana med hund. Det värsta som händer är att hunden spänner upp sig och låter mot andra hundar, lätt att undvika genom att gå undan några meter så är det lugna gatan.

Men de få jag sett som annonserar vill ha 2000-3000 kr i månaden för att knata runt lite med hunden och det går inte in i min budget.

Du får väl annonsera och se till vilket pris någon är beredd att ta sig an det :)

Har man en snäll väluppfostrad hund som inte är till besvär skulle man kanske kunna hitta någon som tar med hunden på promenad för att det är trevligt. En större hund som gör utfall mot andra hundar - då tror jag man nästan får vara tacksam om man hittar någon, mindre än en tusenlapp i månaden (för tre långpromenader i veckan) hade inte jag förväntar mig.

Jo annonsera ska jag men ville ha en bild av vad som är rimligt bara.

Fast hon ÄR snäll och väluppfostrad. Hon KAN göra utfall men det händer sällan nu för tiden och hon blir ju inte galen och okontaktbar , det räcker med att hålla i kopplet och gå så händer inget mer.
För mig räcker det att säga "skit i det" och så knatar vi förbi. Det är ju inget monster.

Jag betalar 100kr per dag och hund för dagmatte. Lite mindre de gånger det rört sig om enbart promenad.

Hittills kör jag på dagmatte, cykel och klövjeväskor för att göra promenaderna lite mer "effektiva" trots foglossning.
Bor du i Stockholm kan jag tipsa om fb-gruppen jogga säkert.

Kan du cykla med hunden? Det är snällt för fogarna.

Yes provat det med ☺ jag kommer tyvärr inte av/på cykeln utan hjälp längre. Hunden har lite artros dessutom och visar tydligt obehag om hon måste öka tempot nån lång stund. Raska promenader =glad hund, cykla mer än ett par minuter=hunden stannar och vägrar fortsätta...

Jag betalar 100kr per dag och hund för dagmatte. Lite mindre de gånger det rört sig om enbart promenad.

Hittills kör jag på dagmatte, cykel och klövjeväskor för att göra promenaderna lite mer "effektiva" trots foglossning.
Bor du i Stockholm kan jag tipsa om fb-gruppen jogga säkert.

100 per dag och eftersom det är dagmatte handlar det alltså om passning i flera timmar? Jag är hemma hela dagarna och pluggar så det är enbart motionsbiten jag behöver hjälp med, hämta och lämna vid dörren liksom och jag bjussar gärna på fika

100 per dag och eftersom det är dagmatte handlar det alltså om passning i flera timmar? Jag är hemma hela dagarna och pluggar så det är enbart motionsbiten jag behöver hjälp med, hämta och lämna vid dörren liksom och jag bjussar gärna på fika
100:-/h låter väl rimligt. Lätt jobb för den som bor nära o ändå är ute o går.

Jag har lite samma problem som dig. Förutom då att jag knappt kommer 100 meter utan att vara helt förstörd trots kryckor (och de kan jag inte använda längre pga händerna). Jag låter sambon ta hundarna på en längre promenad efter jobbet och på dagtid hittade jag nödlösningen att jag slänger in hundarna i bilen och åker till stranden så de får kuta av sig nån timme varje dag. De får röra på sig och jag behöver inte flytta på mig mer än fram o tillbaka till bilen. Du har ingen möjlighet att göra något liknande om du inte hittar någon som vill ta promenader?

Tänker också att man får annonsera och höra vad de som hör av sig har tänkt sig för pris. Själv passade jag eller promenerade med hundar i princip gratis innan jag själv skaffade hund. Jag uppskattade att ha sällskap men brukade få en symbolisk slant eller "byte av tjänster". Så vi finns.

Jag var tidigare hundrastare/dagmatte 5-7 dagar per vecka i början av min arbetslöshet,
och efter ungefär ett halvår hittade jag ett rimligt prissystem som kändes bra för både mig
och diverse hundägare. Det landade på 100kr per dag för passande av hund (antingen i
hemmet eller hos mig själv
) & 50kr per promenad, där standarden var en timme om inte
ägaren hade andra önskemål (tex. kortare promenader pga. sjukdom hos hund etc.).

Fast för många är ju just "passningen" den roliga delen, dvs ha hunden hemma hos sig, ha sällskap på dagarna osv. Jag tror inte att du kan tänka att du automatiskt ska betala mindre för att någon bara ska promenera med hunden. De flesta av mina hundvakter hade nog snarare sett det som mer jobb och velat ha mer betalt, medan de t.ex. ofta haft hunden över natten gratis när jag är bortrest för att de tycker det är mysigt.

Vad gäller summan har jag betalat (och tidigare fått betalt) allt mellan 50 och 100 kr/gång, där variationen ffa baserats på om hundägaren eller dagmatten/hussen hämtar och lämnar hunden, inte så mycket hur länge de har den.

Haha... det här påminde mig om den här idén min lillasyster fick att hon ville gå ut och gå med hundar om dagarna. Hon satte upp lappar om att hon erbjöd tjänsten och så skrev hon "Det är inte gratis, utan det kostar!". Lät urkonstigt om du frågar mig, men det hon menade var typ 10-20kr per promenad fast det skrev hon inte... :rofl:

Hon är dock 12 år så det var inte konstigt att folk inte hörde av sig.

Lägg ut lite krokar och känn efter, jag tror att det varierar enormt beroende på var man bor.

Personligen hade jag kunnat tänka mig att rasta hund för en symbolisk summa (eller varför inte färdiga matlådor? :D ) under ett par premisser. Dels att den antingen bodde mycket nära eller att ägaren stod för hämtning/lämning, dels att den var en trevlig promenad/joggingkompis samt att det tidsmässigt fungerade väl in i min vardag. Mer extra-arbete kring planering och/eller mer hundträning än enkla promenader några dagar per vecka hade inneburit att jag velat ha en större summa.

Jag har varit dagmatte åt en i grunden trevlig, mycket aktiv hund men med vissa problembeteenden (som jag var informerad innan jag träffade hunden och dess ägare). Det fungerade helt friktionsfritt och jag fick 1500 kr/mån. Då var hunden hos mig ca 06:30-18 mån-fre men jag kunde åka iväg några timmar på dagen när jag hade föreläsning utan problem. Ägarna hämtade och lämnade hunden, ibland sov den över eller var hemma hos mig på helger.
Hade jag varit tvungen att vara hemma hos hunden i fråga och den inte klarat av att vara ensam så hade ägarna fått heltidsanställa mig ;) men eftersom hunden passade bra in i mitt liv utan några stora uppoffringar och jag ville ha just hundsällskap så var "lönen" sekundär.

Hej!
Var finns du? Jag bor i östra Södermanland och skulle behöva en hund att motionera några gånger i veckan.
Hälsningar
Marsve

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?

Hästrelaterat

• Åkermark till hagar?
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Ridkjol