Betäcka på EGEN hand samt ärftliga fel.

Emeliiu

Trådstartare
Jag har ett sto -08 163cm. Har täta tornutskott men kan ev bli bra med rätt uppbyggnad enligt vet. Som även sagt att bara hon är i bra kondition så ska hon utan problem kunna få föl uutan risk för ärftligt fel.

Sen har min mamma ett sto -04 160cm som är helt korekkt i byggnad. Har vid undersökning visat blåsljud på hjärtat. Ej visat påverkan dock. Men ej undersökt vidare. Tror ni att det skulle vara skadligt att betäcka henne?

Jag har en hingst på ca 150 (3år). Funderar på att betäcka dessa via fri betäckning. Ör detta attt rekommendera? Hur går man tillväga och i vilken månad kan man betäcka?
 
Sv: Betäcka på EGEN hand samt ärftliga fel.

Det låter inte som en helt bra idé utifrån det du berättar, men vad hade du tänkt dig att ha avkomman till och vad tror du att kombinationerna kan ge? Sen är fribetäckning alltid en risk, inte minst med en hingst som man inte vet hur den hanterar stona.
Det finns mängder av bra, friska och billiga unghästar därute som säkert kan matcha dina krav.
 
Sv: Betäcka på EGEN hand samt ärftliga fel.

Nu är jag absolut ingen expert på området, men när jag var tvungen att avliva en häst pga kraftig ks, sa min vetrinär att ks i allra högsta grad är ärftligt.
Så hur vet man att de täta tornutskotten inte är ärftliga? Nyfiken....
 
Sv: Betäcka på EGEN hand samt ärftliga fel.

Jag har ett sto -08 163cm. Har täta tornutskott men kan ev bli bra med rätt uppbyggnad enligt vet. Som även sagt att bara hon är i bra kondition så ska hon utan problem kunna få föl uutan risk för ärftligt fel.

Sen har min mamma ett sto -04 160cm som är helt korekkt i byggnad. Har vid undersökning visat blåsljud på hjärtat. Ej visat påverkan dock. Men ej undersökt vidare. Tror ni att det skulle vara skadligt att betäcka henne?

Jag har en hingst på ca 150 (3år). Funderar på att betäcka dessa via fri betäckning. Ör detta attt rekommendera? Hur går man tillväga och i vilken månad kan man betäcka?

Jag tycker inte att idén är självklart bra. Ditt unga sto har kissing spines/täta tornutskott. Man skulle ju kunna tänka sig ett ärftligt inslag i den åkomman/anatomiska varianten.
Jag skulle inte välja att avla på ett defekt sto.
Detsamma med din mammas sto - ett sto med blåsljud på hjärtat känns inte heller som bra avelsmaterial.

Nej, fortsätt att annonsera ut ditt sto (skimmel, inte sant?).
 
Sv: Betäcka på EGEN hand samt ärftliga fel.

Jag har ett sto -08 163cm. Har täta tornutskott men kan ev bli bra med rätt uppbyggnad enligt vet. Som även sagt att bara hon är i bra kondition så ska hon utan problem kunna få föl uutan risk för ärftligt fel.

Sen har min mamma ett sto -04 160cm som är helt korekkt i byggnad. Har vid undersökning visat blåsljud på hjärtat. Ej visat påverkan dock. Men ej undersökt vidare. Tror ni att det skulle vara skadligt att betäcka henne?

Jag har en hingst på ca 150 (3år). Funderar på att betäcka dessa via fri betäckning. Ör detta attt rekommendera? Hur går man tillväga och i vilken månad kan man betäcka?
Några lösryckta kommentarer till detta.

När man betäcker sitt sto så ska det vara för att man tycker att det är helt okej att få en kopia av stoet, med alla hennes fel och brister. Har man ett sto med defekter så måste man räkna med att avkomman kan få samma.
Jag undrar HUR SJUTTON din veterinär vågar vara så säker på att stoet ska kunna få en avkomma med annan anatomi än vad stoet har? Täta tornutskott är ju liksom en anatomisk konstruktion och självklart kan det nedärvas! VILL du ha en till häst som har samma ryggproblem, eller kanske värre, som stoet? OM inte, låt bli att betäcka henne...

Blåsljud på hjärtat kan påverka hästar på flera olika sätt, bland annat så är det större risk att ge dem lugnande medel och det kan också påverka prestationsförmågan. Det är också en defekt som är kasserande för avelshingstar, åtminstone i vissa raser.
Så, man ska kanske tänka sig för både en och tre gånger innan man betäcker ett sto med blåsljud på hjärtat. Tycker du själv att det låter lockande att få en avkomma som kanske får större problem än mamman, om du har otur?

Vad gäller att använda en egen treårig hingst så står det dig helt fritt att göra som du vill. Men du kommer garanterat att anses som tämligen oseriös om du gör den parning du funderar på, med två defekta ston och en hingst som inte har gåtts igenom ens veterinärt för avelsgodkännande. HUR vet du att han inte har några liknande defekter som stona?

Jag skulle rätt upp och ner vilja avråda dig både från att betäcka stona och att använda den egna hingsten.
 
Sv: Betäcka på EGEN hand samt ärftliga fel.

Vid dräktighet sätts stora krav på märren, har hon från start ett blåsljud som du inte vet utsträckningen av är risken stor att hon inte har den kapaciteten som behövs att orka vara dräktig. Skräckscenatiot skulle vara att du får avliva en högdräktig häst med akut hjärtsvikt!!

Ang dina andra funderingar låter det mest som dagdrömmar. Vill du verkligen stå med kostnaden för två föl efter en icke godkänd hingst och två märrar med fel? Även om du gör allt själv kostar det, och i dagens marknad är hästar svårsålda. Med tanke på vad jag läste som situationen i Irland (de planerar slakta 18000 hästar pga ekonomi och överpopulation) ligger det i allas våras intresse att avla med förstånd. Do you need to breed?
 
Sv: Betäcka på EGEN hand samt ärftliga fel.

Nu hörs det som om ston och hingst inte är av samma ras, vilket gör att du helt kommer att lyda under SH:s regler för den här aveln.
Detta innebär att du som hingstägare ska kunna garantera att hingsten är frisk och inte har några ärftliga defekter. Vilket innebär att du måste låta veterinärundersöka hingsten.
Du måste också för språngrulla som du ska skicka in till SH och betala en avgift för. Även stoavgift för varje sto ska betalas till SH.
Detta är regler som när man tog bort kravet på avelsvärdering för att få betäcka ändra än egna ston med egen hingst. Så det blev godkänt att låta sin hingst betäcka "alla" ston samtidigt som det blev betydligt krångligare och dyrare att betäcka sina egna ston med egen hingst.

Sedan ska fölen registreras och få pass då krävs att dom är märkta (chip) och har ID-beskrivning av godkänd ID-kontrollant. Vill du ha stammen med i passen så kommer det minst att krävas DNA analys på fölen och hingsten, kanske även på stona.
Till detta ska du sedan lägga ökade foderkostnader för ston under dräktighet och digivning.

Undersök och titta på vad allt detta kommer att kosta dig. Fundera sedan på om det är värt dom pengarna och det arbetet att i bästa fall få två föl som troligen inte kommer att gå att sälja om det är tanken. Föl med risk för defekter som kanske inte alls blir något ni själv vill ha heller. För den chansen är betydligt större än att det blir de dröm fölen som du önskar dig. Avel är ett lotteri med väldigt många nitlotter. Att då börja med "trasigt" och obeprövat avelsmaterial gör inte chansen för vinst större, tvärt om.
 
Sv: Betäcka på EGEN hand samt ärftliga fel.

Jag tycker det är bra att försöka få attraktiva avkommor även om man "bara ska ha dem själv". Ibland ändras livet och man kan inte behålla sina fölungar/unghästar/hästar och då är det bra att inte föda upp hästar som man är ensam om att vilja äga. Att avla bör man göra för fölungens skull, inte till 100% av sentimentala skäl. Känns det rätt mot avkomman att den löper stor risk att ärva de brister stona har, som du vet om idag?
 
Sv: Betäcka på EGEN hand samt ärftliga fel.

Sjuka ston som kan nedärva defekter och en unghingst som inte är godkänd och som inte har egna prestationer att bygga på. Lägg dessutom till alla processer i Masses välskrivna inlägg som måste genomföras.

Det är billigt att betäcka med egen hingst och egna ston men med ett sådant material kan det bli dyrt i längden. Om du dessutom plötsligt måste sälja fölungen (antar att din mor planerar att behålla efter sitt sto) så kan det bli svårt med tanke på genetiska förutsättningar. Jag skulle inte chansa på att köpa en sådan avkomma och det tror jag inte många seriösa hästmänniskor skulle göra.

Det är bättre att köpa en unghäst efter friska, meriterade föräldrar istället för att betäcka med dessa förutsättningar - speciellt för avelns kvalitét. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp