Betäcka med egen hingst -hur gör jag?

Dressyr_flicka

Trådstartare
Ja, hur gör man egentligen om man som hingsthållar-nybörjare vill börja betäcka med egen hingst.
Jag har eventuellt ett eget sto som ska betäckas, men vill även ta in ett fåtal andra.
Har stor erfarenhet var det gäller föl, unghästar och dräktiga ston men har aldrig varit med vid betäckning.

Har en P.R.E-hingst som importerades från Spanien 2010, hingsten har aldrig betäckt innan, bara ridits.
Vilka papper som behövs har jag läst mig till, och han är CEM-testad.

Det är vid själva betäckningen som jag har några betänkligheter, har funderat på fri-betäckning där de så att säga får "sköta det själva", men där finns det ju stor skaderisk och fungerar bäst om man har lite fler ston samtidigt.

Handbetäckning är vad jag förstår det vanligaste alternativet, men hur går man till väga för att lära sig? Bara att läsa på lite och köra?;)
Ska se mig om i omgivningen för att se om det finns nån som handbetäcker som man kan konsultera och lära sig av, men det ser mörkt ut.

311103_511165398910995_682823974_n.jpg
 
Sv: Betäcka med egen hingst -hur gör jag?

Du har nära till mörkaskogs som har tinkerhästar och handbetäcker.
 
Sv: Betäcka med egen hingst -hur gör jag?

Något som du bör försöka eftersträva eftersom din hingst aldrig har betäckt är att det/de första ston är ston som blivit betäckta naturligt innan. För när med alla som är med är ovana (du, hingst och sto) så är skaderisken ganska stor.
Något annat som är en klar fördel, speciellt om du tänker ta emot andra ston än dina egna. Är att du har avtal med en veterinär och även en undersökningsspilta så att ston kan kollas med UL före och efter. Det underlättar bl a för att man så kan se när stoet har ägg som är färdiga för befruktning, om hon blivit dräktig och hut många foster det finns (om det finns risk för tvillingar). För din del och din hingsts så är det också bra om stona kollas för infektioner och smittor innan betäckningen. Är väl inte så trevlig att sto som ansvarig hingstägare om någon annans sto blir smittat när det är på betäckning hos ens hingst.

Själva metoden varierar från hingsthållare till hingsthållare från att ha språngsele och/eller bom till inget alls. Men mycket beror på hingsten om det behövs eller inte. En lugn fin hingst som flirtar lite med stona och verkligen känner efter så att stoet vill är mycket enklare än en hormonstim stolle som är färdig direkt att hoppa på.
 
Sv: Betäcka med egen hingst -hur gör jag?

Det bästa är om du tar hjälp av någon erfaren hingsthållare som kan hjälpa dig rent praktiskt, åtminstone de första gångerna han betäcker. Och sen "vid behov". Det varierar väldigt mycket hur hingstar beter sig första gångerna de ska betäcka, allt ifrån att de försöker betäcka stoet framifrån till att det går "enligt skolboken". och vissa är väldigt heta på gröten medan andra ber om ursäkt för att de finns till.

Jag har mest betäckt med shettishingstar, bara någon enstaka gång med större hingst, så även om jag bor i din närhet så är jag nog inte så mycket till hjälp är jag rädd...

(är bilden tagen i Kristvallabrunn?)
 
Sv: Betäcka med egen hingst -hur gör jag?

om du ska betäcka PRE ston eller araber så ska du tänka på att du ska kontakta våran avelsförening, vet ej om du gjort detta ;) Du ska ha avlarkod hos ANCCE och spanska språngsedlar, Vet ej riktig reglerna för Hispano araber , men kan tänka mig att det är något liknande , Men ta kontakt med ANCCE SUECIA :)

Tesora
 
Sv: Betäcka med egen hingst -hur gör jag?

Nej, tanken är att han bara ska användas i korsningsavel (själv har jag bara ponnyston)
Han är inte godkänd och av logistiska orsaker kommer jag inte kunna det heller, sen tycker jag att det finns så många hingstar i Sverige, med klart bättre meriter än honom.
 

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 836
Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
4 045
Senast: LFreddy
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331
Avel Nu vänder jag mig till er här på Avel för att få bra tips om hingstval till mitt sto f.05 e.Florencio I ue.Pik Labionics, fullständig...
Svar
5
· Visningar
1 307
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp