Betäckningssiffror och hårfällning innan betäckning

Molekyl

Trådstartare
Tänkte slå ihop två trådar i en för att vara lite effektiv :)

1: Betäckningssiffror: Hittade lite om dessa på asvh:s hemsida, men det jag är lite mer intresserad av och som jag inte kan hitta nånstans, är hur många ston som faktiskt blev dräktiga förra året. Vet nån var man kan hitta det? Det står inget på hingsthållarens hemsida heller.

2: Hur gör ni som får föl redan i februari/mars egentligen? Har läst i de flesta böcker och hört från veterinärer och annat avelsfolk, att stona ska ha tappat den mesta vinterpälsen innan man sätter igång och betäcker dem. Förra året gick jag och väntade in i maj på att min lilla donna skulle slänga av sig vinterrocken! Det ser väl inte bättre ut för i år heller... Hon är förövrigt ett halvblod, bor i östergötland och hon går med täcke så, så tjock päls har hon inte.
Om hon ska betäckas iår måste hon först genomgå en kontroll, för det tog sig inte förra året tyvärr. Det skulle kunna vara en cysta de såg på UL eller helt enkelt att hingstens simmare inte var bra. Därav dessa två ovanstående frågor.

Malin

Sv: Betäckningssiffror och hårfällning innan betäckning

1. Eftersom fölen som föddes förra året inte är färdigregistrerade ännu är inte listorna om vad som hände med alla betäckningar färdig ännu.

2. Jag har betäckt mitt sto på första brunsten i maj och börjat vänja av henne med täcke i slutet av mars för att hon ska fälla färdigt och få tillräckligt med sol på sig så att brunsten kommer igång ordentligt.

Det finns lite knep för att få dom att fälla snabbare/bättre. Dels plocka av täcket ute, speciellt på soliga dagar (mina har gått nakna vid sol hela vintern), ge lite jäst varje dag, det brukar stimulera pälsen att släppa, den kan man även börja ha nattlampa, jag har inte provat själv men en kompis har och säger att de släpper tidigare om det är ljusare på nätterna.

I princip så fort hon börjar brunsta kan du köra till stationen för att kolla status på henne, ta prover etc, då har du koll redan innan det är dags.

Välj en hingst som är känd för god sperma och om du har möjighet ställ stoet på samma station som hingsten för att få ännu bättre resultat, fråga på din station vad de kan rekommendera för hingst!
Det finns en vette i ditt område som är erkänt duktig på krångelston dessutom)
Om jag hade varit du så hade jag provat några ggr på semin och om det ej funkat så hade jag provat naturligt, vet flera som har hållt på i flera år utan at få dräktig på semin och sedan tog sig stoet på ett försök på naturlig och har efter det funkat över på semin.

Jag hade också hört det där med nattlampa och tyckte det lät logiskt även om jag inte prövat själv någon gång.
Vid en föreläsning av Kerstin Darenius som ju är erkänt duktig på krångelston upplystes vi om att just nattlampa är effektivt endast som ett stort störningsmoment för brunsterna.

Om man har önskemål om väldigt tidiga brunster - såsom inom fullblodsaveln - gäller det att under många månader innan ha ett väl genomtänkt "belysningsprogram" med högeffektiv belysning under många av dygnets timmar vilket vi fick lära oss var långt ifrån metoden med nattlampa.

Så...ett varningens finger för nattbelysning om man vill ha bra och starka brunster under betäckningssäsongen.

Intressant!!
Undrar hur vart man kan läsa mer om det, har du någon aning?

Jag tror att stona måste utsättas för ganska stark belysning i 16 timmar/ dygn.
Det innebär att det inte blir så många timmar de kan gå i hagen, vilket är en stor nackdel.

Nej tyvärr har jag inte den blekaste aning men enligt de uppgifter vi fick oss till livs innebar en sådan begränsad belysning som en nattlampa såhär års innebär gör att brunstsäsongen visserligen går igång men att den sedan går ner i viloläge sådär lagom till när det är betäckningsdags, vilket ju definitivt inte var avsikten.

Så rådet var - så lite belysning som möjligt under de mörka timmarna och sedan så länge som möjligt ute i dagsljus så fort det blir längre dagar.

Precis som CK skriver rörde det sig om högeffektiv belysning många timmar per dygn från oktober månad för att få den önskade effekten på brunsterna.

Så här hemma - precis som hos fler som lyssnade den dagen - blev det mörkt i lösdriften..:))

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka