Betäcka utläkt spatthäst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Issa88
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 232
I

Issa88

Kan man betäcka en häst med utläkt spatt?
Och att det då inte finns någon riski för att fölet får spatt?

Sv: Betäcka utläkt spatthäst?

Spatt är ärftligt och därför bör man inte avla på hästar med spatt. Att spatten är "utläkt" är egentligen bara en omformulering för att spatten ligger i vilofas o har gjort det under en längre tid. Själva spatten i sig kan inte försvinna utan den kan blossa upp igen om man har otur, dvs. att själva processen i hasleden blir aktiv igen.. Veterinärer säger ofta att spatten är "utläkt", men detta är ett felaktigt begrepp.

Sen finns det undantagsfall där spatt kan förekomma pga. tex yttre våld men detta är väl mer ovanligt.

Så svar på din fråga, JA det finns risk för att fölet får spatt. Spatt ligger på defektlistan så hästar mer Spatt ska kasseras för avel, tex så kan en hingst med spatt ej bli godkänd även om spatten är "utläkt". Så är det bland halvbloden, kanske förekommer andra regler inom andra raser men ärftligheten är densamma.

Mvh Maria (som själv har en spatthäst)

Okej, ska meddelade detta till ägaren som är lite envis och säger att fölet inte KAn få spatt för att det är då "utläkt"

spatt i sig är inte ärftligt, däremot ärves anlag för disposition för spatt. - handlar om benbildningen, skelettets hållfasthet . mvh

spatt i sig är inte ärftligt, däremot ärves anlag för disposition för spatt. - handlar om benbildningen, skelettets hållfasthet . mvh

Okejokej, själva anlaget för spatt är ärftligt men i vilket fall som helst är det ju då stor risk att avkomman får spatt.

Mvh

Okej, men fick reda på att hästen fick spatt vid överansträning.

Spatt vid överansträngning? Kan du utveckla lite mer? Jag tycker det låter långsökt att hästen skulle kunna få spatt av att överanstränga sig, men du kanske har någon närmare förklaring...

spattanlag kan aktiverats gnm just överansträngning, det blir en reell skada beroende på vilka förutsättningar hästen som individ har med sej från födseln. arv/upfödning -avs. grundläggande närings- tillförsel för brosk, benbildning...etc och hur sedan slitaget på lederna blivit genom åren./ mvh

Nej, det var enligt den gamla tesen. Ny forskning påvisar en klar ärftlighet av benspatt, studier som gjorde på SLU på bl a islandshäst.

spattanlag kan aktiverats gnm just överansträngning, det blir en reell skada beroende på vilka förutsättningar hästen som individ har med sej från födseln. arv/upfödning -avs. grundläggande närings- tillförsel för brosk, benbildning...etc och hur sedan slitaget på lederna blivit genom åren./ mvh

Om benspatt aktiveras genom överansträngning, har hästen den genetiska svagheten och då bör man inte avla på en sådan häst.
Defektlistan är entydig i det fallet, här har du ett urklippt från den listan.

7:3:3 Hälsotillstånd
Bedömning av hälsotillstånd skall omfatta
- allmän sundhet
- frihet från smittsamma sjukdomar
- hållbarhet i förhållande till ålder och användningsområde
- frihet från ärftliga defekter
Alla hingstar skall kontrolleras med avseende på ärftliga defekter (Defektlista för
Islandshästar). För diagnos av vissa defekter kan röntgenundersökning krävas. För
benspatt gäller särskilt reglemente. Vid misstanke om sommareksem skall klinisk
utredning vidtas.
Veterinär ska använda ett för ända målet framtaget formulär.

Enligt defiektionslistad ingår sommareksem m fl:

12 DEFEKTLISTA
Fynd vid veterinärbesiktning av hingstar vid avelsbedömning och hur dessa bör påverka
hingstens användande i avel.
Fynd Beteckning
Benspatt / Osseös spatt Kassation för avel

Man- och svansskorv med kroniskt förlopp Kassation för avel
Sommareksem
Allergiskt eksem
Klapphingst / Kryptorchism Kassation för avel
Testiklar med avvikande storlek Vid kraftigt avvikande storlek
(mer än 50%), kassation för avel.
Vid mer än 25% krävs spermaprov.
Testikel med lägesfel i pungen Antecknas i besiktningsprotokollet
Båda testiklarna med lägesfel Kassation för avel, om testiklarna ej
går att lägesrätta och förbli i rätt
läge.
Testiklar med stora konsistensskillnader Kassation för avel
Pungbråck Kassation för avel
Påtagligt dålig hornkvalitet Kassation för avel
Knäskålsupphakning / Patellaupphakning Kassation för avel
Stora exteriöra avvikelser i benaxlar Kassation för avel
Påtagligt stora mediala avvikelser på griffelbenen Antecknas i besiktningsprotokollet
Kvickdrag Hingst yngre än 10 år kassation för
avel.
Kraftigt bettfel Kassation för avel. Dock accepteras
mindre över- och underbett, d.v.s.
då framtändernas tuggytor möts till
en del. Vid gränsfall flera under12
sökningar.
Framkommer defekt av betydelse, rapporterad efter ordinarie avelsbedömning, kan
betäckningslicens återkallas efter utredning och beslut i avelsnämnden.
För äldre hingstar gäller att hänsyn tages till ålder och avelsmeriter.
Fertilitetskrav – ej under 40% dräktighet (15 ston eller fler betäckta). Lägre
betäckningsprocent föranleder utredning, vilket medför bl.a. spermaprovtagning.

Jag har en avkomma efter en spatt häst. Fick hennes diagnos 1,5 år efter han föddes.
Om jag fortfarade hade suttit i den sitsen hade jag inte avlat på henne.

Idag är hennes avkomma 4 år och oroan att jag får ta bort honom också är duper jobbig.
Det är inte värt det.

Jag tänkte väl det, fattade det på inlägget som att själva spatten (om man diskuterar ärftlighet) berode på överansträngning och därmed var "yttre skada" som ej var ärftligt, men att anlaget redan fanns och att spatten aktvierades av själva överansträngningen kan jag förstå. De flesta hästar överanstränger ju sig någon gång o det är ju inte kul om hästarna skulle få själva spatten just av att de överandträngde sig..

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 054
Senast: Freazer
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ramona
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka