Sv: betäcka tidigt eller sent?
Jag citerar mig själv från en annan tråd.
Fördelen med insemination är att man har total koll på spermans motilitet, både när han tappas och när man sedan inseminerar och att hingsten kan användas till fler ston. Nackdelen med naturlig betäckning är att om hingsten betäcker ston som har ngn könssjukdom så för han det sedan vidare till de andra stona han betäcker.
Men sen är det såhär att ju fler ggr vi är inne och pillar i stoet, desto större risk för att vi omedvetet för in bakterier i livmordern, oavsett hur kliniskat rena vi har försökt göra oss så går det aldrig att få bort alla bakterier. När man tappar en hingst tar man också bort naturliga ämnen i sperman och lägger till artificiella ämnen. Ston som insemineras blir ofta behandlade med antibiotika - i betydligt större utsträckning än de ston som blir naturligt betäckta. Det kan ha att göra med att man inte kontrollerar nb ston i lika stor utsträckning med ultraljud. Men det finns teorier om att man tar bort ämnen i sperman som fungerar som kroppens naturliga antibiotika och renar stoets livmoder.
Så det finns alltså för- och nackdelar med allt. Chansen för att ett sto ska bli dräktigt är större med naturlig betäckning då bl.a. spermadosen inte är delad. Jag tycker att om man ska ha en hingst på naturlig betäckning så ska det vara kontroll av stoet innan betäckning, ev. ta ett baktprov, samt att man tillämpar planerad betäckning och även ultraljudar stoet efter 16 dagar för att kontrollera om hon är dräktig eller ej.. Men det ligger ju på varje hingsthållares ansvar. Jag vet att det har tagits bakterieodlingar på hingstar (stickprov) som verkat via transportsperma och ni skulle bli förvånade om ni fick veta antal på de bakterier som hittats i sperman. Troligtvis medverkar de till att en viss hingst har sämre fertilitet än andra.
Jag har säkert glömt ngt men som ni ser så är det upp till var och en vilket metod man vill använda sig av.
Så för mig är naturlig betäckning ett säkrare kort om man vill vara säker på att få dräktigt.
Vet inte riktigt vilka erfarenheter du har, Görel, men är inte dräktighetsprocenten högre på NB än AI, TAI och FAI?