betäcka tidigt eller sent?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mizz_perfect
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 221
M

mizz_perfect

när anser ni att man bör betäcka stoet?

utomlands har jag fattat det som att många betäcker så att stona fölar redan i februari. är det verkligen bra?

skulle jag betäcka så vill jag att stoet ska föla i maj och på så sätt får fölet hela sommaren på sig att växa.

hur gör ni?

Sv: betäcka tidigt eller sent?

när anser ni att man bör betäcka stoet?

utomlands har jag fattat det som att många betäcker så att stona fölar redan i februari. är det verkligen bra?

skulle jag betäcka så vill jag att stoet ska föla i maj och på så sätt får fölet hela sommaren på sig att växa.

hur gör ni?

Att betäcka tidigt är väl mest angeläget om man vill ta föl varje år. Ska man inte göra det tycker jag att maj är en bra månad. Då är det ganska varmt när fölet föds och man kan ha sto och föl ute. Rörelse och motion är ju jätteviktigt. Annars tror jag inte att det spelar så stor roll, om man inte ska visa på kvaliten samma år eller så.

Det kan finnas flera skäl till tidig betäckning. Travare o galoppörer tävlar ju ibland i årgångslopp redan som tvååringar och då kan de ha fördel att vara födda tidigt på året, ett halvår före några av konkurrenterna.
Av tradition säjer man att det är bra med tidigt födda föl, som hinner tillgodogöra sig av gräset på betet medan det är sommar. Jag skulle vilja säja att den delen är delvis överspelad idag, när vi har bra tillskottsfoder att tillgå och möjlighet till uträknade foderstater. Vi kan alltså få deras näringsbehov täckta bra ändå.
Och fodrar man sina unghästar bra så är de ofta tillräckligt färdigvuxna för att kunna visa sig bra på t.ex treårstest - om vi nu talar ridhästar...
Min "guldklimp" är t.ex född 2 juli, han fick ändå hoppdiplom med 53 p... :D Trots sina 172 cm redan då.

Jag föredrar att fölen föds absolut tidigast i april. Jag vill att de ska kunna vara ute i hagen ordentligt redan från första dagen. Det är bara under första levnadsmånaden som man kan påverka ledbroskets tjocklek - ju mer rörelse (=utevistelse), desto tjockare blir ledbrosket. (Holländsk studie, redovisad av Heimdal på ett seminarium om hästarnas hållbarhet)

Jag håller med ameo och vill inte ha föl före april, helst vill jag att de föds i maj.

År 2005 fick vi föl den 21 mars. Det var -23 grader och snöyra ute (dagtid) när fölet föddes. Vi bor i Sörmland.
Det är inte särskilt trevligt att ha föl då. Sepeciellt inte om det går snett som det gjorde för oss. Vi kunde inte åka till sjukhus pga kylan fastän vi hade behövt det. Allt gick bra till slut men vi tillbringade de första dagarna under massa filtar, fölungen hade polotröja och minitäcke (var på hundaffären och shoppade) för att klara värmen.
Så... jag kommer se till att få mina föl i slutet av april/början av maj framöver.
Hälsn Helena

det är ju faktiskt så, precis osm Helan skriver, att vi har ett klimat här som gör att det inte alltid fungerar så bra att få föl under årets första månader... Att det funkar längre söderut i europa + i Storbritannien + Irland beror kanske på att de inte har riktigt lika bistra och långa vintrar som vi har.

Anledningen till att vi ska få båda fölen i månadsskiftet mars/april i år är att vi satte igång ganska tidigt med betäckningarna, då jag genom mitt jobb på stuteriet sett alltför många ston som tar om och om och om... och till slut kanske det inte blir nånting alls.
Nu blev det i tidigaste laget mina föl kommer - mitten/slutet av april hade passat bättre med tanke på klimatet - men det är alltså för att jag ville ha god tid på mig att betäcka om ifall de hade tagit om. Båda stona blev alltså dräktiga på första försöket ifjol, men det är inget jag tar för givet alls att det ska gå så bra.
Samtidigt är det skönt i år, när båda ska betäckas om, att man inte behöver skynda och ta redan på 9-dagars-brunst utan lugnt kan vänta till 30.
Annars tycker jag man gör alldeles som man vill med det där..:)

*Kl*

Jag kommer att betäcka i Juli, då jag vill ha ett föl som föds i Juni, för då kan jag vara säker på vädret. För min del gör det inget om det blir "sent" för stoet ska inte betäckas om nästa år. Hon är bara tre i år och jag vill utbilda henne och tävla lite innan jag betäcker henne igen.

Jag kommer nog försöka betäcka i maj, vill inte att fölet föds för tidigt men vill ändå ha ett tag på mig då det är första gången för stoet (och mig! :d) och det kan ju ta ett tag innan det "tar sig..."

Ullis

Men börja du betäcka först i juli kan det hända att stoet inte tar sig på första brunsten och sen får du ingen andra chans för att betäckningssäsongen tar slut.

Görel, tack jag vet. :D Jag har jobbat på seminstation i tre säsonger så problemston är vardagsmat.. ;)
Det här är naturlig betäckning så jag är inte särskilt orolig för att fertiliteten inte ska fungera.
Jag ska visa henne på riksutställning och jag vill inte riskera hennes dräktighet innan den. Om det inte tar sig på första försöket så har jag iaf åtminstone en till chans.
Och med tanke på hur vädret har ändrat sig de senaste åren så undrar jag om vi inte ska ändra säsongen, typ april-september. I andra delar av världen har de ju helt andra säsonger, beroende på väder. Vi är så typiskt inrutade på att föl ska födas på våren. Ett augustiföl har jag inte heller ngt emot att få, om det skulle bli så. :angel:
Vi hade ett föl som föddes i oktober för sådär tio år sedan (det var en olyckshändelse) som fick gå med täcke två veckor gammal för det snöade i oktober det året.. Han växte upp och blev en väldigt trevlig ponny trots allt.:rofl:

Jag tycker att det verkar ett onödigt risktagande att börja så sent.
Och varför skulle det ta sig med naturlig betäckning på en gång? Det är inte min erfarenhet.

Jag ser en nackdel med att fölet föds såpass sent, och det är att den aldrig kan tillgodogöra sig av betesperioden då den är för liten. Föds den i april t.ex. som jag tycker är idealiskt, så kan den beta större delen av sommaren för att den då är större. Det avlastar ju mamman lite också.. Dessutom har fölet fördel när den blir äldre att den är lagom i tillväxt inför evenemang, är den född sent blir den ju något efter även om den räknas som jämnårig med sina årskamrater.

Dessutom har fölet fördel när den blir äldre att den är lagom i tillväxt inför evenemang, är den född sent blir den ju något efter även om den räknas som jämnårig med sina årskamrater.

Fast den skillnaden är ju marginell. Eftersom hästen växer tills den är 5-6 år gammal kan den hamna i en växtfas när som. Infaller den med 3-årstestet har man lite osis, men då hjälper det inte att hästen är tidigt född.

Jag citerar mig själv från en annan tråd.

Fördelen med insemination är att man har total koll på spermans motilitet, både när han tappas och när man sedan inseminerar och att hingsten kan användas till fler ston. Nackdelen med naturlig betäckning är att om hingsten betäcker ston som har ngn könssjukdom så för han det sedan vidare till de andra stona han betäcker.
Men sen är det såhär att ju fler ggr vi är inne och pillar i stoet, desto större risk för att vi omedvetet för in bakterier i livmordern, oavsett hur kliniskat rena vi har försökt göra oss så går det aldrig att få bort alla bakterier. När man tappar en hingst tar man också bort naturliga ämnen i sperman och lägger till artificiella ämnen. Ston som insemineras blir ofta behandlade med antibiotika - i betydligt större utsträckning än de ston som blir naturligt betäckta. Det kan ha att göra med att man inte kontrollerar nb ston i lika stor utsträckning med ultraljud. Men det finns teorier om att man tar bort ämnen i sperman som fungerar som kroppens naturliga antibiotika och renar stoets livmoder.
Så det finns alltså för- och nackdelar med allt. Chansen för att ett sto ska bli dräktigt är större med naturlig betäckning då bl.a. spermadosen inte är delad. Jag tycker att om man ska ha en hingst på naturlig betäckning så ska det vara kontroll av stoet innan betäckning, ev. ta ett baktprov, samt att man tillämpar planerad betäckning och även ultraljudar stoet efter 16 dagar för att kontrollera om hon är dräktig eller ej.. Men det ligger ju på varje hingsthållares ansvar. Jag vet att det har tagits bakterieodlingar på hingstar (stickprov) som verkat via transportsperma och ni skulle bli förvånade om ni fick veta antal på de bakterier som hittats i sperman. Troligtvis medverkar de till att en viss hingst har sämre fertilitet än andra.

Jag har säkert glömt ngt men som ni ser så är det upp till var och en vilket metod man vill använda sig av.
Så för mig är naturlig betäckning ett säkrare kort om man vill vara säker på att få dräktigt.

Vet inte riktigt vilka erfarenheter du har, Görel, men är inte dräktighetsprocenten högre på NB än AI, TAI och FAI?

Klart den kan beta större delen av sommaren, men ett föl tillgodoser sig inte näringen i gräset förrän den är cirka tre månader och då är ju sommaren nästan slut i vilket fall som helst. Jag har vissa funderingar på huruvida det inte är bättre för fölet att få dia ganska länge under vintern, då det är kallt och den behöver mycket näring för att hålla värmen. Det är inte halvblod jag föder upp utan den här rasen växer länge och är ofta senare utvecklade i vilket fall och det förekommer inga treårstest och liknande för oss, så för mig spelar det ingen roll att det sent fött ur den aspekten.

Klart den kan beta större delen av sommaren, men ett föl tillgodoser sig inte näringen i gräset förrän den är cirka tre månader och då är ju sommaren nästan slut i vilket fall som helst.

Men för stoet spelar det säkert roll. Och fölet diar ju.

Absolut, men hon betar ju hela sommaren i vilket fall. Och hon är ganska lättfödd. Det räcker man säger man så går hon upp i vikt.:rofl:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
950
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 086
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka