Betäcka med de la gardie?

Vita_N_6520

Trådstartare
Jag har ett litet sto som jag skulle vilja betäcka med De la Gardie..
Men då jag inte är så superhaj på det där med exteriört osv så tänkte jag fråga lite här så jag inte är helt ute och paddlar i mitt val.
Om jag kanske borde välja en annan hingst.

Hästen är 152 cm med okänd härstamning.
Slänger in lite bilder.

Det är kanske inte världens bästa bilder men det var de bästa jag fick fram på datorn :grin: (Mobiler förvränger saker :p )

26493927.jpg

26493915.jpg

26494217.jpg

Tanken är att fölet ska bli min ridhäst så småningom. Jag är ganska lång och vill ha en lite större häst, det är väl det viktigaste egentligen.(Ja jag vet att det kan slå fel)
Jag förväntar mig ju inte att den ska gå några GP klasser då mitt sto inte är någon superhäst..

Och ang naturlig betäckning, är det dumt på ett första sto?

Sv: Betäcka med de la gardie?

Vi har en 07:a hingst efter DelaGardie. Var och kikade på hingsten innan betäckning och blev förtjusta. Han var hyfsat stor och långbent men ingen jätte. Rörde sig väldigt lätt och fint- tyckte jag- och hade en härlig utstrålning.

Jag har hört att fler av hans avkommor blivit stora men har ingen statistik för det. Vår 07:a är dock gigantisk. Mamman är visserligen hyfsat stor hon med men hennes två andra hingstungar (e: andra hingstar) har inte blivit i närheten av lika stora som DelaGardie avkomman.

Jag ser inga problem med att använda sig av naturlig betäckning första gången.

Du ska inte ta en lite ädlare hingst? Stoet ser ut att ha nordsvensk i sig, och får du då en rejält grov häst som är 1,75 så kan den nästan bli väl mycket häst att rida?

Men att ett sto på 1,52 + De la gardie på 1,68 skulle resultera i en häst på 1,75 verkar ganska osannolikt.
Däremot kan det nog bli en rätt grov avkomma. Okänd stam på modern kan ju resultera i lite vad som helst.

Det var ett worst case scenario. Hingstens egen höjd säger inte så mycket om hur stora avkommorna blir, och modern hade ju som sagt okänd stam. Om avkomman blir av nordsvenskgrovlek och 1,70 är det fortfarande en enorm häst, och risken finns ju.

Till TS! Jag hade nog satsat på ett fullblod med bra steg exempelvis Mr Carrera. En brun fin hingst med bra steg och som visat att han både har hållbarhet och gott psyke. Ditt sto ser trevligt ut men om du vill lätta upp avkomman lite bör du nog satsa på ett fullblod faktiskt eller ett halvblod med mycket fullblod i sig. En avkomma med Mr Carrera kanske skulle landa på 160-165 cm i mankhöjden.

Till er andra! Jag vet en unghäst vars mamma är 155 cm hög och pappan är Figaro R och den är redan vid tre års ålder 175 cm hög. :grin:

Jag hade inte tagit ett fullblod, eftersom du inte vet vad som finns i henne. Risken finns att det blir en grovhäst med fullblodsben. Inte så kul.
Jag hade hellre tagit en halvblodshingst som är av lite mer sporthäst modell.

Jag har också sett De la Gardie, och det är en jätte fin hingst. Både hopp och dressyr stammad. Rör sig mycket bra. Han kan säkert passa ditt sto.

När jag skulle låta betäcka min 14-åring som inte haft föl förut rekommenderades naturlig betäckning istället för semin från både veterinär och seminstationer.

Det var ett worst case scenario. Hingstens egen höjd säger inte så mycket om hur stora avkommorna blir, och modern hade ju som sagt okänd stam. Om avkomman blir av nordsvenskgrovlek och 1,70 är det fortfarande en enorm häst, och risken finns ju.

Det är visserligen ett worst case scenario, men långt i från otroligt om man ser till vad jag sett efter De la Gardie. Det verkar vara väldigt många jättar, även om dom varit väldigt lätta och trevliga i typen.

/Camilla

Jag är 99 (nåja 95) % säker på att det inte är nordsvensk i henne :p
Hon är bara tjock och omusklad.
Det vore isf om hon hade de 1-5 %en nordsvensk isf ;)
De som sett henne "in action" har tippat på connemara och det är ju också lite grovlek iofs.
Enligt min ridlärare kunde hon vara e. en hbl hingst som brukade ge små hingstar (Hon försökte luska lite..)

Jag är också lite rädd för det där med grov häst och fullblodsben om jag skulle betäcka med fbl, då hon har ganska tunna ben.

Men om jag skulle välja en ädlare hingst, vad skulle jag ta då? De la gardie är väl ändå inte så jättegrov?

Jag tycker inte direkt att DLG var grov när jag såg honom, men han kan nog inte räknas som förädlare. Han har ganska rejäla ben,( tycker jag som är van vid lite smalare).
Hingstar som räknas som förädlare är bla Jaguar mail, Alligatorn, Callahan och Tsjarevitj (stavningen?).

Liknande trådar

Träning Hej! För ungefär 2 veckor sedan köpte jag ett 5 år gammalt sto som i stora drag är väldigt mycket av ett projekt. Hon har inga muskler...
2
Svar
27
· Visningar
2 558
Senast: skuggi
·
Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: skuggi
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 837
Senast: Rifer
·
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting...
2
Svar
35
· Visningar
2 868
Senast: fia-lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!