Betäcka i vår

Babe

Trådstartare
Jag funderar allvarligt på att betäcka mitt sto i vår.

Hon har 10 år har inte haft föl tidigare. Mitt huvudbry är dock hingstval.
Jag vill inte ha en för stor avkommma då jag mer än gärna behåller den.
Vad tror ni om en ridponny hingst?
Har varit inne lite på Power Boy eller någon mindre fullblodshingst.
Mitt sto är av stofamilj 2.
E: Gazpon
U:Zanta ue Brabant-Chagall

Så alla era tankar,tips och råd runt hingstval mottages tacksamt.

/B

Sv: Betäcka i vår

Hej!
Du behöver ialla fall inte vara orolig för att hon inte haft föl förut.
Hästar är gorda att föda föl. så dom har ett bäcken som alltid är fast.
Hästar kan föda för första gången högt upp i ålder. Man kan till och med betäcka ett 20 årigt sto utan problem då ska hon givetvis ha fått föl förut!
Lycka till!
Jag ska själv betäcka 2 av mina hästar för första gången!
Har dock ej valt hings än.

Vad hade du tänkt göra med avkomman? Är det en allroundhäst du vill ha, eller vill du ha en häst som är inriktad på någonting?

En vanlig trevlig hygglig häst :)
Helt allround, är lite tantig av mig så jag rider väl mest dressyr men hoppar några skutt emellanåt.
Stoet är en trevlig individ med mycket energi, något paralleförskjuten fram så jag behöver en hingst med korrekt benställning av modell mindre.

/B

Om det nu är rätt häst jaf tittat på i blup.se så har du ett potentiellt mycket trevligt avelssto. Men efter som jag vet att det kan vara väldigt svårt att i förväg bestämma hur fölet ska bli så skulle jag vilja ge dig ett råd.
Ta gärna föl på dit sto men håll dig inom rasen och gör det bästa möjliga hingstvalet efter hennes förutsättningar. Om det fölet sedan inte motsvarar dina förväntningar så är väl planerat halvblodsföl/unghäst betydligt lättare att sälja än en korsningshäst. Vill du vara helt säker på att få just den häst du vill om du nu "är lite tantig av mig så jag rider väl mest dressyr men hoppar några skutt emellanåt" så är det bättre att sälja ett renrasigt föl och köpa den rätta hästen som verkligen passar dina önskemål.

Om det nu är rätt häst jaf tittat på i blup.se så har du ett potentiellt mycket trevligt avelssto. Men efter som jag vet att det kan vara väldigt svårt att i förväg bestämma hur fölet ska bli så skulle jag vilja ge dig ett råd.
Ta gärna föl på dit sto men håll dig inom rasen och gör det bästa möjliga hingstvalet efter hennes förutsättningar. Om det fölet sedan inte motsvarar dina förväntningar så är väl planerat halvblodsföl/unghäst betydligt lättare att sälja än en korsningshäst. Vill du vara helt säker på att få just den häst du vill om du nu "är lite tantig av mig så jag rider väl mest dressyr men hoppar några skutt emellanåt" så är det bättre att sälja ett renrasigt föl och köpa den rätta hästen som verkligen passar dina önskemål.

det är inte så farligt att korsa med en ridponny då fölet blir just ridponny och inte korsning så länge hingsten är godkänd för den avlen. å man har gärna halvblodsston i avlen. håller dock med om att man kanske inte ska korsa hit och dit, men om man ska tycker jag nog att ridponny är bäst.

dock kan ju storleken bli lite problem om den hamnar runt 155.... inte önskvärt på nåt håll... power boy är ju stor d ponny. men ska säga att det finns många trevliga ridponnyhingstar.

själv har jag en efter Verdi RP 144 Han har ju 50 % halvblod... plus lite fullblod också. skitlugn också :O

Det är just det som är risken med att korsa in ridponny i ett rent halvblod, man vet inte sluthöjden. Om det är något som inte är så gångbart på markanden så är det ridponny i fel storlek. Vet också att man inte inom den rasen precis föredrar att man lägger rena halvblod även om de är godkända som ras. Tror att det just har med risken för fel storlek att göra.

Hej
Här är länken till mitt sto, så ser du ifall det var henne du tänkte på.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/112427-zara-f-2

Det där med att det kan bli knepigt att sälja har jag inte ens tänkt tanken på :crazy:

Jag har mera varit inne på att jag inte vill ha en stor avkomma och har därför snöat in på ridponnyhingstarna. Verdi som Nela nämner är oxså en trevlig hingst. Funderade för något år sen att betäcka och då tittade jag en hel del på hingsten Flyinge Strauss som inte var så stor, men sen avled ju han och då började jag fundera på ridponny. Men vi kanske har någon trevlig halvblodshingst som inte lämnar så stora avkommor (mitt sto är idag ca 166 cm och Gazpon var väl ingen jätte han heller?). Electro kanske???

/B

Jag tittade på rätt häst.
Det finns andra hingstar som ger smått, som exempel Dirco Hästak och Acasio. Här är en länk till hela listan på mankhöjd för hingstar alla med ett minus framför ger mindre avkommor än medelhingsten gör, alla utan minus som Briar ger större. Ju högre tal ju mindre resp större avkommor.
http://www.blup.se/sv-SE/rank/stallion/height/desc/350

Jag håller med om att välja en mindre halvblodshingst istället, rent ekonomiskt/värdemässigt. Vilken höjd är önskvärd för dig?

Ta en titt på Hermes. Ca 160cm i manken, 8 på benställningen, och förutom höga gångartspoäng så hoppade han även 7-7 på bruksprovet.

Jag känner till en avkomma på närmare håll och den är av mkt god typ och är trevlig överlag, både gångarter och temperament.

Mvh Maria

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: Fannybadh
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka