Betäcka eller är det för sent?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ponnymorsan
  • Startdatum Startdatum
P

Ponnymorsan

Sent omsider har vi nu bestämt oss för ett sto. Vi skulle gärna vilja betäcka henne i år men är tveksamma om det är för sent. Har tidigare betäckt shettisston sent, men...
Var hittar jag en halvblodshingst som passar till mitt sto? Dottern är sugen på Warsteiner 946 men inte jag. Gärna naturlig betäckning någonstans i närheten av Gävleborgs län. Semin?
Alla råd mottages med tacksamhet!!!
Ponnymorsan

Sv: Betäcka eller är det för sent?

Ponnymorsan skrev:
Sent omsider har vi nu bestämt oss för ett sto. Vi skulle gärna vilja betäcka henne i år men är tveksamma om det är för sent. Har tidigare betäckt shettisston sent, men...
Var hittar jag en halvblodshingst som passar till mitt sto? Dottern är sugen på Warsteiner 946 men inte jag. Gärna naturlig betäckning någonstans i närheten av Gävleborgs län. Semin?
Alla råd mottages med tacksamhet!!!
Ponnymorsan

Jag tycker det är för sent, tar de sig inte på första försöket så är pengarna bortkastade så de säsongen som sagt är "i sitt slutskede", sen vet jag inte hur ni har det på era seminstationer, men "min" stängde 31/7 för semin.

Håller nog med Olinda i det här fallet. Hade det varit jag så hade jag istället för att påbörja en betäckning i augusti istället sökt skapa så optimala förutsättningar för brunst och betäckning nästa år i stället. Därför är mitt råd också att du väntar åtminstonde 7 månader och har då dessutom god tid på dig ;) om det skulle strula till sig vilket det ofta gör...

Helen

Om stoet är inköpt för att användas i avel fler år så hamnar ni väldigt fel på det om ni betäcker nu (blir ju lika sen betäckning nästa år då om hon skall ombetäckas efter fölning).
Själv har jag precis betäckt ett sto men det är pga lite speciella omständigheter som jag chansar och gjorde ett försök på henne nu (har tidigare betäckt 2 ston med egen hingst varav ett inte blir dräktigt, därav inköp och betäckning av detta sto så här sent kommer att behålla dessa blivande fölungar här hemma under uppväxten och då vill man ju inte bara ha en, så tar sig inte stoet på detta försöket så blir det inköp av fölunge istället nästa år). Nu skall detta stoet skolas om under dräktigheten för att kunna gå ut och tävla när ungen är avvand och alltså inte betäckas om. Försöket kostar ju dessutom mig bara ultraljudskostnaderna + igångsprutning iom att jag har hingsten själv.
Vill du ändå chansa på ett försök så ta en hingst som har första avgiften vid konstaterad dräktighet så är det bara stationsavgiften(+ ev seminkostnad) du kan förlora.

Jag tycker också att det är sent.

Vad är det för stam i mamman ? Vad har hon för fördelar / nackdelar ?

Det tog inte på Kellan förrens fjärde försöket förra året vilket av i augusti, va naturlig bet med Nactus. Så i början av juli födde hon lilla bäbban och ångrar det inte för 5 öre :)

Liknande trådar

Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 720
Senast: Görel
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 434
Senast: Cornelia
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka