Betäcka 3-årigt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Annas
  • Startdatum Startdatum
A

Annas

Är det lämpligt att betäcka ett ungsto på våren som 3-åring? Finns risk att det skulle påverka stoets tillväxt och slutliga mankhöjd?

Jag är spekulat på ett sto som blir 3 år nästa år och fundrar på att betäcka henne direkt till våren och sedan börja rida in henne under dräktigheten. Tacksam för svar!

Sv: Betäcka 3-årigt sto?

Det är helt normalt och inga problem. Det finns ju t.o.m. för halvblod ett stimulanspaket för treåriga diplomston som betäcks.

Inom hbl.aveln betäcks ganska många 3-årsston - utan problem och komplikationer. Förutsatt att stoet är välutvecklat och i gott hull har de också lätt för att bli dräktiga. Jag brukar dock rida in före betäckning, bara grunderna. Start/stopp, styrning i alla gångarter, görs i feb-mars för att sedan resa till seminstation i april-maj beroende på brunstbild. Betesgång på sommaren för att fram mot höstkanten ta upp ridningen (mkt lätt jobb) i ca 2 månader. Fölning våren som 4-åring och sommarbete hela sommaren. Börjar rida stoet igen när fölungen är ca 6 månader. Dock vänjer jag inte av förrän 8 månader, detta är min huvudplan som ofta får revideras lite beroende på utveckling och mognad hos hästen. Fingertoppskänsla är viktigt så man inte går för fort fram. Samtidigt har man nytta av det som gjorts inför den framtida utb/tävlingskarriären.

kl

Resultaten talar för sig själva när man tittar till resultatlistorna på årgångskvalitéerna där många fölston går mycket bra.

Jag tycker helt klart att det är att föredra och man förlorar ju heller inget på det eftersom de ändå får starta med ett år yngre hästar sedan.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka