betäcka 25årig shettis?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pigelin73
  • Startdatum Startdatum
P

pigelin73

tror ni det går? :confused:
just shettisar blir ju ganska gamla, så tänkte att varför inte? hon är pigg och har bra stam.
någon mer erfarenhet? inte från hbl eller varmblod eller så. utan av just shettis...

Sv: betäcka 25årig shettis?

Det går att betäcka henne, men med tanke på åldern är det tveksamt om hon blir dräktig. Det är ju så oavsett ras att när ett sto har fyllt sexton så börjar det bli åldersförändrignar i livmodern. Dessa gör att det blir svårare att få stoet dräktigt och också att hon går hela dräktighetstiden ut och föder ett föl. Om stoet har varit i avel regelbundet efter det att hon fyllt sexton så är det lättare att både få henne dräktig och få ett levande föl. Så i ditt fall beror det mycket på om stoet fått föl förr och när det var?

Nästa bit som också berör det här med att avla på äldre ston är just att de är äldre. Så man får vara beredd på att stoet kan dö av helt naturliga saker p g a ålder. Man kan då bli stående med ett föl utan mamma och det arbete och kostnader som det medför.

Så svaret blir att det går att betäcka stoet men det är inte säkert att hon blir dräktig eller får ett föl. Men om hon varit i avel under senaste åren så ökar chanserna för att det ska gå bra. Finns exempel på många ston som fått föl som varit äldre än ditt. Men de flesta är ston som varit i avel nästan hela sitt liv.

Sv: betäcka 25årig shettis?

Jag skulle råda dig att göra ett ultraljud innan och kolla att allt är som det ska, sen är det som så att orkar stoet så gör hon.
Vi har en Fjordmärr som fått sitt första föl i år hon fyllde 20 strax efter förlossningen. Inga bekymmer men man får hålla lite extra koll bara, men som sagt ultraljud först så vet du om hon är hel och har ägg i produktion

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: skiesabove
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka