Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet att det görs i tex Europa och även på en del håll i Sverige. Vad har ni för erfarenheter av det. Har ni gjort det själva eller känner till någon som gjort det, hur gick det? Hur blev fölet? Hur gick det med stoet?
Jag vet för många år sedan var denna diskussion aktuell i en annan hästras, och jag tog då kontakt med Helsingborgs häst avd, då fick jag ett skriftligt intyg ifrån chefs veterinären som definitivt INTE rekommenderade att utsätta den växande unga stoet för en dräktighet. Han ansåg att det löper under djurskyddslagen, under "att inte överanstränga unga djur".
Detta var i början på -90 talet, det kanske har ändrat sig idag, jag vet inte.
Men min personliga åsikt är, att jag själv skulle aldrig vilja utsätta mitt ungsto för något sådant. Jag kan vänta, att betäcka henne vid 3 års ålder.
Ltr OT men andra djur tex kor (kvigor) När betäcker man dom första ggr? Men det kanske är helt annorlunda?
Det är lite annorlunda för här är det helt och hållet plånboken som styr. Både vad gäller ålder betäckning (så fort som möjligt) som livslängd (när kon inte längre producerar kalvar eller tillräckligt med mjölk tas hon bort).Ltr OT men andra djur tex kor (kvigor) När betäcker man dom första ggr? Men det kanske är helt annorlunda?
Du har ulltussar med andra ord.
Tja, av svaren i tråden så är "smaken som baken, delad". Som flera också skriver, det är få ston som klarar det här.
Själv kan jag bara konstatera att hade hon inte skadat sig som föl så hade hon inte gått in i avelsboxen ännu.
Något intressant jag noterade då jag ringde runt till flera större uppfödare och tillika hingsthållare innan vi tog beslutet. Är att flera gör så här men man vill inte riktigt prata om det! Varför då? Gör man såhär utan att ha en ordentlig grundorsak? Jag menar, man vill kunna ta något föl extra innan stoet äntrar tävlingsbanan? Är det bara rent ekonomiskt? För då jag frågade om det berodde på att stona ex. var skadade så var inte det orsaken. Tyvärr fick jag aldrig ett rakt svar. Men kan klura en del själv
Nåväl, den som lever kanske får se.....
Gira![]()