Betäcka 2 årigt sto??

mik

Trådstartare
Jag vet att det görs i tex Europa och även på en del håll i Sverige. Vad har ni för erfarenheter av det. Har ni gjort det själva eller känner till någon som gjort det, hur gick det? Hur blev fölet? Hur gick det med stoet?

Sv: Betäcka 2 årigt sto??

Efter stor vånda och flera diskussioner med andra uppfödare resp. hingshållare samt två veterinärer tog vi beslutet att betäcka vår tvååring.
(skadade sig illa som fölunge)

Hon var rejäl, välväxt -inte bara på höjden utan även på bredden. Vi bestämde att hon skulle få gå ut på bete en period först. M a o ingen seminering förrän i juli. Sagt och gjort. Hon hade jättefin brunst, seminerades och konstaterad dräktig. Vi hade innan bestämt att inte krångla med henne. Inte spruta igång något, utan "tar hon sig är hon redo".

Då psyket är kanon på denna dam så var det inget som oroade oss.
Hon har sedan fölunge sett andra fölningar på nära håll och vi bestämde låta henne föla ute i gräsbevuxen mindre hage. Där hade hon fått gå i ca 14 dagar tillsammans med ett av våra äldre lugna ston som var beräknad till någon vecka tidigare. Hon fick vara med om hennes fölning och tilläts känna sig trygg. Övrig flock gick i hage bredvid.

När det så var dags en vecka före beräknad tid så var det inte svårt för mig att läsa in att inatt var det dags (alla övriga tecken fanns där)

Natten var nog lite småjobbig med piniga värkar. Vid sjusnåret var det dags. Vattnet gick normalt, hon lade sig lite för sig själv och allt flöt på enligt skolbok. Fölungen var ganska stor och det blev jobbigt, så det blev att rycka in och assistera barnmorska och hjälpa till att dra. Tilläggas bör att fölungen också var påverkad och hade en del vatten i andningsvägarna. Hon föddes också med segerhuva, så jag fick ta hål på hinnor. Turligt nog fölade hon lite i backe och med rumpan lägst så jag fick naturlig hjälp med att rensa andningsvägar. (slapp slunga fölet) Så det kunde ligga kvar med bakbenen i mamma.

Direkt då kroppen var ute så vände hon på huvudet och hummade och försökte nå den lilla. Liten i sin tur visade sig vara av ordentligt virke och kravlade sig upp ganska omgående (den av årets föl som snabbast kommit upp på benen). Mamma var trött och låg ner ungefär en halvtimme.

Kom sedan upp på benen, efterbörd avgick normalt.
Liten hittade snabbt juver efter att mamma kom upp på alla fyra och hon släpptes till omgående. Sedan dess har det flutit på bra. Hon har mycket bättre koll på sin unge än vad vår 11 åriga förstagångare har. Egentligen kan man inte se att hon är en förstagångare om man kollar hur hon fostrar och sköter sin bebba.

Vi har inte haft några bekymmer alls. Förutom att grannens hingstar har varit lösa mest hela sommaren (se tråd om det) och stressen har gjort att stona tappat något i hull.

Kontentan: Ja vi gjorde rätt i detta fallet. MEN man ska inte ta för givet att bara för att det funkade här, så går det med alla tvååringar. Den tvååringen vi just skickat iväg för påbörjande förberedelser för inridning och kommande treårstest till våren skulle jag aldrig i livet betäcka som tvååring. Halvsystrar är de, med samma fina psyke, men nej -hon är inte redo.

Lite kuriosa: När vi kom till seminstationen så trodde personalen (inkl. vet.) att det var en fyraåring. Uppträdandet i seminspilta och under seminering var dessutom som på en rutinerad lugn avelsmärr.

På premieringen i år så undrade domaren om det verkligen var korrekt med födelseåret. -Det måste blivit fel.
Hon mättes in på premieringen som 165,5 cm i mankhöjd. ( förväntar mig sisådär färdig mkh till 169-170 cm)

För övrigt tror jag att man ska ha bra med erfarenhet av avelsarbete och hästar för att kunna bedöma en sådan här sak. Inget jag rekommenderar var man/kvinna att göra.

Gira :banana:

Tack för det utförliga svaret:D!

Man har ju hört att stona kan stanna av i växten när de blir dräktiga, vad sa vet om det?
Hur fick du i henne all mat som de behöver när de är dräktiga/diar och växer så mkt som en 2-3 åring gör?

Jag har hört om gånger när det gått bra och även när det inte varit så lyckat.
Jag har själv ett sto där tanken har föresvävat mig att ev betäcka till sommaren. Men det är absolut bara om vet mfl tycker att det är ok och om jag själv tycker att hon är mogen.

Tja, nu är hon ju relativt lättfödd. Men hon har precis som alla våra andra hästar fri tillgång på ett bra grovfoder -dygnet runt.
Detta är basen för att kunna avla enligt min åsikt. Fibergi Elit serverades i normala mängder.
E-vitamin i vattnet några dagar i veckan samt tokosel de sista månaderna av dräktigheten.

Vet inte så mycket om det där med avstanna i växten. Vissa menar det och andra inte. Men de två äldre syskon hon har är/var båda 169 cm. Så hon är tämeligen normalstor anser jag, med tanke på åldern.

Gira

*s* vi brukar ha för bra grovfoder, så vissa år får de bara det samt mineraler och e-vitamin/tokosel och fullkomligen rullar fram.

Senast ändrad:

Jag vet att det görs i tex Europa och även på en del håll i Sverige. Vad har ni för erfarenheter av det. Har ni gjort det själva eller känner till någon som gjort det, hur gick det? Hur blev fölet? Hur gick det med stoet?

Jag vet för många år sedan var denna diskussion aktuell i en annan hästras, och jag tog då kontakt med Helsingborgs häst avd, då fick jag ett skriftligt intyg ifrån chefs veterinären som definitivt INTE rekommenderade att utsätta den växande unga stoet för en dräktighet. Han ansåg att det löper under djurskyddslagen, under "att inte överanstränga unga djur".
Detta var i början på -90 talet, det kanske har ändrat sig idag, jag vet inte.

Men min personliga åsikt är, att jag själv skulle aldrig vilja utsätta mitt ungsto för något sådant. Jag kan vänta, att betäcka henne vid 3 års ålder.

Jag vet för många år sedan var denna diskussion aktuell i en annan hästras, och jag tog då kontakt med Helsingborgs häst avd, då fick jag ett skriftligt intyg ifrån chefs veterinären som definitivt INTE rekommenderade att utsätta den växande unga stoet för en dräktighet. Han ansåg att det löper under djurskyddslagen, under "att inte överanstränga unga djur".
Detta var i början på -90 talet, det kanske har ändrat sig idag, jag vet inte.

Men min personliga åsikt är, att jag själv skulle aldrig vilja utsätta mitt ungsto för något sådant. Jag kan vänta, att betäcka henne vid 3 års ålder.

Har jag sagt vilken ras det gäller??

Som sagt så har jag bara lekt med tanken och absolut inte bestämt något.

Ltr OT men andra djur tex kor (kvigor) När betäcker man dom första ggr? Men det kanske är helt annorlunda?

Jag är nog lite gammal o konservativ :o men min inställning är att barn ska inte ha barn.

Ltr OT men andra djur tex kor (kvigor) När betäcker man dom första ggr? Men det kanske är helt annorlunda?

Kvigor vill man få att kalva in vid 24 månaders ålder, dvs de betäcks runt 15 månaders ålder. Nu är nöt tidigare utvecklade än häst (och har kortare livslängd), men jag uppskattar nog det till att vara jämförbart med att betäcka hästar vid 2 års ålder.

Det är lite annorlunda för här är det helt och hållet plånboken som styr. Både vad gäller ålder betäckning (så fort som möjligt) som livslängd (när kon inte längre producerar kalvar eller tillräckligt med mjölk tas hon bort).

Nästa bit är att mina kor som inte är så förädlade utan i vissa sammanhang kallas för ur-kor. Inte kalvar in i så ung ålder trots att de går med tjur året runt. Mina har legat mellan 36 till 48 månader innan de fått sin första kalv. Tjuren är helt enkelt inte intresserad av dem när de är så unga.

Ska ge ett tvärt om exempel.
Hade ett treårigt sto som såg väldigt färdig ut så jag tvekade inte en sekund på att betäcka som treåring.
Men med facit i handen så var det helt klart för tidigt för henne.
Först mådde hon så dåligt under dräktigheten att hon höll på att dö för oss, i slutet så varken åt eller drack hon.Tur i oturen var att hon fölade två veckor förtidigt. Vilket troligen räddade både henne och fölet. Hon ville inte veta av sitt föl under den första tiden heller. Krävdes minst två personer för att fölet skulle få dia. Sedan tog det nästa två år innan hon var i hull och kondition igen för att se ut som en häst.
Med facit i efterhand så växte detta stoet 7 cm från det att hon var tre på höjden och fler modeller på bredden. Från att ha sett ut som ett välutvecklat ädelt treårssto slutade hon som ett visserligen välutvecklat med rejält och kraftfullt stort halvblodssto som sjuåring.

Så numera i min värld skulle det inte förkomma att ett tvåårssto betäcks med vett vilja. Jag gör dessutom väldigt grundlig innan jag ens betäcker en treåring. Där vill jag vara riktigt säker på att hon är färdigt både fysiskt och mentalt.

Tja, av svaren i tråden så är "smaken som baken, delad". Som flera också skriver, det är få ston som klarar det här.

Själv kan jag bara konstatera att hade hon inte skadat sig som föl så hade hon inte gått in i avelsboxen ännu.

Något intressant jag noterade då jag ringde runt till flera större uppfödare och tillika hingsthållare innan vi tog beslutet. Är att flera gör så här men man vill inte riktigt prata om det! Varför då? Gör man såhär utan att ha en ordentlig grundorsak? Jag menar, man vill kunna ta något föl extra innan stoet äntrar tävlingsbanan? Är det bara rent ekonomiskt? För då jag frågade om det berodde på att stona ex. var skadade så var inte det orsaken. Tyvärr fick jag aldrig ett rakt svar. Men kan klura en del själv ;)

Nåväl, den som lever kanske får se.....

Tja, av svaren i tråden så är "smaken som baken, delad". Som flera också skriver, det är få ston som klarar det här.

Själv kan jag bara konstatera att hade hon inte skadat sig som föl så hade hon inte gått in i avelsboxen ännu.

Något intressant jag noterade då jag ringde runt till flera större uppfödare och tillika hingsthållare innan vi tog beslutet. Är att flera gör så här men man vill inte riktigt prata om det! Varför då? Gör man såhär utan att ha en ordentlig grundorsak? Jag menar, man vill kunna ta något föl extra innan stoet äntrar tävlingsbanan? Är det bara rent ekonomiskt? För då jag frågade om det berodde på att stona ex. var skadade så var inte det orsaken. Tyvärr fick jag aldrig ett rakt svar. Men kan klura en del själv ;)

Nåväl, den som lever kanske får se.....

Exakt så är min känsla också. Därför vågade jag knappt starta den här tråden...:crazy:. Jag VET att det är relativt vanligt att detta görs. I min region finns det en mkt känd station som gör detta mkt och även många stora uppfödare.
I mitt fall så är det mest tankar.

Kul att du iallafall ville dela med dig av dina refarenheter. Hoppas att det blir fler. Jag var inte ute efter vad man tycker om saken utan mer av erfarenheter.

Tack igen!

MIK

Hej!

När jag var nere i Tyskland och jobbade/utbildade mig som beridare så var det på samma gård ett stall som hade "avel-avdelningen". Många där hade föl fastän de var väldigt unga själv (oinridna pga den låga åldern), det är som lite lotteri som hela aveln är (i mina ögon sett) oavsett ålder och planering så blir vissa saker kanon och vissa saker mindre bra. Men majoriteten var välmående fysiskt och psykiskt av det jag hade kontakt med dem ex när vi tog dem för inridning.
Men de hade goda förutsättningar; kanon mat, motion (stora hagar), trygghet (flocken och stora boxar), en vetrinär, en sk "mästare" inom avelsverksamheten och nogrann uppföljning.

Mvh
Av en som haft goda erfarenheter av unga-häst-mödrar ;)

Ett sto på ett ställe jag jobbade för några år sen gick på unghästbete, hon var då 1,5år lyckades bli betäckt med en lika gammal hingst. Nu gick fölningen bra och hon blev en bra mamma, men det är väl inte riktigt vad dom hade tänkt sig när dom fick hem hästen ifrån betet.

Jag hade väntat med att betäcka tills hästen var tre år, dvs efter treårstestet:)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka