Besviken på sjukvården

Sofie.S

Trådstartare
Dottern som snart är två år fick feber i måndags, trodde att det var tänder på g eftersom hon inte var snorig eller hostig. Har till och från haft väldigt hög feber och haft feberfrossa på nätterna. På torsdagen fick jag en tid på VC då det inte gav med sig, dottern var väldigt påverkad och ledsen. Ätit dåligt och leker inte, vill bara vara nära.
Läkaren undersökte och de tog halsprov och blodprov, hade något förhöjda värden. Läkaren säger att det kan vara urinvägsinfektion, något kissprov för odling går ej att ta trots försök.
Hon säger också att dottern är irriterad i halsen.
Får antibiotika utskrivet som endast är mot urinvägsinfektionen.

Igår (lördag) är dottern hysteriskt ledsen över allt och ingenting, forfarande feber. Frågar vart hon har ont och hon pekar i munnen.
Lyckas kolla och ser att hon har blåsor i munnen, några ser ut att vara blodfyllda.
(Har vart svårt att borsta tänderna på henne när hon vart febrig, gråter så fort något inte passar)
Ringer 1177 som bokar tid på akutmottagningen. Där konstaterar läkare nr 2 direkt att det är halsfluss och höstblåsor i munnen, vilket halsprovet bekräftar. Han tycker att det är märkligt att dottern fått antibiotika mot urinvägsinfektion och byter därför antibiotikakur.
Läkare nr 2 säger också att hon antagligen haft halsfluss sedan början av veckan.

Vad gör man?
"Gillar" man läget med läkare nr 1 och går vidare? Ska man klassa det som en felbedömning?
Blir så otroligt ledsen när det handlar om ett barn som inte kan göra sig förstådd och känner mig som en usel mamma.
 
Skicka ett brev eller mail till första läkarens mottagning och meddela vänligt att det tydligen blev en feldiagnostisering och berätta vad akuten kom fram till.
 
Det är ju inte säkert att det är en feldiagnostisering. Första läkaren tog ju halsprov och blodprov. Om blodprovet bara var något förhöjt (gissar att du menar att crp togs? Dvs. sänkan?) så är det ju svårt att säga vad felet är och då brukar man avvakta och se hur det utvecklar sig. Fick du inget svar på halsprovet? Var det däremot positivt så visst är det lite märkligt att läkaren skrev ut antibiotika mot urinvägsinfektion som inte var konstaterad men många läkare känner sig pressade att skriva ut medicin dvs. att de ska bota direkt och då blir det fel ibland. För halsfluss måste man inte ha antibiotika utan det bästa är om det läker av sig självt. Det du isåfall skulle ta upp med första läkaren är varför antibiotika skrevs ut alls. Det hade jag ifrågasatt där och då men så är jag också väldigt försiktig med antibiotika med tanke på antibiotikaresistens och tar det inte själv och gav inte mina barn det heller när de var små om det inte var/är helt nödvändigt.
Att det inte läkte ut utan blev värre är ju inget som första läkaren kan lastas för.

Höstblåsor är enormt smärtsamt och jag lider verkligen med din dotter men att skylla på att vården har gjort fel känns konstigt.
Känn dig inte som en usel mamma. Du kunde ju inte heller veta och du sökte ju vård. Det som kan hjälpa mot eländiga höstblåsor är kalla lena saker. Glass, kall nyponsoppa och liknande är alldeles utmärkt.
 
Dottern som snart är två år fick feber i måndags, trodde att det var tänder på g eftersom hon inte var snorig eller hostig. Har till och från haft väldigt hög feber och haft feberfrossa på nätterna. På torsdagen fick jag en tid på VC då det inte gav med sig, dottern var väldigt påverkad och ledsen. Ätit dåligt och leker inte, vill bara vara nära.
Läkaren undersökte och de tog halsprov och blodprov, hade något förhöjda värden. Läkaren säger att det kan vara urinvägsinfektion, något kissprov för odling går ej att ta trots försök.
Hon säger också att dottern är irriterad i halsen.
Får antibiotika utskrivet som endast är mot urinvägsinfektionen.

Igår (lördag) är dottern hysteriskt ledsen över allt och ingenting, forfarande feber. Frågar vart hon har ont och hon pekar i munnen.
Lyckas kolla och ser att hon har blåsor i munnen, några ser ut att vara blodfyllda.
(Har vart svårt att borsta tänderna på henne när hon vart febrig, gråter så fort något inte passar)
Ringer 1177 som bokar tid på akutmottagningen. Där konstaterar läkare nr 2 direkt att det är halsfluss och höstblåsor i munnen, vilket halsprovet bekräftar. Han tycker att det är märkligt att dottern fått antibiotika mot urinvägsinfektion och byter därför antibiotikakur.
Läkare nr 2 säger också att hon antagligen haft halsfluss sedan början av veckan.

Vad gör man?
"Gillar" man läget med läkare nr 1 och går vidare? Ska man klassa det som en felbedömning?
Blir så otroligt ledsen när det handlar om ett barn som inte kan göra sig förstådd och känner mig som en usel mamma.
Det är inte säkert att hon hade höstblåsor i munnen i torsdags.
Det gick rätt fort när jag fick mina. Jag hade feberkänsla på kvällen och på morgonen var händerna och fötterna prickiga.
 
Dottern som snart är två år fick feber i måndags, trodde att det var tänder på g eftersom hon inte var snorig eller hostig. Har till och från haft väldigt hög feber och haft feberfrossa på nätterna. På torsdagen fick jag en tid på VC då det inte gav med sig, dottern var väldigt påverkad och ledsen. Ätit dåligt och leker inte, vill bara vara nära.
Läkaren undersökte och de tog halsprov och blodprov, hade något förhöjda värden. Läkaren säger att det kan vara urinvägsinfektion, något kissprov för odling går ej att ta trots försök.
Hon säger också att dottern är irriterad i halsen.
Får antibiotika utskrivet som endast är mot urinvägsinfektionen.

Igår (lördag) är dottern hysteriskt ledsen över allt och ingenting, forfarande feber. Frågar vart hon har ont och hon pekar i munnen.
Lyckas kolla och ser att hon har blåsor i munnen, några ser ut att vara blodfyllda.
(Har vart svårt att borsta tänderna på henne när hon vart febrig, gråter så fort något inte passar)
Ringer 1177 som bokar tid på akutmottagningen. Där konstaterar läkare nr 2 direkt att det är halsfluss och höstblåsor i munnen, vilket halsprovet bekräftar. Han tycker att det är märkligt att dottern fått antibiotika mot urinvägsinfektion och byter därför antibiotikakur.
Läkare nr 2 säger också att hon antagligen haft halsfluss sedan början av veckan.

Vad gör man?
"Gillar" man läget med läkare nr 1 och går vidare? Ska man klassa det som en felbedömning?
Blir så otroligt ledsen när det handlar om ett barn som inte kan göra sig förstådd och känner mig som en usel mamma.
Om man tog ett halsprov på vårdcentralen och det var negativt, så är det ju i allmänhet rätt beslut att inte ge antibiotika mot halsbesvär. Så det verkar ju ha varit helt rätt bedömning då.
Att ge antibiotika mot urinvägsinfektion utan att ha mer bevis för det är väl mer tveksam, jag brukar låta familjer återkomma med urinprov hemifrån om det inte går att få till på en gång.
 
Jag tycker att du ska försöka släppa det där med usel mamma. Självklart är du inte det. Men så länge du bär på den känslan riskerar du lägga en massa energi på att agera mot sjukvården som bara grundar sig på hämndbehov. Först när du släppt den känslan kan du fatta ett bra beslut om vad du ska göra.

Och dessutom förändras ju inte dina förmågor som mamma av hur du ev agerar mot vården nu efteråt.
 
Har varit i snarlik situation, jag lät det vara och precis som många svarat så var jag glad att äntligen fått hjälp :)
 
Dottern som snart är två år fick feber i måndags, trodde att det var tänder på g eftersom hon inte var snorig eller hostig. Har till och från haft väldigt hög feber och haft feberfrossa på nätterna. På torsdagen fick jag en tid på VC då det inte gav med sig, dottern var väldigt påverkad och ledsen. Ätit dåligt och leker inte, vill bara vara nära.
Läkaren undersökte och de tog halsprov och blodprov, hade något förhöjda värden. Läkaren säger att det kan vara urinvägsinfektion, något kissprov för odling går ej att ta trots försök.
Hon säger också att dottern är irriterad i halsen.
Får antibiotika utskrivet som endast är mot urinvägsinfektionen.

Igår (lördag) är dottern hysteriskt ledsen över allt och ingenting, forfarande feber. Frågar vart hon har ont och hon pekar i munnen.
Lyckas kolla och ser att hon har blåsor i munnen, några ser ut att vara blodfyllda.
(Har vart svårt att borsta tänderna på henne när hon vart febrig, gråter så fort något inte passar)
Ringer 1177 som bokar tid på akutmottagningen. Där konstaterar läkare nr 2 direkt att det är halsfluss och höstblåsor i munnen, vilket halsprovet bekräftar. Han tycker att det är märkligt att dottern fått antibiotika mot urinvägsinfektion och byter därför antibiotikakur.
Läkare nr 2 säger också att hon antagligen haft halsfluss sedan början av veckan.

Vad gör man?
"Gillar" man läget med läkare nr 1 och går vidare? Ska man klassa det som en felbedömning?
Blir så otroligt ledsen när det handlar om ett barn som inte kan göra sig förstådd och känner mig som en usel mamma.
Jag tycker du agerade jättebra som åkte in till akuten när det inte gav sig! spontant tror jag läkare 1 gjorde en rimlig bedömning som gav antibiotika mot UVI, det kan snabbt bli farligt, speciellt på så små barn, så man behandlar det ganska liberalt. Tror det stora felet här kan vara att informationen har brustit lite från vårdcentralens sida? De borde kanske poängterat att det inte säkert är urinvägarna, så om symtomen inte viker sig, sök sjukvård snart igen, något ditåt. Sen vet jag att i mitt landsting så brukar akuten skicka journal anteckningar till VC när patienter som tillhör VCn varit på akuten, kan ev. vara så i ditt fall :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp