Beställa möbler från IKEA?

Septicemia

Trådstartare
Funkar det bra numera, någon med erfarenhet? Tycker att ju mer jag googlar, desto fler avskräckande exempel dyker upp.

Min största fråga berör leveransdatum, finns det någon slags valmöjlighet eller gäller det att någon finns på plats den dagen som lastbilen kör "vår" rutt? Är det preliminära leveransdatumet pålitligt?

Vi ska alltså ha hem stora möbler och har inte möjlighet att köra själva, annars hade det såklart varit enklast.

Tänkte du gå till butik och beställa hemleverans eller beställa via nätet?

Jag har inte beställt från nätet men däremot gick vi till butik och beställde en (rejäl) soffa med hemleverans. Vi var ute i god tid för vi önskade en specifik dag för leverans och de kunde ge oss den dagen och ett spann på 4 timmar. Den som levererade ringde en halvtimma innan leveransen kom också så allt gick mycket smidigt.

Tänkte du gå till butik och beställa hemleverans eller beställa via nätet?

Jag har inte beställt från nätet men däremot gick vi till butik och beställde en (rejäl) soffa med hemleverans. Vi var ute i god tid för vi önskade en specifik dag för leverans och de kunde ge oss den dagen och ett spann på 4 timmar. Den som levererade ringde en halvtimma innan leveransen kom också så allt gick mycket smidigt.

Jag tänkte beställa via nätet helt och hållet, vi har lite långt att åka för att "bara" lägga en beställning på plats. Tanken på att behöva besöka varuhuset ger mig lite lätt klåda :p Men din upplevelse låter ju väldigt positiv!

Vi beställde ett nytt kök, vi valde hemleverans.
Oerhört smidigt.
Vi fick välja på några datum och så hade de några olika tidsspann att välja på. Nu hade vi semester då så det var ju iofs enkelt.

Min erfarenhet är att det beror på fraktaren. DHL är värdelöst hit dit vi bor, övriga som kör hit funkar bra. Så det har inte berott på Ikea att det krånglat. Oavsett vart jag beställt från och det är DHL som kör så funkar det aldrig som dom lovar.

Jag har beställt över nätet flera gånger och aldrig haft några problem. Flexibla datum och hyffsade tidsramar. Har även gjort beställning över telefon då nätbeställningen inte gick igenom och det var nästan ännu enklare.

Vi har beställt hem kök 2 gånger utan några problem. Förutom att gubbarna som skulle bära in det suckade och stånkade till tusen :meh: (vi hade beställt att dom skulle bära in det)

Vad trist att de gnällde! De senaste gångerna jag handlat möbler (bl.a. enorm kontinentalsäng) på internet så har jag faktiskt fått allt inburet, trots att det egentligen inte ingått. Jag ser kanske allmänt hjälplös ut 🤣

Vad trist att de gnällde! De senaste gångerna jag handlat möbler (bl.a. enorm kontinentalsäng) på internet så har jag faktiskt fått allt inburet, trots att det egentligen inte ingått. Jag ser kanske allmänt hjälplös ut 🤣
Ja, det kändes ju inte så kul. Men jag och mamma satt oss och fikade med uppsikt över ytterdörren (och lastbilden) under tiden och hade fullt sjå att hålla oss för skratt :angel:

Senast jag beställde från IKEA, tvättstuga, med hemkörning och inbärning ringde han som körde lastbilen mig ca 1-2 h innan han skulle komma och meddelade att han inte tänker köra fram till vårat hus och undrade om det fanns någon annan stans han kunde lämna det istället :meh: Men det ser jag inte som IKEA's fel utan att det var en idiot på åkeriet

Senast jag beställde från IKEA, tvättstuga, med hemkörning och inbärning ringde han som körde lastbilen mig ca 1-2 h innan han skulle komma och meddelade att han inte tänker köra fram till vårat hus och undrade om det fanns någon annan stans han kunde lämna det istället :meh: Men det ser jag inte som IKEA's fel utan att det var en idiot på åkeriet

Men vilket stolpskott :mad: Fick du allt hemlevererat ändå till slut?

Min kollega beställde 3 st skrivbord.
De kom med 7 st och tyckte hon ändå kunde vara nöjd eftersom det ju iaf var skrivbord och inte en säng typ. Sen när de skulle hämta extra skrivbords så skulle de komma mellan k 8 och 12 men kom kl 17. (när de kom med för många så hade de inte möjlighet att ta med dem tillbaka direkt utan de fick stå tills hon hade bokat in en transport för upphämtning av det)

Min kollega beställde 3 st skrivbord.
De kom med 7 st och tyckte hon ändå kunde vara nöjd eftersom det ju iaf var skrivbord och inte en säng typ. Sen när de skulle hämta extra skrivbords så skulle de komma mellan k 8 och 12 men kom kl 17. (när de kom med för många så hade de inte möjlighet att ta med dem tillbaka direkt utan de fick stå tills hon hade bokat in en transport för upphämtning av det)

Det är sånt här jag inte vill höra :D men läst om liknande upplevelser i recensioner online.

Så länge jag får rätt prylar på rätt dag så kan jag vara okej med smärre missöden som förseningar men att eventuellt behöva ta ledigt flera dagar för att vara på plats under den korta stunden det tar att bära in möblerna i lägenheten känns inte lockande.

Jag har beställt en gång från varuhus och en gång från nätet, och det har varit samma upplevelse båda gångerna. Allt har gått bra, de som har levererat har kommit absolut senast i det tids-spann de gett (så jag antar att min lägenhet ligger sist på rundan helt enkelt :)), och jag har fått alla grejer jag skulle ha. Så min upplevelse är bara positiv när det gäller både tyngre och lättare möbler.

Vilken jäkla snubbe :rage:

Verkligen! Nog för att vi bor efter en 500m lång skogsväg men det är en bra väg och finns gott om plats att vända på så man inte behöver backa ut igen... Min man var inte glad, det var han som fick frakta hem alla paket :rofl: och om jag orkat skulle jag tagit det med IKEA, betalade 700 kr för att få det hemkört och inburet. :cautious:

Verkligen! Nog för att vi bor efter en 500m lång skogsväg men det är en bra väg och finns gott om plats att vända på så man inte behöver backa ut igen... Min man var inte glad, det var han som fick frakta hem alla paket :rofl: och om jag orkat skulle jag tagit det med IKEA, betalade 700 kr för att få det hemkört och inburet. :cautious:

Ja, det är ju det där med merjobbet när t.ex. leveranser strular. Det hade så klart varit bra om du gjort dem uppmärksamma på problemet men det är verkligen sjukt frustrerande att behöva dra i kundtjänstärenden när en väl har fått grejerna på plats.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka