Beställa från CDON i någon annans namn?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag är för trött och seg i huvudet för att se en lösning på detta just nu, så jag rådfrågar Bukeoraklet!

Jag vill beställa en födelsedagspresent till min mamma från CDON.com, men kommer inte att vara i Sverige så att jag kan hämta ut den åt henne själv. Det är ett stort paket, så det kommer med största sannolikhet hamna på posten så att hon får gå dit, legitimera sig och hämta ut det själv. Men om det beställs i mitt namn funkar ju inte det... Hur gör man?

Sv: Beställa från CDON i någon annans namn?

Kan man inte ange en leveransmottagare och en annan som fakturabetalare? Annars räcker det att hon har ditt leg för att hämta ut ett paket i ditt namn.

Nej, det är det som är så himla dumt! Jag kan göra det genom att fylla i hennes sista 4 siffror, då kommer adressen hon är folkbokförd på automatiskt upp som leveransadress med namn och allt. Men dels har jag inte personnumret i huvudet och dels är det en annan adress jag vill ha paketet adresserat till...

Mitt leg kan hon inte heller få på något smidigt sätt är jag rädd, då jag behöver det själv här borta och inte har något liggandes i Sverige...:/

Kan du inte välja att betala direkt, då brukar man kunna välja leveransadress?

Men kan du inte bara beställa i hennes namn och så kan hon hämta ut det och så skriver du din mailadress som faktura-adress (om du väljer att få fakturan så)? Har ingen aning om det funkar, men det är kanske värt att testa?

Personnumret tar du enkelt reda på med hjälp av upplysning.se.
Det andra är svårt att svara på utan att se sidan. Men som någon skrev så brukar det gå att ändra leveransadressen från folkbokföringsadress till aktuell adress.

Så här är det: Försändelser som skickas som paket kan bara hämtas ut av beställaren. Bud går att skicka, som då behöver visa både sin egen och beställarens legitimation.
Du kan däremot beställa i din mammas namn och betala med kort- eller direktbetalning.

Du skulle kunna beställa allt i ditt namn men till rätt adress, sedan fylla i och skicka in blanketter om ändrat förfogande till posten. Men det kanske är meckigt, vad vet jag :) Så gör jag på jobbet om någon inte får till det med legitimationen.

Försöker svara alla:

Jag försöker att betala direkt med kort, men alternativen är ändå bara 1) Att logga in på mitt CDON-konto där mitt namn & adress är för-registrerade och inte går att ändra eller 2) att välja en annan persons adress baserat på deras personnummer. Jag får aldrig alternativet att välja en annan leveransadress än den som personnumret eller kontot är länkat till, och oavsett vilket jag väljer kan jag inte ändra adress- eller leveransuppgifterna i efterhand. De blir liksom "gråa" och oklickbara så fort jag loggat in eller sökt upp adressen, och efter det är det bara "slutför köp" kvar.

Det enda jag kan tänka mig som lösning är antingen det Susannas säger eller att skapa ett konto i min mammas namn, men det verkar alldeles för krångligt och lite väl mycket besvär för att det ska vara värt det.

Tack för era svar!

Det finns på CDONs hemsida hur man gör för att skicka till annan adress, jag har själv gjort detta då jag beställde en film åt min mormor som bor ca 60 mil ifrån mig och allt gick utan problem :)

Kolla HÄR! :)

Edit: såg nu att det var ett paket så då var detta inte en lösning men lycka till!

Senast ändrad:

KL

Jag har nu lyckats få tag på mammas personnummer och beställt presenten i hennes namn, så det verkar ha löst sig trots allt! Tack för alla era förslag & försök att hjälpa! :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 653
Kropp & Själ En pressad situation på grund av olika yttre faktorer utanför min kontroll börjar ta ut sin rätt. Det är inte utmattning eller så. Bara...
Svar
17
· Visningar
1 086
Senast: Asa_S
·
  • Låst
Tjatter Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
44 226
Senast: Klara
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 771
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka