Besöka Kiruna

Barbabelle

Trådstartare
Jag planerar att eventuellt besöka Kiruna i oktober-november.

Tänkte i så fall åka tåg och hyra en bil där, eller är det lätt att ta sig runt med lokaltrafiken?

Skulle vilja se norrsken, men när är det man kan se det?

Vill gärna ha tips på saker man ska göra och sånt man borde se när man är där.
 
Kyrkan i Kiruna är vacker och värd ett besök,

På Abisko turiststation som ligger ett par stationer efter Kiruna längs järnvägen eller en timmes bilfärd ifrån Kiruna har de ett upplägg för turister som vill se norrsken. Det är nog mindre ljusförorenat där.
 
Norrsken ser du bäst där det inte är så mkt ljus. Ta bilen och åk långt ut efter nån randon väg ;) I klart väder dvs.

Har du bil så åk till Icehotel. Det är ju inte säsong för årets hotell så tidigt men dom har ett hotell som de håller kyla i året runt som en kan se - IceHotel 365.
 
Absolut bästa läget är ju Aurora sky center, vid Abisko turiststation.
Norrsken kan man se så länge det är tillräckligt mörkt och klart. Jag var i Abiskofjällen för en dryg vecka sen och då var det åtminstone en norrskensnatt. Dock är det ju större chans att se bra om man väljer en säsong med lite fler nattmörka timmar. :D Oktober - mars tror jag de marknadsför som norrskenstaktiska, men kolla in deras hemsida så står det massor.

(Jag ska tillbaka nån gång i vinter för lite seriöst norrskenstittande. Siktar nog på januari för att få så mycket natt som möjligt, ska ut bland bergen och fota.)
 
Jag planerar att eventuellt besöka Kiruna i oktober-november.

Tänkte i så fall åka tåg och hyra en bil där, eller är det lätt att ta sig runt med lokaltrafiken?

Skulle vilja se norrsken, men när är det man kan se det?

Vill gärna ha tips på saker man ska göra och sånt man borde se när man är där.
Du behöver hyra bil. Kollektivtrafiken håller inte för ngt.
 
Jag skulle starkt rekommendera bil. Finns uthyrningsfirmor i stan 🙂

Landströms har riktigt fin mat. Dyr men man kan unna sig en gång tycker jag. De gjorde god mat när jag var där 2016.

Wennerströms tror jag en liten fin souvenirbutik heter (om den finns kvar) mitt inne i stan. Mycket fina där i ☺️

Sen finns det massor av annat att se utanför stan. Ex ishotellet i Jokkasjärvi, åka hundsläde, Abisko har turisthotellet med massor av aktiviteter. Abiskojokk är väldigt fint att titta på.
Kör ner till Nikkaloukta för att titta på Kebnekaise. Tror de flyger flygplan på sjön fortfarande och hoppar fallskärm. Man kan även åka helikopter en sväng 🙂

jag hade fullt upp när jag var där. Visserligen jobbade jag där i 6månader på järnvägen. Men en bil är att rekommendera 😄
 
Jag planerar att eventuellt besöka Kiruna i oktober-november.

Tänkte i så fall åka tåg och hyra en bil där, eller är det lätt att ta sig runt med lokaltrafiken?

Skulle vilja se norrsken, men när är det man kan se det?

Vill gärna ha tips på saker man ska göra och sånt man borde se när man är där.

Jag skulle rekommendera att åka tidigt oktober om du kan - hösten är redan igång och färgerna i skogar och på fjäll är magiska :love:
Norrskenen är redan igång och det har varit några riktigt fina enligt bilder jag sett.

Annat att se och göra? Vad tycker du om?
Korta vandringar - till Trollsjön (från Björkliden), till Laddtjojaure (från Nikkaluokta), upp på Luossabacken för utsikten.
Fiska - finns många fina ställen att fiska bara kort utanför stan
Rida - islandshästar i Puoltsa. Har nog fortfarande turer vid Nikka.

I stan - bara gå runt i "gamla centrum", fika på Safari, kolla böcker om Kiruna, Sapmi, Norrbotten på bokhandeln, kolla in alla små butiker som inte är en del av någon större kedja. Gå upp till kyrkan, gå i gruvparken, kolla in nya kommunhuset, titta på stadsomvandlingen, flyttade hus mm.

Finns mycket att göra om man vill, men det bästa tycker jag är att man kan få tiden att sakta ner lite genom att bara vara. Tempot i stan är lugnare än söderut (så länge man inte jobbar i hemtjänsten eller gruvan). Naturen, vattnet, luften, fjällen - allt är som gjort för att andas lite lugnare, lite djupare och bara njuta. Älskar min andra hemstad :heart
 
Jag planerar att eventuellt besöka Kiruna i oktober-november.

Tänkte i så fall åka tåg och hyra en bil där, eller är det lätt att ta sig runt med lokaltrafiken?

Skulle vilja se norrsken, men när är det man kan se det?

Vill gärna ha tips på saker man ska göra och sånt man borde se när man är där.

Om du är i stan, så ät på Spis mat & dryck. Mycket mysigt och god mat.
 
Jag skulle rekommendera att åka tidigt oktober om du kan - hösten är redan igång och färgerna i skogar och på fjäll är magiska :love:
Norrskenen är redan igång och det har varit några riktigt fina enligt bilder jag sett.

Annat att se och göra? Vad tycker du om?
Korta vandringar - till Trollsjön (från Björkliden), till Laddtjojaure (från Nikkaluokta), upp på Luossabacken för utsikten.
Fiska - finns många fina ställen att fiska bara kort utanför stan
Rida - islandshästar i Puoltsa. Har nog fortfarande turer vid Nikka.

I stan - bara gå runt i "gamla centrum", fika på Safari, kolla böcker om Kiruna, Sapmi, Norrbotten på bokhandeln, kolla in alla små butiker som inte är en del av någon större kedja. Gå upp till kyrkan, gå i gruvparken, kolla in nya kommunhuset, titta på stadsomvandlingen, flyttade hus mm.

Finns mycket att göra om man vill, men det bästa tycker jag är att man kan få tiden att sakta ner lite genom att bara vara. Tempot i stan är lugnare än söderut (så länge man inte jobbar i hemtjänsten eller gruvan). Naturen, vattnet, luften, fjällen - allt är som gjort för att andas lite lugnare, lite djupare och bara njuta. Älskar min andra hemstad :heart
Du har redan fått många bra tips, skicka pm om du vill veta mer om de olika!
Missa inte Abiskojokka kanjon och Silverfallet i Björkliden om du åker upp mot Riksgränsen. Naturum i Abisko är väldigt informativt och det finns förslag på flera korta vandringsturer på bara ett par km i närområdet.
Bo på Camp Ripan om du har möjlighet. :)
 

Liknande trådar

Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 933
Senast: Myrten
·
Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
1 116
Senast: Stinaelin
·
Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Halcyon
·
Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 387
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp