Beslutsdilemma - hjälp mig att välja

alazzi

Trådstartare
Jag velar mellan två stall. Det nuvarande stallet ligger 3 km hemifrån och kostar 380 Euro i månaden för fullskötsel. Vi måste mocka hagarna själva och ta i hästen på helgerna, men annars ingår allt utom mineraler. Anläggningen har ridhus och utebana. Hästarna får tillräckligt med mat. Utevistelse 08.00 - 14.00 på vintern i frimärkshagar. Jag har haft hästen där i 10 år nu så jag har trivts.

Stallet som jag funderar på ligger 30 km hemifrån så det blir 60 km mer dagligen att åka. 1 timme extra dagligen i restid. 100 Euro billigare stallhyra för en lösdriftsplats. Anläggningen har ridhus och ridbana. Min medryttares pensionerade ponny står där och hon försöker få mig att flytta dit. Jag räknar med att åka till stallet ca 3-4 gånger i veckan, resten tar medryttaren eller så får hästen stå.

Jag är ensamstående mamma till en 12 åring som visserligen klarar mycket själv, men det blir ändå en timme mer som jag bli borta när jag ska till hästen. Och tid har man ju som bekant ofta ont om. Men lösdrift tror jag skulle passa min häst. Så för hästens skull bör jag byta stall, men för min egen bekvämlighet så vill jag stanna. Det är smidigt att ha nära till stallet. Det sparar mycket tid och bilkostnader.
 
Ingår foder och sådant i lösdriftsplatsen? Går det att köpa till tillsyn av hästen (om varken du eller medryttaren kan åka dit)? Är träningsmöjligheterna lika bra (lätt att åka till tränare/tränare kommer till anläggningen)? Verkar det vara trevligt folk som har häst där? De frågorna skulle jag fundera på innan flytt. Lösdrift är dock ett tungt vägande skäl för mig att flytta från ditt nuvarande stall.
 
Fri tillång på hö på lösdriften. Tillsyn, stallägaren har ett öga på alla häster dagligen. Sämre träningsmöjligheter. Inga kurser.

Meryttarens gamla ponny står där sen 4,5 år och hon är nöjd.
 
Å
Stå kvar. Du har ditt barn att tänka på, snart tonåring och då kan mamma behövas igen( fast de inte tror det). Tiden är värdefull. Testa ny medryttare?
Å andra sidan så är det just flexibel tid som man får på en lösdrift jämfört med stall med schemalagda helger. Och hästarna motionerar sig själva dygnet runt vilket gör att man med gott samvete kan lägga tid på annat.

Men reskostnaden skulle jag räkna på och plussa på stallhyran. Är det också så att bil/inte bil beror på uppstallningsalternativ så är ju också den kostnaden tillkommen.

Antingen har man tid. Eller pengar.
 
Jag är så lättpåverkad och medryttare lobbar för fullt för en flytt och jag dras med.
 
Hon vill ha båda hästarna på samma ställe för att ha mer tid med sin gamla ponny.
 
Jag hade stått kvar , i alla fall utav vad du skrivit i tråden.
Om några år är ditt barn äldre, och då kanske situationen är annorlunda, men med en 12 åring i huset så är ju varje minut tillsammans värdefull.
 
Jag velar mellan två stall. Det nuvarande stallet ligger 3 km hemifrån och kostar 380 Euro i månaden för fullskötsel. Vi måste mocka hagarna själva och ta i hästen på helgerna, men annars ingår allt utom mineraler. Anläggningen har ridhus och utebana. Hästarna får tillräckligt med mat. Utevistelse 08.00 - 14.00 på vintern i frimärkshagar. Jag har haft hästen där i 10 år nu så jag har trivts.

Stallet som jag funderar på ligger 30 km hemifrån så det blir 60 km mer dagligen att åka. 1 timme extra dagligen i restid. 100 Euro billigare stallhyra för en lösdriftsplats. Anläggningen har ridhus och ridbana. Min medryttares pensionerade ponny står där och hon försöker få mig att flytta dit. Jag räknar med att åka till stallet ca 3-4 gånger i veckan, resten tar medryttaren eller så får hästen stå.

Jag är ensamstående mamma till en 12 åring som visserligen klarar mycket själv, men det blir ändå en timme mer som jag bli borta när jag ska till hästen. Och tid har man ju som bekant ofta ont om. Men lösdrift tror jag skulle passa min häst. Så för hästens skull bör jag byta stall, men för min egen bekvämlighet så vill jag stanna. Det är smidigt att ha nära till stallet. Det sparar mycket tid och bilkostnader.
If it aint't broke, don't fix it.

Du och hästen har trivts i tio år i det stallet, varför ska du då byta?
Så länge det funkar för er, så tycker jag att du ska stanna, 60 km är långt att åka, din häst kanske inte trivs på deras lösdrift, det är mycket som ska stämma i ett stall.
 
Hon vill ha båda hästarna på samma ställe för att ha mer tid med sin gamla ponny.
Så med andra ord är det hon som vinner på att du flyttar hästen - du får längre restid och sämre träningsmöjligheter. Hon får betydligt närmare och kan använda den tid hon har till din häst även på sin häst....

Låter som en ett dåligt byte, jag skulle inte göra det om jag trivdes där jag var.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 669
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 064
Senast: Cilla
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 544
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Just nu går jag in i ett nytt skede i livet då jag går från student till arbetsliv. För att underlätta i livet så har jag beslutat att...
Svar
14
· Visningar
1 200
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp