Beslutsångest

Modig_Korn

Trådstartare
Jag har fått ett kanon erbjudande! En kakariki fågel som är min drömfågel kostar 400:-
Men så har vi ju ingen bur, då blev vi erbjudna från samma person en JÄTTESTOR fågelbur för 1000:-
Både drömfågel och jätte bur för 1400:-
Tror ni man kan ha en nymfparakit tillsammans med kakarikin?
Eller en pärlduva?
Eller någon annan sort?
Har aldrig haft fågel förut är det något mer man behöver tänka på?
Ska de ha holk? För de lägger väl knappast ägg om det är olika sorter?!
Kan de stå i garaget där det blir minst 3+ grader om nätterna eller bör
buren och fåglarna stå innomhus?

Och nu blev det mer beslutsångest... En av lärarna på skolan har dött och lämmnar efter sig en hund, 10 år gammal Shipperke.
De ger hunden till vem som helst men en äldre hund är ju inte som en unghund direkt... Och det är väl bättre att en som har haft
hundar tar hand om den än en som aldrig haft nån...

Är det förstahund så tycker jag att det är att föredra en vuxen hund, då behöver man inte göra några nybörjarmisstag i uppfostringen :idea:

Den är ca 10 år, det är väl inte så mkt uppfostring att tala om då...De flesta de frågat rynkar på näsan när de hör hur gammal hunden är..

Våran hund är 10 år och hon har fortfarande mycket kvar att ge :) Vi köpte henne som 4-åring just för att slippa uppfostringen.

Kakariki och nymfparakiter brukar gå att ha tillsammans MEN ibland funkar det inte. Duva är nog inte att rekomendera men dessa kanske skulle funka tillsammans med en kakariki: Undulat, bourkesparakit och endel av rosellorna.

Du behöver inte ha nogon holk förutom om du inte har ett par som du vill ska ha ungar.

Garage :crazy: .....Tycker inte du skulle ha fåglarna i garaget. Inte för temperaturen utan för det första så avger bilar avgaser och fåglar är VÄLDIGT känsliga (man bör tex inte använda teflonpanna om fågeln är i köket) sedan så är fåglar enormt sociala djur som vill vara med hela tiden och skulle inte trivas att sitta ensammam i ett skumt garage.

Annat du ska tänka på är att kakarikis och nymfparakiter kan bli över 30år gamla så det är ett lång tid med ansvar du har framför dig isåfall. Sedan så skräpar fåglar en hel del, är duberädd att städa runt buren varje dag?

Fåglar måste få komma ut ur buren och flyga flera timmar varje dag (om de inte bor i en STOR voljär) och behöver mycket uppmärksamhet och kärlek men de är verkligen underbara djur att umgås med och studera! :)

Inga bilar i garaget finns, garaget finns, garaget finns *sjunger*
Då får de bara bo tillsammans med 40 marsvin och en kanin...

Varför just satsa på en annan art - varför inte just en kakariki :confused:

Du ska bara ha holk om du vill ha ungar.

Fåglar är känsliga för drag, så nej, de hör verkligen inte hemma i ett garage.

De är svåra att få tag i...
Då får den väl bo i den andra delen av garage huset, där bor det 1 mus och 2 marsvin med för tunn päls för att kunna vara i garaget...
Vill inte ha fågelknoddar, har aldrig haft fåglar förut... Den här fågeln bor ensam just nu så det är väl bäst att fixa någon annan fågel till den så fort som möjligt...

Hur ofta är du i garagehuset? En fågel är ett socialt djur - varför får den inte bo hemma hos dig?

Kakarikis finns i många djuraffärer och det finns kakarikiuppfödare i Skåne. Vart i Skåne bor du?

I botten, mellan ystad och simrishamn (närmast de senare)...
Isof så skulle jag vilja ha en gulpandad eller vad de heter...
Buren är hälften så stor som våran Toyota corolla tvivlar på att den går in
och så har vi ju två fågelhundar...

Jag förstår inte vad du ska med fåglar till? Du vill inte ha dem som sällskap - är du bara ute efter ägandet?

Som jag skrev tidigare, fåglar hör inte hemma i en sådan dragig miljö så garaget är uteslutet.

Säger som Fjunet, VARFÖR ska du ha fågel när du uppenbarligen inte är ute efter sällskapet.
Och räcker det inte med 40 marsvin? :confused: :smirk:

Jag har själv en nymfparakit för tillfället (hon är 19 år i maj) samt hade en hane som gick bort för några veckor sedan (ca 16år). De flesta burfåglarna (med papegojor o dylikt som undantag) lever inte speciellt länge i fångenskap, 15 år är väldigt mycket. De vill var med där det händer saker och där det är liv och rörelse, gärna ha öppen bur ständigt för stor frihet. Under natten bör man ha ett skynke (när de är unga) över buren, för ljusstrimmor som kan finnas nattetid från t ex bilar utanför eller så kan ge en nymfparakit panik :( - tro mig, jag vet. Ju äldre de blir desto sämre blir flygförmågan och de vill kunna röra sig fritt ändå - fast genom att gå! Sedan min ena nymfis dog så är min ögonsten ute minst 12 timmar/dag hon sitter för det mesta i köket, dit hon gått flera meter, och letar antingen mat eller sitter högst upp på t ex en hög med vedträn vid öppna spisen. Så alla som skaffa fåglar, och speciellt de större varianterna, får vara beredd på en kamrat som vill vara med och som är mycket social :banana:. Och är det en hane så får jag hoppas att ni gillar fågelsång för de slutar inte "sjunga" på kommando :p. Lite allmänna tips till folk som är sugna på att skaffa fågel. Plus, fåglar är mycket mycket känsliga! Tål ej parfymdoft, spray, kryddor, mjukt bröd(!),starka "rätter", feta saker och som ngn sa: teflonpannor i bruk. Min stackars (levande) nymfis har fått utstått det mesta tyvärr, men nu när man är medveten om "farorna" så undviker jag dom till fullo! Tyvärr kan symptomen komma långt efter och fågeln dör plötsligt :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka