Beslusångest, vad ska jag göra med min älskade dam???

I

indra82

Jag har ett sto på 6år, som jag röntga förra hösten hon har pålagringar på båda knäna, började med att jag såg att hon hade hårda gallor vid besökstiden, vet trodde dessa skulle vara kvar nu har dom försvunnit,=bra/dåligt?
Hon visar inget som säger att hon har ont, det är konstant full fart på henne ihagen och humöret på topp, har dock inte gjort något större arbete sen fölet kom, lite tömkörning och promenader. Har tänkt och börja testa och rida lite smått inom en tid.

Vill också säga att hennes pålagringar uppkomefter hon blivit dräktig, hade jag upptäckt detta innan hade jag aldrig tagit föl på henne. Hon bet, i maj, uptäckte så smått under sommaren att hon började bli snubblig och att hon hade fått små hårda gallor, då blev det tur till kliniken.

Jag har funderingar på vad jag ska göra med denna dam då hon har fått ett föl som jag ska behålla, men har inte plats att ha kvar henne med.
Jag funderar på vad det finns för alternativ, 1. lämna ut henne på foder, om det är någon ide?
2, hon får vandra vidare till de gröna ängarna?

Beslutsångets vad är det bästa att göra????:confused::confused:

Sv: Beslusångest, vad ska jag göra med min älskade dam???

En häst som bara är 6 år och har pålagringar skulle jag inte satsa på.
Visst skulle du väl kunna testa att sätta igång henne och se vad hon håller för, men varför? Kanske låter jättegrymt och det är alltid lättare när man inte känner hästen å framför allt inte ens har sett den.... Visst, skicka henne till fodervärd, men hur stor koll har du på hästen där? Å vad händer om de inte vill ha henne mer? Du har inte plats för henne säger du, ska du då ta bort henne lite akut hos fodervärden?
Tycker inte man ska hålla djur i livet till alla pris. Visst, hon håller kanske för lättare ridning ett par år, helt acceptabelt om hästen är äldre, men en ung förmåga? Nja. Men jag förstår verkligen att det måste vara ett jättesvårt val!!!

Att gallorna är borta är positivt.

Jag skulle om du kunde ha henne kvar tycka att det absolut var värt att prova sätta igång och se. Det finns mer än en häst som inte alls är vacker på rtg som fungerar till det arbete den är tänkt ändå. (Och naturligtvis finns mer än en häst som inte håller för ngt arbete pga pålagringar, men..)

Däremot, när situationen är sådan att du inte kan ha henne kvar blir det värre. Låna ut som ridhäst till fodervärd tycker jag inte är sjysst mot någon inblandad, varken hästar eller människor, om hon inte varit igång osv innan. Att låna ut till avel faller ju bort då hon inte bör avlas på som du själv sagt med.

Så, har du inte möjlighet att ha henne kvar och prova sätta igång henne och ha henne igång och sen lämna ut foder, så skulle jag för alla inblandades skull hellre låta henne somna, även om det känns hårt på en så ung och utan att veta hur pass hon påverkas/inte påverkas av pålagringarna. Men det skulle vara 'hårdare' att låta någon annan ta besväret och risken om hon inte håller, och/eller att någon som inte känner henne missar signalerna på att ngt är galet och hon t ex rids för länge innan man inser hon besväras av det.

Vad du än gör så stirra dig inte blind på en rtg bild.
Har en veterinär "dömt ut" hästen?
Titta på hästen och hur den verkar må och hur den fungerar i ridningen, det finns jätte många hästar som ser ut som f*n på rtg men som fungerar bra ändå. Självklart kanske den inte ska hoppa några jätte hinder eller bli nån "seriös" tävlingshäst, men den kanske kan bli nåns skogspromenad - dressyrkompis?

Sätt igång hästen och se hur den verkar ta det.

Sen är det klart att det bror ju på vad det är för häst som avgör om du kan hitta nån bra som vill ta den på foder. Är det en outbildat varmblod / eller en som är "knepig" är det kanske svårare...?

dsc01778.jpeg

Kan du inte placera henne på en billig lösdrift i långtbortistan ett år eller så? Om du sedan får mer tid (och plats) kan du ju sätta igång henne igen och se hur hon funkar, helt enkelt.

Tack för alla svar:) Har gått o funderat från och till sen vi fick veta, tankarna flyger omkring. Det är ju ingen brådska att få iväg henne snart utan det blir ju efter avvänjniningen som det inte finns plats. Har väll igentligen bestämt mig för att hon ska få somna in, men så drar man efter halmstrån för att kanske så skulle det kunna funka??:confused:

Alexandra: Jag tycker också det borde va positivt att gallorna är borta.

Skicka henne till en lösdrift är ett alternativ, har kollat lite runt i krokarna om det finns något, har ingen lust o skicka henne längre bort då jag gärna vill ha lite koll på henne.

Vad du än gör så stirra dig inte blind på en rtg bild.
Har en veterinär "dömt ut" hästen?
Titta på hästen och hur den verkar må och hur den fungerar i ridningen, det finns jätte många hästar som ser ut som f*n på rtg men som fungerar bra ändå. Självklart kanske den inte ska hoppa några jätte hinder eller bli nån "seriös" tävlingshäst, men den kanske kan bli nåns skogspromenad - dressyrkompis?

Sätt igång hästen och se hur den verkar ta det.

Sen är det klart att det bror ju på vad det är för häst som avgör om du kan hitta nån bra som vill ta den på foder. Är det en outbildat varmblod / eller en som är "knepig" är det kanske svårare...?

Ja det är möjligt att hon skulle få det bra hos någon som kan tänka sig att ta henne, o visst e de så att man inte ska stirra sig blind på bilder, är ju bara det när man inte vet om hon har ont eller inte, hon har nog ganska hör smärttröskel, då hon vid tidigare skador knappt visat något alls.

Hon är en speciell dam som gärna kör över människor om hon känner att hon kan det (testar hela tiden ), men som ridhäst är hon en pigg och väldigt kännslig dam som gör sitt yttersta, så jag lämnar henne inte till första bästa isåfall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 965
C
Hästvård Förra året köpte jag ett D-ponny sto, 11år, som tävlat Msv B i hoppning med bra placceringar... Just då hade hon haft ett tävlings...
Svar
13
· Visningar
1 968
Senast: Vita_N_6520
·
Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 742
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 054
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama