Beskära kaprifol

F

Fridamatilda

Jag och min sambo köpte hus en bit utanför stan i slutet av oktober förra året, och nu första våren/sommaren är det ju alltid spännande att se vad som kommer upp i trädgården.:D

Vid vår uteplats växer en kaprifol som förra ägaren gjort en ställning av armeringsjärn till så att den kan klättra. Ställningen är dock väldigt ful så till nästa sommar ska den bort och ersättas av ett plank eller liknande. Till saken hör också att kaprifolen växer väldigt ojämt, på ena hållet är den jättehög och på andra nästan obefintlig vilket ger ett väldigt risigt intryck. Den blommar dock fint.

Min tanke var då om man i höst kan beskära den dels för att få den finare och dels för att underlätta när man sätter upp det nya planket, och hur långt ner kan man i så fall kapa den?

Behöver jag förresten sätta upp en spaljé på planket för kaprifolen att klättra på?

Ni råkar också ha något tips på hur man får bort kirskål så där vips utan att gräva upp hela trädgården :angel:

/Frida

Sv: Beskära kaprifol

Hittade detta på odla.nu
Har letat förgäves efter beskärningsråd.

Hejsan,
har en kaprifol som jag planterade 1999. Den växer som ogräs och har tagit sig igenom planket som den är planterad mot. Har letat förgäves efter beskärningsråd. Längst in är det helt dött och torrt. Det är bara "ytskiktet" som är grönt & blommar. Kan man beskära ner den helt? Jag vet att detta i så fall ska göras på vårvintern - men vad är vårvinter egentligen när man bor i Stockholm? Mars?

Tack på förhand!!
// Anna

Ta bort de risiga, döda grenarna, om det inte sitter unga skott på dem längre upp. Det kan du även göra nu.

Man kan visserligen också skära ner den till ca 1 m i mars, alltså innan den har börjat vegetera, men då förlorar man mycket av blomningen den sommaren.

Klipp gärna i olika nivåer så att den behåller sin naturliga form. Låt de unga skott som kommer förhållandevis lågt ner vara kvar.

Sylvia

*länk borttagen av moderator*

Senast ändrad av en moderator:

Jag skar ner en av mina kaprifoler vid marknivå för ett och ett halvt år sedan. Redan förra året växte den upp och blommade för fullt. I år har den fortsatt växa, så nu är den lika stor som innan jag beskar den. Men inte lika risig. :)

Men kaprifol verkar verkligen trivas hos mig. Halva min tomt är vlidvuxen naturtomt, och där växer kaprifol som ogräs. Flera hundra kvadratmeter av marken är täckt med kaprifol, och här och där slingrar sig grenar upp i träden. Så på våren blommar det och doftar underbart uppe i asparna. :laugh:

Ok, så då kanske jag vågar klippa ner den rejält då? Enligt texten i citatet som glamoroza klistrade in stod det ju att man inte skulle ta den kortare än 1 m, men man kanske vågar chansa som sagt...Jag bryr mig inte så mycket om ifall den skulle blomma lite sämre ett år, meningen är ju att vi ska bo här mååånga år :love:

Vid vilken tid beskar du den?

/Frida

Jag skar ner den mitt i vintern. Eftersom jag har så mycket kaprifol på andra ställen så resonerade jag som så att överlever den så överlever den. Annars planterar jag något annat där. Men den tog sig som sagt...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24