Besiktning av unghäst

Apollo 13

Trådstartare
Jag är spekuland på en val f 05.
Han friröntgades i höstas där man hittade en lös benbit som är opererad och nu är han igångsatt.

Nu pratade jag med ägaren om att jag ville exportröntga honom och det är självklart ok med säljaren. Dock hade tydligen hon fått reaktionerna om att det var "överdrivet" på en så ung häst från folk i hennes stall.
Jag uppfattade inte att det var ett sätt att försöka undvika en exportröntgen utan som att hon bara framförde reaktionerna.

Vad tycker ni? Bör jag exportröntga honom eller räcker det med friröntgen som gjordes i höstas?

Det är en valack född 05 för 100'

Sv: Besiktning av unghäst

Vad är skillnad på friröntgad och exportröntgad?

Är hästen kollad igen hos vet så den är helt återställd efter op? Röntgad på de benet m benbiten så det läker och ser bra ut?

Jag är inte så haj på det här med röntgen:crazy:

Exportröntgen är fler plåtar än friröntgen.
Pratade nu med solvalla och tydligen finns det två oliksa sorters exportröntgen.
1 som är frirönthen + strålben fram
2 som är frirönthen + en herrans massa som man gör om man ska exportera hästar.

Friröntgen är kot och hasleder och på just hlb brukar man även ta knän enligt agrias hemsida.

Hästen är op på solvalla som har en av sveriges främsta vet gällande benbitsoperationer. Enligt ägaren har han sagt att det ska ha sätt jätte bra ut och att benbiten inte ska ha skadat något i kotan och att prognosen så riktigt bra ut. Det har jag inte hört Gunnar (vet) själv säga men kommer så klart be om att få tillgång till journalen och ett uttalande innan besiktningen.

Exportröntgen är fler plåtar än friröntgen.
Pratade nu med solvalla och tydligen finns det två oliksa sorters exportröntgen.
1 som är frirönthen + strålben fram
2 som är frirönthen + en herrans massa som man gör om man ska exportera hästar.

Friröntgen är kot och hasleder och på just hlb brukar man även ta knän enligt agrias hemsida.

Hästen är op på solvalla som har en av sveriges främsta vet gällande benbitsoperationer. Enligt ägaren har han sagt att det ska ha sätt jätte bra ut och att benbiten inte ska ha skadat något i kotan och att prognosen så riktigt bra ut. Det har jag inte hört Gunnar (vet) själv säga men kommer så klart be om att få tillgång till journalen och ett uttalande innan besiktningen.

Inga lätta beslut men ditt läge hade jag nog försökt få kontakt med op vet och journal innan jag bestämde mig. Finns där inga tveksamheter hade jag nog varit nöjd med det. Men känner du dig tryggare med exportröntgen ska du ju å andra sidan göra det ändå tycker jag, för din egen skull.
Vad folk i säljarens stall säger har ju inte med dig att göra så det kan du bortse från tycker jag! Vi hästfolk tycker så mycket i alla möjliga och omöjliga situationer!;)
Lycka Till!:)

Inga lätta beslut men ditt läge hade jag nog försökt få kontakt med op vet och journal innan jag bestämde mig. Finns där inga tveksamheter hade jag nog varit nöjd med det. Men känner du dig tryggare med exportröntgen ska du ju å andra sidan göra det ändå tycker jag, för din egen skull.
Vad folk i säljarens stall säger har ju inte med dig att göra så det kan du bortse från tycker jag! Vi hästfolk tycker så mycket i alla möjliga och omöjliga situationer!;)
Lycka Till!:)

Nej det är rätt drygt faktiskt att veta att man verkligen gör rätt men man vill ju inte LETA fel heller för letar man för mycket går det ju att hitta fel på ALLT.
Just nu känns det iaf som så att vi nog bara kommer göra en besiktning på kliniken men be om alla plåtar och att vi får ett ordentligt uttalande om plåtarna och om operationen.

Ang vad hennes stallkompisar sagt så bryr jag mig så klart inte om det, det var mest bara att jag ville ta upp det för att höra vad folk här tyckte om det kanske var så att den generella uppfattningen var att det var "överdrivet".
Själv håller jag väll inte med om att det är överdrivet, men jag vet vaför det inte gjordes någon exportröntgen i höstas och det är för att man måste ta bort skorna för att få riktigt bra plåtar på strålbenet och därför hade det inte gjorts. För som jag förstår det så har de ingen hovslagare på Solvalla som kan slå på skor. Jag funderar ju fortfarande lite smått på att göra röntgen av strålbenen, jag har ju tappskokopetens men har aldrig slagit på ett par NBSskor som hästen har och om han nu inte skulle gå igenom har jag ingen lust att stå ansvarig för att ha slagit på skorna på deras häst....
Jag får se vad vi kommer fram till...

Jag hade gjort exportröntgen om jag vore du, det kostar några tusen men är en mkt bra invenstering mot sorger i framtiden.

Eftersom det ändå är en ganska dyr häst, så hade jag nog gjort exportröntgen. Skillnad om hästen kostat runt 30- 40 000.

Röntgar man ens hästar vid köp när de kostar så "lite"?

Jag gör det, för min egen skull, vill inte stå med en halt, sjuk, skadad häst som man kanske måste avliva. Det är lika jobbigt (och dyrt) oavsett vad hästen kostar i inköp.
Hade gjort det även om jag hade fått en häst gratis.

Jag skulle rådgöra med G.
Bakknäna.. som du var inne på iallafall.

Min är op. av G i bägge bakkotorna 2001 o håller ännu- förutom andra massa traumaskador:crazy:

Köp inte skador:cool: de gör illa sig ändå:bump:

Däremot skulle jag ifrågasätta varför den skos med NBS.
Har den problem fast den är så ung:confused:
Fråga om den var halt innan op.

Jag skulle rådgöra med G.
Bakknäna.. som du var inne på iallafall.

Min är op. av G i bägge bakkotorna 2001 o håller ännu- förutom andra massa traumaskador:crazy:

Köp inte skador:cool: de gör illa sig ändå:bump:

Däremot skulle jag ifrågasätta varför den skos med NBS.
Har den problem fast den är så ung:confused:
Fråga om den var halt innan op.

Jag har pratat massor med G och är inte orolig över att köpa en häst som är op för lös benbit.
G ska ha sagt (enligt säljaren) att benbiten inte gjort någon skada alls inne i leden och att det inte ska vara några problem. Det ska jag såklart prata med G om.
Han var inte halt innan OP utan det upptäcktes pga av att han skulle säljas och friröntgades.
Att han skos med NBS har o göra med att ägarna hade en gård nere i skåne och där är det tydligen jätte poppis med NBS och tydligen hade nån duktig hoppryttare som de hade god kontakt med där nere en hovslagare som skodde med NBS och tipsade om det. Enligt ägaren är det inte så att han behöver det av någon anledning utan bara att de helt enkelt tycker det är bra för hästarna.
Pratade med minhovslagare idag som har en god relation till en hovslagare som han trodde antagligen skodde hästen i fråga, så han skulle ringa honom och fråga.

NBS är ett sjukbeslag för korrigering.

Har för mig att Coari menar- ett substitut när man inte kan verka rätt:angel:

nu är Coari inte med oss så det kan inte verifieras.:crazy:

hm jadu, en kompis till mig som praktiserat hos kalle grahn verifierade iaf att det gick en fluga i skåne med NBS men vad vet jag. skulle också kunna gissa att folk vill sko så för att få bättre gångarter på sina dressyrhästar, för om jag gissar så borde rörelserna bli högre iom att överrullningen kommer tidigare...
Jag har iaf i tidigare diskussioner aldrig förstått att det vart ett sjukbeslag inte i NBS tråden här... Min hovis sa inget heller om att det var något sjukbeslag... Men det var ju iaf bra att du sa det, jag får fråga min hovslagare helt enkelt..

ad.
säljarens alla 4 hästar skos med NBS och jag lite svårt att tro att alla skulle behöva sjukbeslag...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag letar häst och fastnade för en unghäst för några veckor sedan. Säljaren bokade tid för besiktning. Jag ville även att hästen skulle...
Svar
13
· Visningar
4 597
Hästmänniskan Nu vet jag inte om denna tråd ligger rätt men isf får moderatorn flytta den. Min fråga är egentligen inte så mycket om hästvård utan en...
2
Svar
25
· Visningar
4 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka