Besiktining eller inte av föl?

karamelldrottningen

Trådstartare
Hur tänker ni här? Man gör väl knappast ett böjprov på en snart 10 månadershäst?

Vad exakt kollar man på vid besiktning av ett föl? Benställningar iaf och tänderna. Vad mer? Typ avvikande drag eller palperar man den?

Skriv gärna hur det gick till och vad vererinären gjorde.

Hästen jag kollat på är försäkrad även mot dålda fel sen hon varit en liten spermie, så det känns ju tryggt att veta. Men det är ju ingenting som jag kan veta i dagsläget om hon har, skulle krävas röntgen och de pengarna vill inte jag lägga ner på det.

Sv: Besiktining eller inte av föl?

Tillägg:

Kommer förmodligen att göra en besiktning, känns om inte annat bättre efter att ha pratat med en utbildad veterinär.

Det går väl ganska fort att besiktiga ett föl? Ungefär hur lång tid? Tänkte kanske låta distriktveterinären besiktiga henne samtidigt som hon ändå ska kastrera några hingstar, vad tror ni om det då?

Man kan ju göra allt utom böjprov.
Att tex lyssna igenom hjärta o lungor är viktigt.
Är fölet van vid beröring o hantering tar det inte så lång tid.
// Linda

Lite KL...

Hur tänker ni med gårdsbesiktning vs klinikbesiktning inkl. röntgen på unghäst (-08) som kostar 2800€? :confused:

Klinikbesiktningen skulle kosta 400-500€. Det man kan hitta är väl lösa benbitar, några andra skador borde den väl inte ha hunnit få? Har enligt uppfödaren (seriös sådan) varit fullt frisk, inga hältor eller svullnader öht.

Jag kom fram till att det känns onödigt med klinikbesiktning på en såpass "billig" häst, men kan vara intressant att veta hur andra resonerar!

Jag köpte en 6-mån arab för mindre. Men jag valde att röntga bakknäna. Det var inte bara för min skull utan även för hästens.
Så det kanske beror lite på ras också, kända problem inom rasen vill man ju kolla upp.
// Linda

Ok, hästen jag är spekulant på är ett finskt kallblod som inte har några rastypiska "problemområden" direkt, utan tvärtom oftast är väldigt friska och robusta. Jag tror faktiskt att jag aldrig ens hört om någon med lösa benbitar, till skillnad från varmblodstravare och halvblod...

Hur tänker ni här? Man gör väl knappast ett böjprov på en snart 10 månadershäst?
Jag skulle besikta. Nej det gör de inte

Vad exakt kollar man på vid besiktning av ett föl? Benställningar iaf och tänderna. Vad mer? Typ avvikande drag eller palperar man den?
De kollar igenom hela hästen lyssnar lungor, kollar tänder, palperar Hela hästen, kollar benställning. Övrig hälsa. Man får oxå springa och skritta hästen dock utan böjprov.

Skriv gärna hur det gick till och vad vererinären gjorde.
Han kollade hälsa, lyssnade hjärta lungor, Kände igenom och kollade över hela kroppen. Kollade benställning fram och bak. fick även springa skritt och trav. så det är som det jag skrev över. sen kan säkert olika vet. göra olika.

Hästen jag kollat på är försäkrad även mot dålda fel sen hon varit en liten spermie, så det känns ju tryggt att veta. Men det är ju ingenting som jag kan veta i dagsläget om hon har, skulle krävas röntgen och de pengarna vill inte jag lägga ner på det.Tillägg:

Kommer förmodligen att göra en besiktning, känns om inte annat bättre efter att ha pratat med en utbildad veterinär.

Det går väl ganska fort att besiktiga ett föl? Ungefär hur lång tid? Tänkte kanske låta distriktveterinären besiktiga henne samtidigt som hon ändå ska kastrera några hingstar, vad tror ni om det då

Gör besiktning.. Beror på tror det tog lite mer än en timme när jag besikta. Bara du är okej med distrikt så kör på dom men jag skulle försöka få tag på privat vet som är mer inriktade på hästar. Jag har ju ingen bra erfarenhet av distrikt.

hämta häst i hagen. Vetten var väldigt noggrann pratade en del om överben, och så tog det ett bra tag och får henne att trava hon ville göra så mkt annat än att springa efter mamma :D så det skulle säkert gått snabbare

Aldrig böjprov på en växande häst!
Vi brukar vid köp inom Sverige göra en grundlig hälsokontroll och se hästen i rörelse.
Importhästar, gör vi hälsoundersökning, drar blodprov samt röntgar has och fluoroskåp på alla ben...

:)

Tack för allas svar :bow:!

Kommer dock inte att röntga henne, eller borde jag? Hon är en PRE. Känns lite onödigt att röntga då hon inte äns är ett år. Tänkte kolla upp benen och så först när hon blir något äldre, typ 2 år eller senare. Eller så låter jag henne vara oröntgad till den dagen jag misstänker något (hoppas aldrig, aldrig att det kommer att behövas).

Besiktning blir det iaf. fast utan böjprovet dådå :)!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 452
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 568
Senast: MayGrace
·
Hästvård Min gammelponny börjar tackla av. Redan förra vintern var det väldigt stelt och jobbigt under den kallaste perioden. Trots varmt täcke...
2
Svar
24
· Visningar
3 279
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt hur jag skullle skriva i rubriken, men ska sälja min 5-åring, egen uppfödning, och skulle vilja ha lite tips rent...
Svar
19
· Visningar
5 727
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka