Men det var väl premierna uppfödaren får innan de kollar om hästen är intressant att köpa? 15 000 vid betäckning, och 15 000 kr för år 1, 2 och 3 hos hingstar/valacker (dvs 60 000 kr totalt). Och efter det "Att hästen säljes till den Beridna Högvakten om hästen anses lämplig" - men det står väl inget pris de är beredda att betala för hästen vid köp?
Jag formulerar inte rätt. Jag vet inte hur jag ska formulera men optionen är väl 15 000 egentligen …. Jag kopierar in nedan
första punkten - ” och anses lämpligt” Första året får man 15000 och sen om fölet ”anses lämpligt” och är hingst , fux, så får man 60 000 kr men sen krånglar de till det igen med ”kliniska avvikelser, röntgenförändringar” och ”egenskaper” så då är det enbart 15000 kr som är säkert.
Jag får läsa/tänka lite mer men… 15 000 kr är säkert om man hamnar i optionsprogrammet, det är det. I övrigt kan de avsluta när de anser hingstungen inte duger enligt vissa villkor. Vem betalar röntgen vid 2,5 års ålder för att de ska se förändringar? Vem bedömer egenskaper ? Vilka uppfödare söker de egentligen?
Jag tror att det är ett positivt initiativ. Jag köper gärna ett fuxsto skulle passa perfekt här och föda upp fuxföl.
—————
Optionsprogrammets uppfödare erbjuds:
• En årlig premie om 15 000 kr från tidpunkten för konstaterad 90 dagars dräktighet. Premien betalas därefter ut t.o.m. 3 års ålder om ett fux- färgat hingstföl föds och anses lämpligt.
• Fördelaktig försäkring från If för foster och föl.
• Att hästen säljes till den Beridna Högvakten om
hästen anses lämplig.
*Optionsavtalet upphör att gälla men stoägaren får behålla utbetald premie/premier om:
• Ett stoföl föds
• Hästen som 2,5-åring har kliniska avvikelser eller röntgenföränd-
ringar som bedöms ha negativ påverkan på framtida hållbarhet.
• Hästen inte anses ha rätt egenskaper för framtida tjänstgöring
som högvaktshäst när den bedöms av Beridna Högvaktens häst- rekryteringsgrupp på våren som fyraåring.
Utbetalning sker senast årsskiftet av det innevarande året.
ÅR 1
betäckning – konstaterad dräktighet vid 90 dygn – 15 000 kr*
ÅR 2
hingstföl 1 år – 15 000 kr*
ÅR 3 unghingst/valack 2 år – 15 000 kr*
ÅR 4
valack 3 år – 15 000 kr*
ÅR 5
Hästen kontrolleras för sin lämplighet av Beridna Högvaktens Hästrekryterings- grupp när den går in på sitt 4:e år.