Bergvärme och solpaneler

Corax

Trådstartare
Jag och min sambo letar hus och har hittat ett som är perfekt. Men det är vattenburen ved/el-panna som man förvisso inte behöver elda i stup i kvarten men tillräckligt ofta för att det ska bli jobbigt.
Därför funderar vi på att borra bergvärme och med det sätta upp lite solpaneler (södertak).
Hur mycket får man räkna med att detta kan kosta?
Och hur många paneler behöver man för att spara på bergvärmen?
Självklart är det svårt att veta hur djupt de måste borra (?)men på en höft sådära...
Vad jag har förstått det så är det inga problem att koppla ihop bergvärmepanna med vattenelement? Men så är jag total novis på detta.
Vad behöver man tänka på mer? Vad kan gå fel?

Och framförallt, hur mycket kan man tjäna per månad om man jämför med ved/el-panna?

Vid en eventuell försäljning borde ju huset blir lite mer attraktivt samt att man får mer för det? Eller hur tänker folk?

Sv: Bergvärme och solpaneler

Kommunen har nog en energirådgivare som ni kan fråga.
Finns det rejäla ackumulatortankar? I så fall bli det lättare att hantera vedeldningen. Ett alternativ kan också vara att konvertera pannan för pelletseldning, byggapelletsförråd där veden har förvarats och bara behöva beställs hem en pelletsbil några gånger per år.
Lycka till med drömkåken!:laugh:

Beror lite på storleken på huset och hur långt ner du har till berg. Kan tänka mig att det kommer att kosta mellan 120-150tusen att sätta in bergvärme. Vi har satt solpaneler på söderväggen på ett hus här på gården. Tror att det har gått på upp mot 100tusen med allt arbete.

(+ Andorra)

Tack för tipset om kommunen!!

Ja tydligen är den i alla fall tillräckligt stor för att bara behöva elda en gång/dygn (om det är stort eller inte vet jag inte).

Hur mycket kostar en pelletskonvertering och vad är skillnaden kostnadsmässigt mellan pellets/ved?
Sen är det ju jobbet med veden som man slipper i och för sig.

Huset är 179kvm stort och enplan.

Tar man reda på hur långt det är till berg eller borrar man bara? Känns som att det kan skena iväg rejält om man "bara kör igång".

Och någon som vet hur det funkar med solpaneler, om man kan köpa fler allt eftersom och länka in i befintligt system?
Hur många behöver man egentligen?

Usch, jag tror jag måste sätta mig på Google och studera rejält så man inte känner sig som en total novis.

Ved är nog det billigaste uppvärmingsalternativet av alla än så länge. Dels får man en väldigt go värme av vedeldning och den håller en varm när man lastar och lastar av den :).

Om man bara behöver elda en gång om dygnet så skulle jag behållt vedpannan så länge.

Jag och min sambo letar hus och har hittat ett som är perfekt. Men det är vattenburen ved/el-panna som man förvisso inte behöver elda i stup i kvarten men tillräckligt ofta för att det ska bli jobbigt.
Därför funderar vi på att borra bergvärme och med det sätta upp lite solpaneler (södertak).
Hur mycket får man räkna med att detta kan kosta?
Och hur många paneler behöver man för att spara på bergvärmen?
Självklart är det svårt att veta hur djupt de måste borra (?)men på en höft sådära...
Vad jag har förstått det så är det inga problem att koppla ihop bergvärmepanna med vattenelement? Men så är jag total novis på detta.
Vad behöver man tänka på mer? Vad kan gå fel?

Och framförallt, hur mycket kan man tjäna per månad om man jämför med ved/el-panna?

Vid en eventuell försäljning borde ju huset blir lite mer attraktivt samt att man får mer för det? Eller hur tänker folk?

vi har ansökt om att borra för bergvärme, detta kommer vi kombinera med solpaneler och vedpanna. Solpanelerna är dock till för att trycka ner värme i borrhålet. Vedpannan vill vi ha en ny då den vi har idag sjunger på sista versen, vi har fri tillgång på ved och vill ha det som reserv att kicka in vid kalla dagar. Idag har vi vedpanna och vattenburenvärme, det är för oss inga problem att installera detta nya system i vårt hus.
För oss kommer det gå på ca 250 000 kr, men då har vi valt en stor vedpanna med stor ackumulatortank till. Vad vi tjänar per månad har vi inte räknat på. Vi har pengarna att investera och tror att vi höjer husets värde såpass att vi får tillbaka investeringen den dagen det är dags att flytta till pensionärsboende :angel:

Hoppas det går bra för er.

/B

jag kan ta ett ganska aktuellt prisexempel

svärfar borrade in bergvärme för ett år sedan, hans hus ligger på berg, han fick borra 120m och han gav någonstans runt 35-50k för själva borrningen, och sedan kom pannan till, tror han köpte en nibe-panna, den väljer man ju efter husets storlek. han borrade samtidigt nytt vatten och hela kalaset med bergvärme och vatten gick på runt 120-130k + sedan ett vattenfilter han fick köpa till.

jag vet att det finns/har funnits ett statligt bidrag på (8000kr? rätta mig om summan är fel) när man väljer o sätta solcellspaneler

är det mkt mark till kan det vara en ide att fundera på om jordvärme skulle fungera. vi räknade på vårat hus, som dock inte är det största, (ca 110m2) vi skulle kunna lägga det men vi har ingen jättemark så 400-500slang kunde vi lagt men det var en chansning på om det skulle räcka för att värma hela huset.. det skulle kosta 25k+ panna att installera detta.(dyrare ju fler meter givetvis)

Ni tjänar inga pengar, däremot kan ni säkerligen spara pengar. Stor skillnad!

Vi har haft bergvärme i snart ett år och företaget vi anlitade ingick det alltid borrning på 140m i priset och eftersom vi står på berget (ser berget genom vår "mossmatta") så behövde vi inte borra mer än så. Svägerskan fick borra 210m. Företaget hade även "karta" som de titta de på så de visste var det var lämpligast att borra för att inte behöva borra så mycket mer än de meterna som ingick.
Det är inga problem att koppla in bergvärmepanna på de vattenburna elementen, du måste ha vattenburna element för att kunna ha bergvärme som uppvärmning.

Värdet på huset ökar vid installation av bergvärme i alla fall.

Hur djupt man borrar beror på hur stort uppvärmningsbehov man har. Ju större yta som skall värmas ju djupare borrhål.

Här på mina breddgrader gör man ingen markcatering först innan borrning för att se bl.a. hur långt man har ner till berget, för det är här väldigt dyrt att göra. Värmen finns där nere i vattnet även om där inte finns berg så man kan ha bergvärme även om berg saknas ner till de metrarna man bedömer man bör borra.

Fram tills man når berg läggs stålrör ned och det kostar här hos mig 48€/m som tillkommer på borrningen. På platsen där det borrades hos mig, på baksidan av pannrummet, var det 10 meter ned till berget. Hela borrhålet är 170 meter.

Liknande trådar

Hemmet Vi bor i ett 300 år gammal hus, med allt vad det innebär. Huset är ca 180 kvm stort men med lite konstig planlösning. Vi hyr det här...
Svar
12
· Visningar
1 222
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka