Bereda skinn och göra egna tuggben?

AraSlei

Trådstartare
Finns det några skinnproffs här?

Jag har sparat en bit älghud sedan vi flådde älg i måndags, och hade tänkt göra en kamptrasa till hundarna av den. Jag vill alltså bereda huden och behålla pälsen på.
Finns det någon som har en bra steg-för-steg-guide?
Jag vill så klart göra det giftfritt, eftersom hundarna ska ha det i munnen.
Har klurat på att följa den här guiden, vad tror ni om det?

Fråga 2:
Vi har tre hundar i dagsläget, och det går åt en jäkla massa hundtugg. När tillfälle ges får de oftast riktiga köttben, men det är smidigt med torkade hudtugg också tycker jag.
Det måste man ju också kunna göra själv?
Hur gör man?
Det borde väl räcka med att frysa huden, avhåra och avlägsna hinnor + torka den? Måste den konserveras på nåt vis?
 
Det känns som att typ @Monstermom är en person som kan ha koll på sånt här? (alternativt kan bli tänd på idén om egna tuggben och hjälpa mig att klura ut hur man gör :angel: )

@Migo kanske?

Oj, sorry, inte riktigt en kräsmagad vegetarians grej! :eek: :p

Garvningsartikeln kan nog vara en bra väg att pröva dig fram dock, har vaga minnen från barndomen om saltning, skrapning, gnuggande och elände. (Och av någon anledning alkohol tillsammans med infettningen, inte diskmedel? O_o)
Väldigt intressant tanke att göra ditt eget hudtugg! Jag tänker att det är väl egentligen att göra tvärtom mot garvningen, låta eländet torka och bli stelt helt enkelt. :D
(Och torkningen räknas väl som konservering?)


Men jag har ingen koll. Tror du är på rätt spår med att anropa @Migo ! :up:
 
Nu är inte minnet helt färskt, men lite som @Monstermom är inne på så vid garvning mjukgr du ju skinnet. Så att göra tugg av huden är det nog inte garvning du ska göra, utan torka det på något sätt. Jag har en gång runt 2010 garvat en fårpäls, då skulle man skrapa, mjukgöra, tvätta, mjukgöra, och ha sig en hel massa. Jag hade det liggandes i en sopsäck tills i somras då jag ärligt talat kastade det (hade planer att karda/kamma ullen så den gick att ha som typ matta), det luktade får som sjutton, men det var fortfarande rätt mjukt så jag måste ju ha gjort nått rätt :p Jag är utbildad skinnsömmerska, och det momentet ingick i utbildningen. Har även garvat fiskskinn :p Ska kolla i bokhyllan om jag har nån bok att tipsa om.
 
Oj, sorry, inte riktigt en kräsmagad vegetarians grej! :eek: :p

Garvningsartikeln kan nog vara en bra väg att pröva dig fram dock, har vaga minnen från barndomen om saltning, skrapning, gnuggande och elände. (Och av någon anledning alkohol tillsammans med infettningen, inte diskmedel? O_o)
Väldigt intressant tanke att göra ditt eget hudtugg! Jag tänker att det är väl egentligen att göra tvärtom mot garvningen, låta eländet torka och bli stelt helt enkelt. :D
(Och torkningen räknas väl som konservering?)


Men jag har ingen koll. Tror du är på rätt spår med att anropa @Migo ! :up:

Hehe :angel:
Jag tror diskmedlet är för att bryta ytspänningen typ, det kanske alkohol också gör?

Ja, jag tänker likadant :D Frågan är om det kanske blir smakligare för hundarna att behålla hinnorna på också? Och bara skrapa bort överflödigt fett + avhåra och sedan torka?
Torkningen borde ju klart räknas som konservering...
 
Jag ger mina saker att äta när det är rått och färskt, garvade skinn sover de på ;)

Det finns en bra grupp på facebook, "allt om skinn" tror jag den heter, där en massa hemmagarvarentusiaster delar med sig av sin kunskap.

Till tuggben tror jag bara det är att torka huden. Kanske koka först?
 
Nu är inte minnet helt färskt, men lite som @Monstermom är inne på så vid garvning mjukgr du ju skinnet. Så att göra tugg av huden är det nog inte garvning du ska göra, utan torka det på något sätt. Jag har en gång runt 2010 garvat en fårpäls, då skulle man skrapa, mjukgöra, tvätta, mjukgöra, och ha sig en hel massa. Jag hade det liggandes i en sopsäck tills i somras då jag ärligt talat kastade det (hade planer att karda/kamma ullen så den gick att ha som typ matta), det luktade får som sjutton, men det var fortfarande rätt mjukt så jag måste ju ha gjort nått rätt :p Jag är utbildad skinnsömmerska, och det momentet ingick i utbildningen. Har även garvat fiskskinn :p Ska kolla i bokhyllan om jag har nån bok att tipsa om.

Nä precis, jag är också inne på att torka det!
Det är bara för kamptrasan som jag tänkte garva :D Mest för att det inte ska bli sprött och typ gå av när vi kampar med det :p

Tack för boktipset! Men jag vill ju börja nu, och har inte tid att vänta på nån bok :angel:
Skämt å sido, får nog beställa den där, det verkar tipsas om den överallt!
 
Google is your friend:
Vi fick två bitar älghud för att kunna göra egna tuggben åt vår allergiska vovve. Den huden har legat i blöt i två veckor nu för att ruttna lite så pälsen ska lossna lättare. Den bit vi tog upp i söndags satt pälsen tyvärr ganska hårt på och maken fick jobba rejält med högtryckstvätten på den. Tillslut var den ren och vi skulle rulla bitar och torka i ugnen. Det luktade verkligen vidrigt, måste jag säga. Både ute där det låg i blöt och sen inne när vi torkade det. Bitarna torkade men vi hade nog för hög värme för dom blev inte sega och hårda som tuggben ska vara. Dom blev hårda men spröda. Men vovvarna älskade dom, som tur var.

https://smulgubben.wordpress.com/tag/algtuggben/
 
Jag ger mina saker att äta när det är rått och färskt, garvade skinn sover de på ;)

Det finns en bra grupp på facebook, "allt om skinn" tror jag den heter, där en massa hemmagarvarentusiaster delar med sig av sin kunskap.

Till tuggben tror jag bara det är att torka huden. Kanske koka först?

Men om du skulle göra en kamptrasa då, hur skulle du göra då? Hur garvar du? Berätta allt :p

Ah, den ska jag kolla in!

Så man ska inte skrapa bort fett och annat först, innan man torkar? Håren är kanske bra att skrapa bort, vill inte ha det i hela huset...
Hm, koka alltså.. Hur länge kan de behövas kokas tro?
 
Jag tror diskmedlet är för att bryta ytspänningen typ, det kanske alkohol också gör?

Ingen aning...?

Drunknar skräddare om man tappar nubben i dammen? :angel:

Ja, jag tänker likadant :D Frågan är om det kanske blir smakligare för hundarna att behålla hinnorna på också? Och bara skrapa bort överflödigt fett + avhåra och sedan torka?
Hm... Kanske? Jag antar att hinnor beter sig annorlunda än skinn när det torkar dock? Plus att det kanske lär försena torkprocessen, så man kanske riskerar att skämma skinnet istället?
Torkningen borde ju klart räknas som konservering...
 
Men om du skulle göra en kamptrasa då, hur skulle du göra då? Hur garvar du? Berätta allt :p

Ah, den ska jag kolla in!

Så man ska inte skrapa bort fett och annat först, innan man torkar? Håren är kanske bra att skrapa bort, vill inte ha det i hela huset...
Hm, koka alltså.. Hur länge kan de behövas kokas tro?

Jag garvar med hjälp av Donnia :D:p (400:- ~för ett helt fårskinn, lite mer om det ska vara vegetabiliskt eller tvättbart)

Det är _sjuka_ mängder jobb med garvningsprocessen. skrapa hinnor och fett och mjukgörning ggr 10. Olika processer ger olika egenskaper i skinnet dessutom.
 
Det lät ju ganska enkelt på den där tuggbensbloggen faktiskt!
Borde vara hyfsat enkelt att göra... Frågan är om de skrapat huden från fett och hinnor innan de blötlade för att få bort pälsen?
 
Det lät ju ganska enkelt på den där tuggbensbloggen faktiskt!
Borde vara hyfsat enkelt att göra... Frågan är om de skrapat huden från fett och hinnor innan de blötlade för att få bort pälsen?

Viss skrapning behövs nog, fettet lär smälta i torken eller härskna ordentligt annars...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp