Beräknad vuxenvikt på häst?

L

Liquid Diamond

Ungefär hur mycket kommer en egyptisk arabhingst väga när han är vuxen om han beräknas bli ca. 158 hög?

Sv: Beräknad vuxenvikt på häst?

Snälla någon, jag beeer :bow:
Ska skicka in följesedeln till höanalysen och jag vet fasen inte vad min häst kommer väga när han blir stor :confused:

Äh, alla verkar ju vara lika dåliga som jag på det här. Eller så är det en skitdum fråga som bör ignoreras? :o

500 kg, eller?

Ska jag ställa frågan i ett annat forum kanske, hmm, vilket, avel? :crazy:

Mitt hblsto av lätt modell (50 % fbl) på 159 cm väger drygt 500 kg så jag tror din hästs vuxenvikt kommer att ligga på strax under 500 kg.

Mitt (polsk-egyptiska) arabsto som är 151cm väger nu (när hon är rätt så tjock) 470kg.
Mitt andra (helegyptiska) arabsto som är 147cm väger 425.

Jag skulle lägga foderstaten på 500kg även om hästen aldrig kommer upp i den vikten till slut, för då kommer du iaf inte underutfodra hästen. Var beredd på att en helegypt kan vara väldigt TUNN fram tills 4-5 årsåldern utan att det är något fel.

Lycka till med din häst! :)

/JES

Tack så mycket! :)

Kul att du också har en helegypt!

Liquid Diamond skrev:
Ungefär hur mycket kommer en egyptisk arabhingst väga när han är vuxen om han beräknas bli ca. 158 hög?
Undrar också lite vad han har för stam om han förväntas bli så stor?? Är ju inte helt vanligt att araberna blir så stora... :smirk:

/JES
som köpte sig två araber som skulle "bli stora, minst 155"...
och fick en 151 och en D-ponny! :D

Mitt lilla halvblodssto 156 cm,, ädelt byggd och 5 år i år väger: 480 kg nu. Varken fet eller smal...lagom i hull.

Han härstammar från Tyskland, pappan heter Radames II (Salaa El Dine X Ansata Rebecca) och bor på Birkhof Stud. Mamman kommer också därifrån. Hon heter Saida Bint Shahila (Classic Shadwan X Ansata Shahila) och bor nu på Hessa Arabians i Danmark.

Både mamman och pappan är riktigt stora, så jag hoppas att han inte blir en ponny iaf :D

Har du någon hemsida med dina hästar, vore kul att se dom! ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 002
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka