Beräkna vuxen storlek

bigganl

Trådstartare
Jag har en ettårig korsningsponny. Jag är lite nyfiken på vilken storlek hon hamnar på när hon växt färdigt. Inte viktigt egentligen. Jag är som sagt bara lite nyfiken.
Kan man lita på det gamla ""tattarmåttet"? Stämmer det öht egentligen?
Ponnyn ifråga är efter en russhingst. Mamman är shettis med lite fjording i. (vet inte hur mycket, men ganska lite tror jag)
Min egna gissning är att hon landar på runt 115 cm.
Kan man använda tattarmåttet som ett "ungefärligt slutmått"?

Sv: Beräkna vuxen storlek

tattarmåttet har stämt väldigt väl för mig. Har ju blivit en ganska stor mängd också genom åren, så relativt stort "studiematerial" har funnits.

Då ska jag kolla det. Då har jag ett ganska bra ca-mått. TACK!:)

Ett annat sätt att räkna är väl att ta mankhöjden vid ett års ålder multiplicerat med 1,1 om jag inte missminner mig? Vid ett års ålder har hästen ofta uppnått 90% av den vuxna höjden.

Du kan väl prova med båda metoderna och se hur mycket svaret skiljer sig kanske? :)

Tack! Ja jag kollar båda metoderna och ser vad jag kommer fram till.

tattarmåttet har stämt väldigt väl för mig. Har ju blivit en ganska stor mängd också genom åren, så relativt stort "studiematerial" har funnits.

Vad innebär tattarmått?
Jag är lite nyfiken på hur stor mitt NF- föl ska bli som vuxen. Var 79 cm som nyfödd.

Man mäter från kotledens överkant upp till arbågsspetsen, sen ner golvet.
Detta mått ska bli den vuxna hästens höjd. Tror det är mellan 1 och 1,5 års ålder man ska mäta, men minns inte helt säkert nu.
Tror man kan googla tattarmått och få fram mer info.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka